Analisis Penggunaan Metode Pembelajaran Resitasi Pada Mahasiswa Akuntansi
DOI:
https://doi.org/10.22219/jaa.v4i2.18002Keywords:
Accounting, Learning Outcomes, The Recitation Learning MethodAbstract
This study aims to determine the effect of applying the recitation method on the learning outcomes of Introduction to Accounting 2. The subjects in this study were Semester 2 students of the Accounting Department. This type of research is an experimental study with a nonequivalent control group design. Data analysis in this study used the one way ANOVA test. The results of this study indicate that the average value of student learning outcomes given the application of the recitation learning method is not significantly different from the application of the lecture learning method but still can improve student learning outcomes so that it can be used as a learning method in accounting.
Downloads
References
Alawiyah, S. A. (2021). Metode Resitasi dan Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Menulis Teks Editorial di Masa Pandemi Covid 19. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 15(1), 28–40. http://e-journal.upstegal.ac.id/index.php/Cakrawala/article/download/1804/1212
Adha. I. H., Asyhadie. Z & Kusuma. R.(2020). Digitalisasi Industri Dan Pengaruhnya Terhadap Ketenagakerjaan Dan Hubungan Kerja Di Indonesia. Jurnal Kompilasi Hukum. 5(2) 268-298. http://doi.org/10.29303/jkh.v5i2.49
Djamrah, S. B., & Azwan, Z. (2013). Strategi Belajar Mengajar. PT. Renika Cipta.
Dwi, B., A, A., H, U., Abdy. M, P., & R, H. (2020). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi. Maha Guru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 28–37.
Hatmo, S. H. (2021). Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Secara Daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 115–122.
Hutagalung, A, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Resitasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Laporan Keuangan Di Kelas X Akuntansi SMK Swasta Kampus Padang Sidimpuan. Jurnal Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan(IPTS), 1(2), 31–44.
Kamil, H. (2021). Peningkatan Pemahaman Mahasiswa pada Mata Kuliah Pengantar Ilmu Hukum Program Studi Hukum Ekonomi Syariah melalui Metode Resitasi. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 1(2), 104–113. https://jurnal.ciptamediaharmoni.id/index.php/ptk/article/view/30
Khanilya, R., & Kusmuriyanto. (2017). Keefektifan Pembelajaran Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Dengan Metode Cooperative Script Dan Resitasi. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 207–217.
Linawati, L. (2017). Penerapan Problem Based Learning dengan Resitasi terhadap Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Mata Kuliah Auditing. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(4), 534. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i4.102
Martati, Y. (2020). Prestasi Belajar Akuntansi Dengan Metode Resitasi Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa Kelas Xi Akuntansi 2 Smk Negeri 1 Rengat. Journal of Education Informatic Technology and Science, 2(3), 35–44. https://doi.org/10.37859/jeits.v2i3.1880
Munawaroh. (2017). The Influence of Teaching Methods and Learning Environment to the Student’s Learning Achievement of Craft and Entrepreneurship Subjects at Vocational High School. International Journal of Environmental and Science Education, 12(4), 665–678. http://ezproxy.lib.uconn.edu/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1144859&site=ehost-live
Pantow, A. K., Sungkowo. B., Limpeleh E. A. N & Tandi. A. A (2020). Analisis Penggunaan MYOB Accountimg Software Pada Mahasiswa Akuntansi Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model, 3(2), 200-207. http://doi.org/10.22219/jaa.v3i2.13223
Patonah, R. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pemberian Tugas (Resitasi) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan, Dan Edukasi), 4(4), 419–422.
Pratiwi, E. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online Di Perguruan Tinggi Kristen Di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1–8. https://doi.org/10.21009/pip.341.1
Pritandhari, M. (2016). Implementasi Penggunaan Metode Resitasi Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Berkoperasi Pada Mata Kuliahkoperasi. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 4(1), 5–63. https://doi.org/10.24127/ja.v4i1.825
Rachmawati, Herdiana, R., & Handoko, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Resitasi Terstruktur Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 2(1), 56–68.
Roestiyah, N. . (2012). Strategi Belajar Mengajar. Bina Aksara.
Sari, D. A., K., S., & D, S. (2019). Penerapan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 3(1), 109–115.
Seniati. L., A. Y., & S, B. N. (2015). Psikologi Eksperimen. PT. Indeks Indonesia.
Slameto. (2015). Belajar Ddan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT. Renika Cipta.
Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algensiando.
Utami, P. ., & Gafur, A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar IPS Di SMP Negeri Di Kota Yogyakarta. 2(1), 97–103.
Wardany, K., Anjarwati, S., & Qulubi, M. H. (2021). Implementation of Online Learning Model in Class X of Senior High School during COVID-19. International Journal of Education & Curriculum Application, 4(1), 26–32.
Yusuf Aditya, D. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2). https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1023
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marlina Magdalena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Akademi Akuntansi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Akademi Akuntansi dilisensikan di bawah lisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
Penulis yang menerbitkan artikel di jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan hak jurnal atas publikasi pertama dengan karya yang secara serentak dilisensikan di bawah Lisensi Pengaitan Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan atas karya penulis dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat masuk ke dalam pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi karya jurnal yang diterbitkan (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau mempublikasikannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengajuan, karena dapat mengarah pada pertukaran produktif, serta kutipan pekerjaan sebelumnya dan yang lebih besar (Lihat Pengaruh Akses Terbuka).