Kualitas Produk, Pelayanan dan Nilai Syariah terhadap Persepsi Mahasiswa Ekonomi Islam untuk Menjadi Nasabah Bank Syariah

Authors

  • Dian Azmi Dinaratu Azhar Muttaqin Program Studi Ekonomi Syariah, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.22219/jes.v2i2.5106

Keywords:

Service Quality, Product Quality, and Student Perception.

Abstract

This study aims to determine how much influence the perception of Islamic economics students about product quality, service quality, and sharia value of interest to become customers of Islamic Bank. The result of data processing shows that the perception of product quality and service quality perception have positive and significant effect on the interest to become the customer of Islamic Bank proven with probability value (sig.) Of 0.000 <0,05. While the variable of perception of syariah value have positive and insignificant effect on interest to become customer of Islamic bank with result of probability value (sig.) Equal to 0,888> 0,05. Variable perception of product quality has the greatest and significant influence to the interest of becoming a customer of Islamic Bank indicated by t value counted 5,042. The perception of product quality, service quality, and sharia value influence 50,7% to interest to become customer of Islamic Bank in view from Adjusted R Square value and 49,3% (100% - 50,7%) influenced by other variable outside variable The selected.

References

Faisal. 2016. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Untuk Menjadi Nasabah di Bank Syariah: Studi Kasus Mahasiswa Ekonomi dan Perbankan Islam Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Skripsi Fakultas Ekonomi, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Yogyakarta 2016.

Hasan, Ali. 2010. Marketing Bank Syariah Cara Jitu Meningkatkan Pertumbuhan Pasar Bank Syariah. cet. ke-1. Bogor: PT Ghalia Indonesia.

Istiqomah, Rahayu. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Perbankan Syariah STAIN SALATIGA Untuk Menjadi Nasabah DI Perbankan Syariah. Skripsi Perbankan Syariah, STAIN SALATIGA, Salatiga 2015.

Nisfiannoor, Muhammad. 2009. Pendekatan Statistik Modern Untuk Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Sujarweni, V. Wiratna. (2014). Metode Penelitian; Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Yogyakarta: Pustakabarupress.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cet. ke-22. Bandung: Alfabeta.

Sudarsono, Ardiansan. 2016. Manajemen Pemasaran Jasa Perhotelan. Ed. 1. Cet. ke-1. Yogyakarta: Deepublish.

Sanusi, Anwar. 2011. Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Umar, Husein. 1997. Riset Sumber Daya Manusia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Internet:

Departmen Riset SEF UGM. Pengetahuan Ekonomi Islam di Kalangan Mahasiswa dan Preferensi Terhadap Bank Syariah di Indonesia, diakses pada tanggal 20 Maret 2017 dari http://www.kompasiana.com/abdulkarimismail/bank-idolaku-tumbuh-dan-berkembanglah-di-kancah-dunia-kapitalis_54ff2bc1a33311b34550fc86.

Mars Indonesia. Kepemilikan Rekening di Bank Syariah, diakses pada tanggal 20 maret 2017 dari www.marsindonesia.com/newsletter/kepemilikan-rekening-di-bank-syariah-meningkat.

Downloads

Published

2017-12-11

How to Cite

Azhar Muttaqin, D. A. D. (2017). Kualitas Produk, Pelayanan dan Nilai Syariah terhadap Persepsi Mahasiswa Ekonomi Islam untuk Menjadi Nasabah Bank Syariah. Falah: Jurnal Ekonomi Syariah, 2(2), 196-210. https://doi.org/10.22219/jes.v2i2.5106

Issue

Section

Journal Article