Optimalisasi Perkembangan Fisik dan Motorik serta Pengembangan Manajemen
DOI:
https://doi.org/10.22219/janayu.v5i2.33076Keywords:
perkembangan fisik, perkembangan motorik, anak usia diniAbstract
Purpose – This community service aims to optimize physical and motor development in early childhood using the Participatory Action Research (PAR) method at KB-TKIT Rumah Pelangi, Batu City, Malang
Design/methodology/approach – This method focuses on active participation for young children by using various game schemes to optimize physical and motor development, both fine and gross. Apart from this, there are aspects of management development in the aspects of planning, organizing, implementing, and supervising the management of KB-TKIT Rumah Pelangi
Findings – The results of this activity are improvements in fine and gross motor skills for children as well as improvements in management aspects of KB-TKIT Rumah Pelangi, Batu City, Malang
Originality/value – Shaping the character of students from an early age so that they grow into superior quality students
Downloads
References
Darmiatun, S., & Mayar, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kolase dengan Menggunakan Bahan Bekas pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 257. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.327
Dini, J. P. A. U. (2022). Analisis perkembangan motorik kasar anak di taman kanak–kanak buton selatan. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3429-3438.
Handayana, S., Zuhairi, Z., & Hakim, N. (2019). Upaya Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini di Pekon Negeri Ratu 2 Pesisir Barat Melalui Lukisan Teknik Kolase 1. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 56–63.
Khadijah, K., Wildani, W., Pratiwi, R. U., Dasopang, M., & Handayani, F. (2022). Penerapan Permainan Finger Painting dalam Meningkatkan Motorik Halus AUD di TK An-Nizam Medan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12106-12112.
Kusumastuti, N., Putri, V. L., & Wijayanti, A. (2021). Pengembangan Media Frueelin Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 5(01), 155-163.
Magta, M., Marsinah, N., Novita, D., & Budiman, M. H. (2023). Pendampingan Penyusunan Dokumen Perencanaan Program Sekolah untuk Kepala Lembaga PAUD di Kecamatan Carita, Pandeglang. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(3), 471–476.
Nofianti, R. (2021). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Edu Publisher.
Pura, D. N., & Asnawati, A. (2019). Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kolase Media Serutan Pensil. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 131–140. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.131-140
Reviyanti, R., & Reza, M. (2023). Improving Gross Motoric Skills Through Traditional Egrang Games Modif Group B. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 75(1), 69–81.
Sarwido, Widiastuti, N. A., Putri, A., & Prameswara, A. L. A. (2023). Penerapan Media Digital Untuk Meningkatkan Kualitas Layanan Sekolah di KB-TK Al Hikmah Mulyoharjo Jepara. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(4), 877–882.
Suherman. (2021). Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Jasmani Kegiatan Melompat Tali Pada TK Syaichona Kholil Balikpapan. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 110–120. https://doi.org/10.47006/pendalas.v1i2.7 3
Suriati, S., Kuraedah, S., Erdiyanti, E., & Anhusadar, L. O. (2019). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak melalui Mencetak dengan Pelepah Pisang. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 211. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.299
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 R. Iqbal Robbie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.