Optimalisasi Perkembangan Fisik dan Motorik serta Pengembangan Manajemen

Authors

  • R. Iqbal Robbie Universitas Muhammadiyah Malang
  • Khusnul Rofida Novianti Universitas Muhammadiyah Malang
  • Nuzul Ahadiyanto Universitas Islam Negeri Kyai Haji Achmad Shiddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.22219/janayu.v5i2.33076

Keywords:

perkembangan fisik, perkembangan motorik, anak usia dini

Abstract

Purpose – This community service aims to optimize physical and motor development in early childhood using the Participatory Action Research (PAR) method at KB-TKIT Rumah Pelangi, Batu City, Malang

Design/methodology/approach – This method focuses on active participation for young children by using various game schemes to optimize physical and motor development, both fine and gross. Apart from this, there are aspects of management development in the aspects of planning, organizing, implementing, and supervising the management of KB-TKIT Rumah Pelangi

Findings – The results of this activity are improvements in fine and gross motor skills for children as well as improvements in management aspects of KB-TKIT Rumah Pelangi, Batu City, Malang

Originality/value – Shaping the character of students from an early age so that they grow into superior quality students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darmiatun, S., & Mayar, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kolase dengan Menggunakan Bahan Bekas pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 257. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.327

Dini, J. P. A. U. (2022). Analisis perkembangan motorik kasar anak di taman kanak–kanak buton selatan. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3429-3438.

Handayana, S., Zuhairi, Z., & Hakim, N. (2019). Upaya Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini di Pekon Negeri Ratu 2 Pesisir Barat Melalui Lukisan Teknik Kolase 1. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 56–63.

Khadijah, K., Wildani, W., Pratiwi, R. U., Dasopang, M., & Handayani, F. (2022). Penerapan Permainan Finger Painting dalam Meningkatkan Motorik Halus AUD di TK An-Nizam Medan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12106-12112.

Kusumastuti, N., Putri, V. L., & Wijayanti, A. (2021). Pengembangan Media Frueelin Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 5(01), 155-163.

Magta, M., Marsinah, N., Novita, D., & Budiman, M. H. (2023). Pendampingan Penyusunan Dokumen Perencanaan Program Sekolah untuk Kepala Lembaga PAUD di Kecamatan Carita, Pandeglang. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(3), 471–476.

Nofianti, R. (2021). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Edu Publisher.

Pura, D. N., & Asnawati, A. (2019). Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kolase Media Serutan Pensil. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 131–140. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.131-140

Reviyanti, R., & Reza, M. (2023). Improving Gross Motoric Skills Through Traditional Egrang Games Modif Group B. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 75(1), 69–81.

Sarwido, Widiastuti, N. A., Putri, A., & Prameswara, A. L. A. (2023). Penerapan Media Digital Untuk Meningkatkan Kualitas Layanan Sekolah di KB-TK Al Hikmah Mulyoharjo Jepara. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(4), 877–882.

Suherman. (2021). Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Jasmani Kegiatan Melompat Tali Pada TK Syaichona Kholil Balikpapan. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 110–120. https://doi.org/10.47006/pendalas.v1i2.7 3

Suriati, S., Kuraedah, S., Erdiyanti, E., & Anhusadar, L. O. (2019). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak melalui Mencetak dengan Pelepah Pisang. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 211. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.299

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

Robbie, R. I., Novianti, K. R., & Ahadiyanto, N. (2024). Optimalisasi Perkembangan Fisik dan Motorik serta Pengembangan Manajemen. Jurnal Pengabdian Dan Peningkatan Mutu Masyarakat (Janayu), 5(2), 118–124. https://doi.org/10.22219/janayu.v5i2.33076