Group positive psychotherapy untuk meningkatkan kesejahteraan psikologis remaja
Abstract
Anak-anak yang ditinggalkan orang tuanya bekerja di luar negeri sering mengalami permasalahan perilaku. Hal tersebut menjadi indikasi rendahnya kesejahteraan psikologis yang mereka miliki sebagai akibat kesenjangan hubungan mereka dengan orang tuanya. Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan kesejahteraan psikologis remaja dengan orang tua TKI (Tenaga Kerja Indonesia) menggunakan group positive psychotherapy. Pendekatan penelitian ini adalah action research, selain menjadi upaya solusi praktis untuk permasalahan anak TKI, juga meningkatkan penalaran praktik sosial peneliti. Subyeknya adalah 8 remaja SMP dengan orangtua bekerja sebagai TKI, yang dibagi menjadi 2 kelompok, siklus pertama dan siklus kedua. Instrumennya adalah skala kesejahteraan psikologis dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkkan bahwa model group positive psychotherapy dapat meningkatkan kesejahteraan psikologis pada remaja, yang diketahui dari nilai uji t-test dan hasil pencatatan-pencatatan secara deskriptif.Kata kunci: positif psikologi, Anak TKI, kesejahteraan psikologis, penelitian tindakan, group psikoterapi
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
How to Cite
Wardiyah, M. (2013). Group positive psychotherapy untuk meningkatkan kesejahteraan psikologis remaja. Psychological Journal: Science and Practice, 1(2). Retrieved from https://ejournal.umm.ac.id/index.php/pjsp/article/view/1492
Issue
Section
Journal
License
Authors who publish with Psychological Journal: Science and Practice (PJSP) agree to the following terms:
- For all articles published in Psychological Journal: Science and Practice (PJSP), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published wor (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.