Pengembangan modul pelatihan rawat diri anak pada spektrum gangguan autisme
Abstract
Orang tua yang memiliki anak autis spectrum disorder (ASD) membutuhkan modul untuk mengajarkan ketrampilan merawat diri di rumah, sehingga diharapkan nanti kedepannya anak menjadi individu yang mandiri. Penelitian bertujuan untuk meningkatkan ketrampilan orang tua dalam memandu rawat diri pada anak ASD dirumah. Jenis penelitian ini adalah eksperimen yang menggunakan satu kelompok subjek ( one grup pre and posttest design).. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan wawancara. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 9 orang. Setelah dilakukan pelatihan pada orang tua, kemudian dilakukan analisis statistik , terdapat peningkatan yang sangat signifikan pada pemahaman, ketrampilan dan kemampuan anak dalam merawat diri di rumah. Untuk kedepannya diharapkan modul ini dapat dikembangkan lebih lanjut sehingga terdapat modul untuk meningkatkan ketrampilan adaptif yang lainnya.
Kata kunci: latihan rawat diri, orang tua, applied behavior analysis, anak, autis spectrum disorder
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with Psychological Journal: Science and Practice (PJSP) agree to the following terms:
- For all articles published in Psychological Journal: Science and Practice (PJSP), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published wor (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.