Kerja Kelompok Sosial untuk Meningkatkan Efikasi Diri pada Remaja dengan Keluarga Broken Home
Abstract
Keluarga broken home merupakan faktor resiko peningkatan angka kenakalan remaja. Efikasi diri merupakan salah satu faktor psikologi yang dapat mencegah terjadinya kenakalan pada remaja. Tujuan dari penelitian adalah untuk meningkatkan efikasi diri remaja broken home dengan memberikan intervensi kerja kelompok sosial. Desain penelitian adalah eksperimental, yang terdiri dari dua kelompok remaja yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Instrumen untuk mengukur tingkat efikasi diri yang digunakan yaitu Self Efficacy Scale(SES). Hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya peningkatan efikasi diri yang signifikan pada remaja broken home setelah diberikan intervensi kerja kelompok sosial. Hasil analisa data menunjukkan peningkatan efikasi diri pada remaja kelompok eksperimen sebesar 43.8 %, sedangkan pada remaja kelompok control terjadi penurunan efikasi diri sebesar 0.6%.
Kata Kunci Broken home, efikasi diri, kerja kelompok sosial.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with Psychological Journal: Science and Practice (PJSP) agree to the following terms:
- For all articles published in Psychological Journal: Science and Practice (PJSP), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published wor (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.