PENCITRAAN POLITIK PARTAI NASDEM MELALUI IKLAN DI TELEVISI

Authors

  • Suyatno Kahar

Keywords:

Imaging, Political parties, advertising

Abstract

PENCITRAAN POLITIK PARTAI NASDEM MELALUI IKLAN DI TELEVISI

Political Image of Nasdem Party Through Advertising On Television

Suyatno Kahar

Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Muhammadiyah Maluku UtaraEmail: yatnoways@ymail.com

ABSTRACT

This study would like to see on imaging political party committed Democrat National parties through advertisements on television. The study analyzed the ad text version of the new Indonesian political and legal version using discourse analysis Teun van Dijk, which includes the analysis in terms of text (Visual and Audio-Visual). The results of this study reveal that among NasDem Party invites the public to join together in making a change in law enforcement fair and civilized. Nasdem Party is a party that is pessimistic toward conditions and the state of the nation today that Indonesia is experiencing a slump in all sector. In order to perform the imaging process of political parties, the audience also read his party’s image differently based on their subjectivity, both based on the experiences and associations are taken, or because of the influence of the setting in which the image appears. Thus, in assessing the public image of party politics NasDem there are positive and some are negative even neutral, depending also their subjectivity.

Keywords: Imaging, Political parties, advertising

ABSTRAK

Penelitian ini ingin melihat tentang pencitraan partai politik yang dilakukan partai nasional democrat melalui iklan ditelevisi. Penelitian menganalisis tentang teks iklan politik versi Indonesia baru dan versi hukum dengan menggunakan analisis wacana Teun van Dijk, yang meliputi analisis dari segi teks (Visual dan Audio-Visual). Hasil dari penelitian ini diantaranya mengungkap bahwa Partai NasDem mengajak public bergabung besama dalam melakukan perubahan dalam penegakan hukum yang adil dan beradab. Partai Nasdem adalah sebuah partai yang pesimis tehadap kondisi bangsa dan Negara saat ini yakni Indonesia sedang mengalami keterpurukan pada semua sektor. Dalam rangka melakukan proses pencitraan politik partai, khalayak juga membaca citra partainya secara berbeda berdasarkan subyektivitas mereka, baik berdasarkan pengalaman danasosiasi yang dibawa, atau karena adanya pengaruh setting dimana citra tersebut muncul. Dengan demikian maka khalayak dalam menilai citra politik partai NasDem ada yang positif dan ada yang negatif bahkan ada yang netral, tergantung juga subyektivitas mereka masing-masing.

Kata Kunci : Pencitraan, Partai politik, iklan

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-04-16

Issue

Section

Journal