Propaganda Politik Calon Presiden Republik Indonesia 2014 -2019 (Analisis Isi Berita Kampanye Pemilihan Presiden Tahun 2014 pada Harian KOMPAS edisi 4 Juni sampai 5 Juli 2014)
Keywords:
Propaganda, Presidential Election CampaignAbstract
Propaganda Politik Calon Presiden Republik Indonesia 2014 -2019(Analisis Isi Berita Kampanye Pemilihan Presiden Tahun 2014 pada Harian KOMPAS edisi 4 Juni sampai 5 Juli 2014)Political Propaganda a Candidate of Presidential of Indonesia Republic 2014 -2019(The Analysis of the Campaign Content of Presidential Election in 2014 KOMPAS Daily Edition June 4 to July 5, 2014)
M. Himawan Sutanto
Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Muhammadiyah MalangEmail: mhsutanto@gmail.com
ABSTRACT
Political campaigns are always loaded with a lot of interest. A wide variety of such interest appears in the communication patterns delivered. In the tradition of political communication, propaganda is an important thing to be investigated. Because propaganda is considered a powerful way to lead to political decisions. The presidential election became an important event in analyzing patterns that emerge and propaganda used by the presidential candidates. The study of propaganda to be interesting because in the context of Indonesia, which is always dynamic in religious, cultural, social and political. Political campaigns can be a measure of how a message is pure or messages that are engineered in order to build the image, impression, perception of the audience. Type of propaganda that could appear white, gray and dark. Because propaganda becomes important in understanding the message as well.
Keywords: Propaganda, Presidential Election Campaign
ABSTRAK
Kampanye politik selalu sarat dengan banyak kepentingan. Berbagai macam kepentingan tersebut Nampak dalam pola komunikasi yang disampaikan. Dalam tradisi komunikasi politik, propaganda adalah hal yang penting untuk diteliti. Karena propaganda dianggap cara yang ampuh dalam menggiring kepada keputusan politik. Pemilihan presiden menjadi ajang yang penting dalam menganalisis pola propaganda yang muncul dan dipakai oleh para calon presiden. Studi tentang propaganda menjadi menarik karena dalam konteks Indonesia yang selalu dinamis secara agama, budaya, sosial dan politik. Kampanye politik bisa menjadi ukuran bagaimana sebuah pesan itu murni atau pesan itu direkayasa dalam rangka membangun citra, kesan, persepsi kepada khalayak. Jenis propaganda yang muncul bisa putih, abu-abu dan gelap. Karena propaganda menjadi hal yang penting dalam memahami pesan yang disampaikan juga.
Kata Kunci : Propaganda, Kampanye Pemilihan Presiden
Downloads
Download data is not yet available.