Effect of Marketing Mix on Consumer Purchase Decisions to Buy Cavendish Banana at Modern Markets in Semarang
DOI:
https://doi.org/10.22219/agriecobis.v4i2.16225Abstract
This study aims at identifying marketing mix of purchase decisions to buy Cavendish banana and analyzing the effect of marketing mix on purchase decisions to buy Cavendish banana at modern market in Semarang. This research was conducted at modern market in Semarang, namely Gelael Supermarket, Ada Swalayan, Superindo and Giant. Survey was employed as research method in this study. 100 respondents were taken for research sampling. The independent variables used were products, prices, places, and promotions, while the dependent variable was decisions. Descriptive analysis having been conducted shows that the variables of product have an average of 4.14; a variable of price is 3.65; a variable of place is 4.32, a variable of promotion is 3.26; and a variable of purchase decision is 3.85. Statistical analysis having been carried out shows that the f-test of product, price, place and promotion variables simultaneously affect the consumer purchase decision to buy Cavendish bananas with an f-count value of 26.378. Besides, the results of the t-test of product, price and promotion variables partially affect the consumer purchase decision to buy Cavendish bananas with t-count value of 1.984. Moreover, the place variable does not partially affect the consumer purchase decision to buy at Modern Market in Semarang.
Downloads
References
Amanda, R. T. (2011). Pengaruh Buah Pisang Cavendish (Musa Cavendishi) terhadap Tekanan Darah Normal Laki-Laki Dewasa. Universitas Kristen Maranatha.
Amilia, S. (2017). Pengaruh Citra Merek, Harga, dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Xiaomi di Kota Langsa. Manajemen Dan Keuangan, 6(1), 660–669.
Annisa, A. I., Supardi, S., & Irianto, H. (2017). Analisis Pengaruh Brand Equity terhadap Keputusan Pembelian Sari Buah Dalam Kemasan di Supermarket Kota Surakarta (Kasus pada sari buah dalam kemasan merek Buavita). Agrista, 5(3), 255–267.
Apriando, J. P., Soesanto, H., & Indriani, F. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Ketersediaan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Citra Merek sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Minuman Energi M-150 Di Kota Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science), 18(2), 166–183.
Ayuningtyas, K., & Gunawan, H. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan dan Kualitas Informasi terhadap Keputusan Pembelian Daring di Aplikasi Bukalapak pada Mahasiswa Politeknik Negeri Batam. Administrasi Bisnis Terapan, 2(1), 152–165.
Badan Pusat Statistik. (2018). Statistik Tanaman Buah-buahan dan Sayuran Tahunan 2018.
Darmawan. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Remaja Rosdakarya.
Darmawan, D. (2017). Pengaruh Kemasan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sayuran Hidroponik. Agrimas, 1(1), 1–10.
Dewi, O. I., & Sutanto, E. M. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Chang Tea Di Surabaya. Agora, 6(2), 1–6.
Eliza, Sayamar, E., & Kaswita, C. (2011). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Buah di Pasar Arengka (Pasar Tradisional) dan Giant Hypermarket (Pasar Modern) di kecamatan Tampan Kota Pekanbaru. Indonesian Journal of Agricultural Economics (IJAE), 2(1), 15–34.
Enggal, T. W., Bukhori, M., & Sudaryanti, D. (2019). Analisa Bauran Pemasaran yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Baju di Beberapa Departement Store di Kota Malang. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 13(2), 61–70.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hanifaradiz, A., & Satrio, B. (2016). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Sabun Mandi Lifebuoy di Surabaya. Ilmu Riset Dan Manajemen, 5(6), 1–17.
Indriyanti, I. Y., Irianto, H., & Sundari, M. T. (2019). Analisis Faktor Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Minuman Kopi Banaran 9 di Coffee and Tea Colomadu. Agriecobis : Journal of Agricultural Socioeconomics and Business, 2(1), 47–57.
Jamaluddin, M. A., Widodo, W. D., & Suketi, K. (2019). Pengelolaan Perkebunan Pisang Cavendish Komersial di Lampung Tengah, Lampung. Buletin Agrohorti, 7(1), 16–24.
Kurniawan, A. D., & Astuti, S. R. T. (2012). Analisi Pengaruh Produk, Promosi, Harga dan Tempat Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Kedai Amarta Semarang). Manajemen, 1(1), 282–289.
Lubis, D. I. D., & Hidayat, R. (2017). Pengaruh Citra Merek dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma Medan. Ilmu Manajemen, 5(1), 15–24.
Manik, S., & Rianti, B. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Es Krim Sayur Broco Es Krim di Pekanbaru. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 8(1), 162–175.
Marendra, I. G. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran (Produk, Harga, Lokasi Dan Promosi) terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Minimarket (Alfamart Atau Indomaret). 1(3), 34–52.
Murod, N., Rochaeni, S., & Ichdayati, L. I. (2018). Pengaruh Kesadaran, Persepsi dan Preferensi Konsumen Terhadap Perilaku Konsumen dalam Mengkonsumsi Buah Lokal di Kawasan Perpasaran Jakarta Barat. Agribusiness Journal, 12(2), 86–96.
Octaviani, M. F., Indriani, Y., & Situmorang, S. (2017). Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing Mix) dan Perilaku Konsumen Terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Jus Buah Segar Bandar Lampung. Agribisnis Dan Agrowisata, 6(4), 584–595.
Padmi, N. M. S. K. D., Dewi, R. K., & Aggraeni, I. G. A. A. L. (2017). Analisis Perilaku Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Buah-Buahan di Moena Fresh Bali. Jurnal Agribisnis Dan Agrowisata (Journal of Agribusiness and Agritourism), 6(4), 584–595.
Pertiwi, M. I., Yulianto, E., & Sunarti. (2016). Pengaruh bauran pemasaran terhadap keputusan pembelian (Survei pada konsumen Baker’s King Donuts & Coffee di MX Mall Malang). Administrasi Bisnis, 37(1), 179–186.
Prasastiningtyas, T. R., & Djawoto. (2016). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Kartu Seluler. Ilmu Riset Dan Manajemen, 5(7), 1–15.
Pupuani, N., & Sulistyawati, E. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen dan Perilaku Pembelian Ulang (Studi Kasus Pada Produk Pasta Gigi Merek Pepsodent di Kota Denpasar). E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 2(6), 683–702.
Rakasyifa, I., & Mukti, G. W. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Sayur dan Buah di Ritel Online (Suatu Kasus pada konsumen Ritel Online di Jakarta). Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 6(1), 275–289.
Rumapea, E., Roessali, W., & prasetyo, edy. (2021). Analisis Sikap dan Preferensi Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Buah Pisang di Pasar Tradisional Kota Semarang. Agrisocionomics, 05(02), 1–13.
Sangadji, S. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Pembelian Sagu Rasa pada Gabungan Kelompok Tani Tagafura di Kelurahan Jaya Kota Tidore Kepulauan. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan : OPTIMAL, 13(2), 142–157.
Selang, C. A. D. (2013). Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Pengaruhnya terhadap Loyalitas Konsumen pada Freshmart Batu Mall Manado. Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(3), 71–80.
Sesunan, T. M., Yaktiworo, I., & Listiana, I. (2015). Bauran Pemasaran dan Perilaku Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Cappuccino Cincau. Ilmu-Ilmu Agribisnis, 3(1), 94–99.
Setianingsih, N., Nahdiyah, N., & Purnamasari, R. (2017). Pengaruh Ekstrak Buah Pisang dan Ekstrak Buah Alpukat Terhadap Kadar Kolesterol Mencit Betina. Biota, 3(2), 48–53.
Shandy, I. A. (2015). Pengaruh Marketing Mix terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Minimarket Lulumart di Kota Samarinda. Ilmu Administrasi Bisnis, 3(1), 174–188.
Shinta, A. (2011). Manajemen Pemasaran. UB Press.
Shintia, B. (2019). Analisis Keputusan Konsumen terhadap Pembelian Pisang Cavendish (Musa Cavendishii) di Brastagi Supermarket Medan (Skripsi). Fakultas Pertanian Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Sugiarto, M. E., Kumaat, R. M., & Pakasi, C. B. D. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Konsumen dalam Keputusan Pembelian Buah di Freshmart Tikala Kota Manado. J. Agri-SosioEkonomi Unsrat. Agri-Sosioekonomi, 13(1A), 17–32.
Sugiono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sundalangi, M., Mandey, S. L., & Jorie, R. J. (2014). Kualitas Produk, Daya Tarik Iklan, dan Potongan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen pada Pizza Hut Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 313–324.
Sungkawa, I., Purnomo, D., & Fauziah, E. (2015). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Kepuasan Konsumen dan Perilaku Pembelian Ulang (Studi Kasus Pada Produk Pasta Gigi Merek Pepsodent di Kota Denpasar). Agrijati, 28(1), 79–99.
Suyanti, & Supriyadi, A. (2008). Pisang, Budidaya, Pengolahan dan Prospek Pasar. Penebar Sadaya.
Weenas, J. (2013). Kualitas Produk, Harga, Promosi dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya terhadap Keputusan Pembelian Spring Bed Comforta. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 607–618.
Winawan, B., & Yasa, N. N. K. (2014). Pengaruh Penataan Produk, Jenis Kelamin, dan Taraf Belanja Terhadap Keputusan Pembelian Tidak Terencana (Studi Kasus pada Konsumen Ritel di Kota Denpasar). Manajemen, 3(7), 2133–2149.
Yusuf, A. M. (2017). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan (4th ed.). Kencana.
Zamroni, A. (2016). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pepsodent pada Konsumen Indomaret Plus di Jalan M. Yamin Samarinda. Administrasi Bisnis, 4(4), 960–974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 UMM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Agriecobis : Journal of Agricultural Socioeconomics and Business agree to the following terms:
- For all articles published in Agriecobis : Journal of Agricultural Socioeconomics and Business, copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published wor (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.