Materi otentik UNTUK KELAS English For Young Learners DI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MALANG

Authors

  • Rina Wahyu Setyaningrum
  • Puji Sumarsono
  • Riski Lestiono

Keywords:

Authentic Materials, EYL Classes, UMM

Abstract

Materi otentik UNTUK KELAS English For Young Learners DI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MALANG

Authentic Materials For English For Young Learners’ Classes At University Of Muhammadiyah Malang

Rina Wahyu Setyaningrum1, Puji Sumarsono2, Riski Lestiono3

1,2,3Jurusan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pensisikan,
Universitas Muhammadiyah Malang
Email: 1)rinawahyus2004@yahoo.com, 2)puji.sumarsono@yahoo.co.id, 3)riskilestiono@yahoo.com

ABSTRACT

The latest Curriculum 2013 states that English is an extra-curricular for primary level. This research aims at finding the authentic materials used by the student teachers in English department of University of Muhammadiyah Malang in teaching the primary level. Based on the curriculum, the students have to be able to get through the process in understanding the concept they learn. This research employs Reaserch and Developmet design because its primary function is on developing new product. In developing the Authentic Materials Guideline, the researchers need to conduct this research in two phases. The first phase is to describe the materials used by the student teachers in teaching the EYL students in all classes and to draft the Guideline for EYL authentic materials development. Furthermore, the second phase is to try out the Guideline before launching. It is found that Out of 20 authentic materials suggested by Gebhard (1996) which consist of slides, songs, photographs, lyrics to songs, drawing, postcard pictures, paintings, children artwork, pictures from magazines, cartoons, professionally Audio-Taped Short Stories and Novels, documentaries, movies, stick figures, invitation card, sales pitches, sport reports, maps, stamps, and advices, slides become the most frequently used authentic material by the student teachers. In other words, most the authentic materials are rarely used to teach English to Young Learners. While, some other authentic materials are frequently used since they are simple, accessible, joyful authentic materials. Therefore, guideline for developing authentic materials for EYL practice teaching at UMM was made to help the student teachers in doing teaching and learning process in class. Try-out was then applied to test the guideline. It was found some variable suggestions to improve the guideline.

Keywords: Authentic Materials, EYL Classes, UMM

ABSTRAK

Bahasa Inggris adalah ekstra kurikuler pilihan bagi siswa SD dalam Kurikulum 2013. Dalam pelaksanaannya diperlukan materi otentik yang sesuai dengan apa yang dapat di lihat oleh siswa dalam kesehariannya. Penelitian ini adalah mendeskripsikan materi otentik yang digunakan oleh mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Muhammadiyah Malang yang mengambil mata kuliah English for Young Learners (EYL) sebagai mata kulliah pilihan. Penelitian ini penting dilakukan agar dosen dapat mengetahui bagaimana mahasiswa melalui proses pemahaman pada materi EYL yang mereka pelajari dalam kelas. Sebagai penelitian pengembangan, hasil akhir yang didapatkan adalah Authentic Materials Guideline for EYL dengan melalui dua fase. Fase pertama adalah pengumpulan data yang berupa materi yang digunakan oleh mahasiswa dalam praktek mengajar EYL dan penyusunan draf Authentic Materials Guideline. Fase berikutnya adalah ujicoba draft sebelum draft akhir dicetak dan digunakan. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa dari 20 materi otentik yang disebutkan oleh Gebhard (1996) yang terdiri darislides, songs, photographs, lyrics to songs, drawing, postcard pictures, paintings, children artwork, pictures from magazines, cartoons, professionally Audio-Taped Short Stories and Novels, documentaries, movies, stick figures, invitation card, sales pitches, sport reports, maps, stamps, dan advices, slides menjadi pilihan utama bagi mahasiswa dalam praktek pembelajaran EYL. Sebagian besar materi otentik yang untuk pembelajaran EYL belum dimanfaatkan. Hal ini terjadi karena materi otentik yang telah dipilih tersebut adalah materi yang mudah dibuat dan menyenangkan bagi siswa. Oleh karena itu, panduan penggunaan materi otentikuntuk pembelajaran EYL perlu dibuat untuk membantu mahasiswa dalam mempersiapkan materi praktek pembelajaran EYL di kelas. Dari uji coba Authentic Materials Guideline for EYL yang telah dilaksanakan, maka beberapa perbaikan dari draf yang ada perlu dilakukan.

Kata kunci : Materi Otentik, kelas EYL, UMM

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-08-27

Issue

Section

Journal