Optimalisasi Nilai Perusahaan Melalui Moderasi Peran Good Corporate Governance

Authors

  • Nur Ravita Hanun Fakultas Bisnis, Hukum, dan Ilmu Sosial, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Sidoarjo, Indonesia
  • Aisha Hanif Fakultas Bisnis, Hukum, dan Ilmu Sosial, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Sidoarjo, Indonesia
  • Surya Ningrum Fakultas Bisnis, Hukum, dan Ilmu Sosial, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Sidoarjo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22219/jrak.v13i3.28029

Keywords:

Corporate Value, Financial Statements, Good Corporate Governance

Abstract

Purpose: This study aims to determine the role of GCG in moderating the effect of CSR Disclosure, Profitability and Intellectual Capital on Company Value.

Methodology/approach: The number of samples in this study was 87 samples determined by the purposive sampling method. Data analysis techniques using Partial Least Square (PLS) software.

Findings: The results showed that Intelectual Capital has no effect on company value, while CSR disclosure and profitability affect company value. In addition, the results of moderation tests show that GCG cannot moderate the effect of CSR disclosure, profitability and IC on company value.

Practical implications: The basic chemical industry carries out social responsibility to the community by expressing Corporate Social Responsibility. Stakeholders tend to appreciate companies that pay more attention to social responsibility so as to produce a good image and increase profitability.

Originality/value: The novelty of this research is about the object of research in basic industry and chemistry. It also adds the Intelectual Capital variable as an independent variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamsyah, S. (2017). Pengaruh Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan, Relevansi Nilai Informasi, Keputusan Investasi, Kebijakan Dividen sebagai Variabel Intervening. COMPETITIVE Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 1(1), 136. https://doi.org/10.31000/competitive.vlil.112

Amanda, A. R., & Atiningsih, S. (2019). Pengaruh Strategi Diversifikasi, Intellectual Capital, Perencanaan Pajak Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi. Stability: Journal of Management and Business, 2(2), 61–71. https://doi.org/10.26877/sta.v2i2.5160

Anggraini, F., Seprijon, Y. P., & Rahmi, S. (2020). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Financial Distress Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Informasi, Perpajakan, Akuntansi, Dan Keuangan Publik, 15(2), 169–190. https://doi.org/10.25105/jipak.v15i2.6263

Bintara, R. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Growth Opportunity, Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2015). Jurnal Profita, 11(2), 306. https://doi.org/10.22441/profita.2018.v11.02.010

Devi, S., Budiasih, I. G. N., & Badera, I. D. N. (2017). Pengaruh Pengungkapan Enterprise Risk Management Dan Pengungkapan Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 14(1), 20–45. https://doi.org/10.21002/jaki.2017.02

Emar, A. E. S., & Ayem, S. (2020). Pengaruh Pengungkapan Enterprise Risk Management dan Pengungkapan Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan dengan Good Corporate Governance Sebagai Moderasi. WACANA EKONOMI (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi), 19(2), 79–90. https://doi.org/10.22225/we.19.2.1956.79-90

Endiana, I. D. M. (2019). Implementasi Corporate Governance Pada Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Riset Akuntansi, 9. https://doi.org/10.36733/juara.v9i1.306

Fatoni, H. A., & Yuliana, I. (2021). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance (Gcg) Sebagai Variabel Moderasi. Sistem Informasi, Keuangan, Auditing Dan Perpajakan, 5(2), 137–143. https://doi.org/10.32897/jsikap.v5i2.215

Isvara, I. K. Y. M. D., Wahyuni, M. A., & Julianto, I. P. (2017). Pengaruh Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal S1 Ak, 8(2). https://doi.org/10.22441/profita.2018.v11.02.009

Karina, D. R. M., & Setiadi, I. (2020). CSR Influence on Corporate Value With GCG as Moderators. Jurnal Riset Akuntansi Mercu Buana, 6(1), 37. https://doi.org/10.26486/jramb.v6i1.1054

Jensen, M. dan W. Meckling. 1976. Theory of The firm: Managerial Bwhaviour, Agency Cost, and Ownership Structure. Journal of Financial Economics. Vol 3: 305-306. https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X

Kolamban, D. V, Murni, S., & Baramuli, D. N. (2020). Analisis Pengaruh Leverage, Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Industri Perbankan Yang Terdaftar Di Bei. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(3), 174–183. https://doi.org/10.35794/emba.v8i3.29862

Manoppo, H., & Arie, F. V. (2016). Pengaruh Struktur Modal, Ukuran Perusahaan dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Otomotif Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2011-2014. Jurnal EMBA, 4(2), 485–497. https://doi.org/10.35794/emba.4.2.2016.13082

Maqbool, S., & Zameer, M. N. (2018). Corporate social responsibility and financial performance: An empirical analysis of Indian banks. Future Business Journal, 4(1), 84–93. https://doi.org/10.1016/j.fbj.2017.12.002

Mariani, D., & Suryani. (2018). Pengaruh Enterprise Risk Management Disclosure, Intellectual Capital Disclosure Dan Corporate Social Responsibility Disclosure Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 7(2), 119. http://dx.doi.org/10.36080/jak.v7i2.766

Mufidah, N., & Purnamasari, P. E. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderating. EL DINAR: Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 6(1), 64–82. https://doi.org/10.18860/ed.v6i1.5454

Noviani, A. V., Atahau, A. D. R., & Robiyanto, R. (2019). Struktur modal, profitabilitas, dan nilai perusahaan: Efek moderasi Good Corporate Governance. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 22(2), 391–415. https://doi.org/10.24914/jeb.v22i2.2601

Nugroho, M. N., & Yulianto, A. (2015). Pengaruh Profitabilitas dan Mekanisme Corporate Governance Terhadap Pengungkapan CSR Perusahaan Terdaftar JII 2011-2013. Accounting Analysis Journal, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.15294/aaj.v4i1.7829

Nur Aulia, A., Indah Mustikawati, R., & Hariyanto, S. (2020). Profitabilitas, Ukuran Perusahaan Dan Intellectual Capital Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Riset Mahasiswa Manajemen, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.21067/jrmm.v6i1.4463

Octaviany, A., Hidayat, S., & Miftahudin. (2019). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Leverage terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Intervening. Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(1), 30–36. https://doi.org/10.35130/jrimk.v3i1.48

Octaviany, Issabella. (2015). Pengaruh Intellectual Capital Disclosure Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Goodcorporate Governance Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Perusahaan Yang Termasuk Dalam Kelompok “Sepuluh Besar” Pemeringkatan Corporate Governance Perception Index). Jurnal Telaah Akuntansi dan Bisnis, 6(1), 96-111. https://doi.org/10.22441/tekun.v6i1.318.

Pulic, A. (2000). VAICTM – an accounting tool for IC management. International Journal of Technology Management, 20(5–8), 702–714. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.1504/IJTM.2000.002891.

Puspitasari, E., & Ermayanti, D. (2019). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris Perusahaan Perbankan BUMN Go Public yang Terdaftar di BEI Periode Tahun 2011-2018). Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis Dewantara, 29–40. https://doi.org/10.26533/sneb.v1i1.409

Puspitasari, & Suryawati, B. N. (2019). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi pada Perusahaan Makanan dan Minuman yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2014-2017. Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora, 5(1), 17–26. https://doi.org/10.29303/jseh.v5i1.26

Putra, A. G. T. D., & Wirakusuma, M. G. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Disclosure terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Asing Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 19(3), 1719–1746. https://doi.org/10.24843/EJA.2017.v19.i03

Robiyanto, Nafiah, I., Harijono, & Inggarwati, K. (2020). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Perhotelan Dan Pariwisata Melalui Struktur Modal Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 14(1), 46–57. https://doi.org/10.32812/jibeka.v14i1.153

Rosyid, M. F., Saraswati, E., & Ghofar, A. (2022). FIRM VALUE: CSR DISCLOSURE, RISK MANAGEMENT AND GOOD CORPORATE GOVERNANCE DIMENSIONS. Jurnal Reviu Akuntansi Dan Keuangan, 12(1), 186–209. https://doi.org/10.22219/jrak.v11i3.20367

Saraswati, E., Lestari, A. P., & Sagitaputri, A. (2021). Does CSR Disclosure Improve Firm’s Access To Finance And Reduce Firm Risk? Jurnal Reviu Akuntansi Dan Keuangan, 11(1), 17–29. https://doi.org/10.22219/jrak.v11i1.14961

Sugiyono. (2015). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Ulum, I. (2017). Intellectual Capital : Model Pengukuran , Framework Pengungkapan & Kinerja Organisasi. In UMM Press. UMM Press.

Verawaty, Merina, C. I., & Lastari, S. A. (2017). Pengaruh Intellectual Capital, Earnings Mnagement, Tax Avoidance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Pemoderasi. Jurnal MBiA, 16(2), 79–94. https://doi.org/10.33557/mbia.v16i2.66

Wasista, I. P. P., & Putra, I. N. W. A. (2019). Pengaruh Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Pada Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi, 29(3), 928. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v29.i03.p02

Wijaya, I. P. I., & Wirawati, N. G. P. (2019). Good Corporate Governance Sebagai Pemoderasi Pengaruh Profitabilitas dan Corporate Social Responsibility pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, 26(2), 1436. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v26.i02.p22

www.kontan.co.id. (n.d.). www.kontan.co.id.

Yuliyanti, L. (2019). Pengaruh Good Corporate Govermance dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Pendidikan Akuntansi & Keuangan, 2(2), 21. https://doi.org/10.17509/jpak.v2i2.15464

Downloads

Published

2023-11-08