KECERDASAN SOSIAL GURU
DOI:
https://doi.org/10.22219/cognicia.v1i2.1645Abstract
Kecerdasan sosial merupakan kemampuan yang membantu seseorang untuk berhubungan baik dengan orang lain. Setiap individu yang melakukan interaksi dengan orang lain membutuhkan kecerdasan sosial, salah satunya adalah guru, guna membantu tugas utama guru dalam mengajar untuk membentuk iklim belajar yang baik bagi para siswa. Penelitian ini menggunakan metode non-eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui tingkat kecerdasan sosial guru. Sampel penelitian berjumlah 50 guru SDN Kel. Gladak Anyar Kab. Pamekasan. Dengan skala kecerdasan sosial guru yang terdiri dari 19 item, ditemukan hasil analisa Z-Score tingkat kecerdasan sosial tinggi sebesar 50% atau 25 guru dan tingkat kecerdasan sosial rendah sebesar 50% atau 25 guru. Berdasarkan klasifikasi jenis kelamin, guru perempuan lebih banyak berada pada tingkat kecerdasan sosial tinggi, yaitu sebesar 55% atau 16 guru dibandingkan pada tingkat kecerdasan sosial rendah, yaitu sebesar 45% atau 13 guru. Sedangkan guru laki-laki lebih banyak menduduki tingkat kecerdasan sosial rendah, yaitu 57% atau 12 guru dibandingkan berada di tingkat kecerdasan sosial tinggi, yaitu 43% atau 9 guru.Kata kunci: Kecerdasan social, guru
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Tiara Kusuma Pariosi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Cognicia agree to the following terms:
- For all articles published in Jurnal Cognicia, copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published wor (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License