Implementation of Non Formal Education Programs For Village Communities in Batu City

Silvy Novita Putri

Abstract


This study aims to explain the program implementation model implemented by the Batu City Education Office for the welfare of people who have low education or even never go to school at all. This study focuses on two things, namely the implementation of non-formal education programs for the community and who are the supporters and inhibitors of the implementation of the program. This study uses descriptive qualitative research methods, using interview techniques. The results of this study indicate that the implementation of the program carried out by the Batu City Education Office for the community has not gone well. This is due to two factors, namely the implementation factors and community factors. The first factor is the implementation factor that lacks commitment in the implementation of the program, less planned in monitoring and evaluating the program. The second factor is the people who are not too enthusiastic in participating in the program provided by the Batu City Education Agency.

Keywords: Implementation; Non-formal Education; Society


Full Text:

PDF

References


Agustino, Leo. 2014. Dasar-Dasar Kebijakan Publik. Bandung: Alfabeta.

Akib, Haedar dan Antonius Tarigan. 2000. Artikulasi Konsep Implementasi Kebijakan: Perspektif, Mode, dan Kriteria Pengukurannya. Jurnal Kebijakan Publik

Ayu Laras Praboni, Human Developmen Index (HDI), diakses dari http://musthika-aksara.blogspot.co.id/2010/11/human-development-index-hdi.html, pada 25 Januari 2018

Bagong, Suyanto. 2010. Metode Penelitian Sosial. Jakarta: Prenada Media Group.

Conyers, Diana. 1991. Perencanaan Sosial di Dunia Ketiga. Yogyakarta: UGM Press.

Hamdi, Muchlis. 2014. Kebijakan Publik: Proses, Analisis, Partisipasi. Bogor: Ghalia Indonesia.

Irawan, Prasetya, 2006. Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial, Depok: Universitas Indonesia.

Misya, M. yiqy Saputra. 2014. Upaya Pemerintah Daerah Dalam Meningkatkan Pendidikan Di Komunitas Adat Terpencil Desa Sesap Kecamatan Tebing Tinggi Kabupaten Kepulauan Meranti. Program Studi Ilmu Pemerintahan, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Riau.

Nawawi, Ismail. 2009. Public Policy: Analisa, Startegi Advokasi Teori dan Praktek. Surabaya: Penerbit PNM.

Nugroho, Riant. 2009. Public Policy. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

S Indri, Verida. 2016. Pelaksanaan Public Relations Dalam Sosialisasi Program Jaminan Sosial Ketenagakerjaan Di Kantor BPJS Ketenagakerjaan Gunung Kidul Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Saputra, Yudiansyah Eka. 2016. Tingkat Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan Desa (Kasus: Dana Desa Dikampung Sungai Rawa, Kecamatan Sungai Apit, Kabupaten Siak, Riau). Institut Pertanian Bogor.

Satori, Djam’andan Komariah, Aan. 2013. Metodologi Penelitian Kulitatif. Bandung: Alfabeta

Subarsono. 2012. Analisis Kebijakan Publik: Konsep, Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wahab, Sholichin Abdul. 2014. Analisis Kebijkan: Dari Formulasi Ke Penyusunan Model-Model Implementasi Kebijakan Publik. Jakarta: Bumi Aksara.

Winarno, Budi. 2002. Kebijakan Publik: Teori dan Proses. Yogyakarta: Media Presindo

Constitutions:

Surat Keputusan Walikota Batu Nomor 188.45/105/KEP/422.012/2015 tentang Pembentukan Panitia Pendidikan Nonformal Untuk Perempuan Desa.

Tilaar, H.A.R. 2009. Kekuasaan dan Pendidikan: Kajian Manajemen Pendidikan Nasional Dalam Pusaran Kekuasaan. Jakarta: Rinika Cipta.

Undang-Undang Dasar Tahun 1945 tentang Pendidikan dan Kebudayaan Pasal 31 ayat (1) dan ayat (3)

Undang-undang nomor 20 tahun 2003 bab 1 pasal 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas)

Publications:

Batu City Statistical Center 2015




DOI: https://doi.org/10.22219/LOGOS.Vol1.No2.178-201

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Journal of Local Government Issues

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.