Analisis Penggunaan Metode Pembelajaran Resitasi Pada Mahasiswa Akuntansi

Authors

  • Marlina Magdalena Politeknik Negeri Malang, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22219/jaa.v4i2.18002

Keywords:

Accounting, Learning Outcomes, The Recitation Learning Method

Abstract

This study aims to determine the effect of applying the recitation method on the learning outcomes of Introduction to Accounting 2. The subjects in this study were Semester 2 students of the Accounting Department. This type of research is an experimental study with a nonequivalent control group design. Data analysis in this study used the one way ANOVA test. The results of this study indicate that the average value of student learning outcomes given the application of the recitation learning method is not significantly different from the application of the lecture learning method but still can improve student learning outcomes so that it can be used as a learning method in accounting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawiyah, S. A. (2021). Metode Resitasi dan Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Menulis Teks Editorial di Masa Pandemi Covid 19. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 15(1), 28–40. http://e-journal.upstegal.ac.id/index.php/Cakrawala/article/download/1804/1212

Adha. I. H., Asyhadie. Z & Kusuma. R.(2020). Digitalisasi Industri Dan Pengaruhnya Terhadap Ketenagakerjaan Dan Hubungan Kerja Di Indonesia. Jurnal Kompilasi Hukum. 5(2) 268-298. http://doi.org/10.29303/jkh.v5i2.49

Djamrah, S. B., & Azwan, Z. (2013). Strategi Belajar Mengajar. PT. Renika Cipta.

Dwi, B., A, A., H, U., Abdy. M, P., & R, H. (2020). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi. Maha Guru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 28–37.

Hatmo, S. H. (2021). Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Secara Daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 115–122.

Hutagalung, A, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Resitasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Laporan Keuangan Di Kelas X Akuntansi SMK Swasta Kampus Padang Sidimpuan. Jurnal Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan(IPTS), 1(2), 31–44.

Kamil, H. (2021). Peningkatan Pemahaman Mahasiswa pada Mata Kuliah Pengantar Ilmu Hukum Program Studi Hukum Ekonomi Syariah melalui Metode Resitasi. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 1(2), 104–113. https://jurnal.ciptamediaharmoni.id/index.php/ptk/article/view/30

Khanilya, R., & Kusmuriyanto. (2017). Keefektifan Pembelajaran Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Dengan Metode Cooperative Script Dan Resitasi. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 207–217.

Linawati, L. (2017). Penerapan Problem Based Learning dengan Resitasi terhadap Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Mata Kuliah Auditing. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(4), 534. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i4.102

Martati, Y. (2020). Prestasi Belajar Akuntansi Dengan Metode Resitasi Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa Kelas Xi Akuntansi 2 Smk Negeri 1 Rengat. Journal of Education Informatic Technology and Science, 2(3), 35–44. https://doi.org/10.37859/jeits.v2i3.1880

Munawaroh. (2017). The Influence of Teaching Methods and Learning Environment to the Student’s Learning Achievement of Craft and Entrepreneurship Subjects at Vocational High School. International Journal of Environmental and Science Education, 12(4), 665–678. http://ezproxy.lib.uconn.edu/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1144859&site=ehost-live

Pantow, A. K., Sungkowo. B., Limpeleh E. A. N & Tandi. A. A (2020). Analisis Penggunaan MYOB Accountimg Software Pada Mahasiswa Akuntansi Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model, 3(2), 200-207. http://doi.org/10.22219/jaa.v3i2.13223

Patonah, R. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pemberian Tugas (Resitasi) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan, Dan Edukasi), 4(4), 419–422.

Pratiwi, E. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online Di Perguruan Tinggi Kristen Di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1–8. https://doi.org/10.21009/pip.341.1

Pritandhari, M. (2016). Implementasi Penggunaan Metode Resitasi Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berkoperasi Pada Mata Kuliahkoperasi. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 4(1), 5–63. https://doi.org/10.24127/ja.v4i1.825

Rachmawati, Herdiana, R., & Handoko, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Resitasi Terstruktur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 2(1), 56–68.

Roestiyah, N. . (2012). Strategi Belajar Mengajar. Bina Aksara.

Sari, D. A., K., S., & D, S. (2019). Penerapan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 3(1), 109–115.

Seniati. L., A. Y., & S, B. N. (2015). Psikologi Eksperimen. PT. Indeks Indonesia.

Slameto. (2015). Belajar Ddan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT. Renika Cipta.

Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algensiando.

Utami, P. ., & Gafur, A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar IPS Di SMP Negeri Di Kota Yogyakarta. 2(1), 97–103.

Wardany, K., Anjarwati, S., & Qulubi, M. H. (2021). Implementation of Online Learning Model in Class X of Senior High School during COVID-19. International Journal of Education & Curriculum Application, 4(1), 26–32.

Yusuf Aditya, D. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2). https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1023

Downloads

Published

2021-11-30