Efektivitas metode Picture Exchange Communication System (PECS) untuk meningkatkan perbendaharaan kata pada anak dengan Autism Spectrum Disorder
DOI:
https://doi.org/10.22219/procedia.v11i4.28382Keywords:
Autism spectrum disorder level 2, children, Picture Exchange Communication System (PECS), vocabularyAbstract
This study aims to investigate the effectiveness of the Picture Exchange Communication System (PECS) method in increasing vocabulary in children with autism spectrum disorder level 2. The hypothesis put forward in the study is that the PECS method is effective in increasing vocabulary in children with autism spectrum disorder level 2. The research method was a quasi-experiment with a one-group pretest posttest design. Data were collected using, observation, and interviews. The test tools for the assessment included the Coloured Progressive Matrices (CPM) test and the Binet test, the Children Autism Rating Scale (CARS), and the Vineland Social Maturity Scale (VSMS) test. Data were analyzed using the Paired Sample t-test and the results showed a significance level of 0.02 (smaller than 0.05), Based on the results of the study, it can be concluded that the PECS method is effective in increasing vocabulary in children with autism spectrum disorder level 2.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas metode Picture Exchange Communication System (PECS) dalam meningkatkan kosa kata pada anak dengan gangguan spektrum autisme level 2. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian adalah metode PECS efektif dalam meningkatkan kosa kata pada anak autis. gangguan spektrum tingkat 2. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan desain one-group pretest posttest. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan observasi dan wawancara. Alat tes yang digunakan dalam penilaian antara lain tes Colored Progressive Matrices (CPM) dan tes Binet, Children Autism Rating Scale (CARS), dan tes Vineland Social Maturity Scale (VSMS). Data dianalisis menggunakan uji Paired Sample t-test dan hasilnya menunjukkan tingkat signifikansi sebesar 0,02 (lebih kecil dari 0,05), Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa metode PECS efektif dalam meningkatkan kosakata pada anak autis. gangguan spektrum tingkat 2.
Downloads
References
American Psychiatric Association. (2018). Dsm-5-Tr Tm. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Autism Spektrum Disorder (ASD).www.cdc.gov/ncbddd/autism/addm.html
Dewi, D. P. (2018). Asesmen Sebagai Upaya Tindak Lanjut Kegiatan Identifikasi Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. Wahana, 70(1), 17–24. https://doi.org/10.36456/wahana.v70i1.1563
Futuhat, N., Rusdiyani, M.Pd, D. H. I., & Pratama, M.Pd, T. Y. (2018). Penggunaan Metode Pecs (Picture Exchange Communication System) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Anak Autis Di Skh Negeri 01 Kota Serang. UNIK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Biasa), 3(2). https://doi.org/10.30870/unik.v3i2.5307
Goa, L., & Derung, T. N. (2017). Komunikasi Ekspresif Dengan Metode PECS Bagi Anak Dengan Autis. Jurnal Nomosleca, 3(2). https://doi.org/10.26905/nomosleca.v3i2.2037
Gravetter, F. J., & Forzano, L.-A. B. (2018). Research Methods for the Behavioral Science. CENGAGE.
Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics,66(1), 64–74. https://doi.org/10.1119/1.18809
Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Kencana. Kementerian Kesehatan. (2022). Autisme A-Z Webinar Peringatan Hari Peduli Autisme Sedunia 2022. kesmas.kemkes.go.id/konten/133/0/autisme-a-z-webinarperingatan-hari-peduli-autisme-sedunia-2022
Kurniawan, I., & Taryadi. (2017). Pembelajaran Anak Autis Dengan Metode Picture Exchange Communication System ( PECS ) Berbasis Multimedia Augmented Reality. Seminar Nasional Informatika Medis(SNIMed), 29–34. https://journal.uii.ac.id/index.php/snimed/article/view/8511
Martin, G., & Pear, J. (2019). Behavior Modification: What it is and how to do it. Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780429020599
Matson, J. L. (2009). Applied Behavior Analysis for Children with Autism Spectrum Disorders. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-44190088-3
Minsih, M., Nandang, J. S., & Kurniawan, W. (2021). Problematika Pembelajaran Online Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3),1252–1258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.876
Muspawi, M., Suryani, I., & Rahayu, A. Y. (2020). Penerapan Permainan Scrabble Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Anak. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.22437/jssh.v4i1.9761
Nasrum, A. (2018). Uji Normalitas Data untuk Penelitian. In Jayapangus Press.
Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasardasar Statistik Penelitian.
Pratiwi, F., & Budianto. (2020). Picture Exchange Communication System Untuk Peningkatan Kemampuan Komunikasi Anak. Pendidikan Khusus, 16(1).
Purnama, M. A. A., Safitri, J., & Zwagery, R. V. (2019). Penerapan Metode Picture Exchange Communication System (PECS) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi pada Anak dengan Autisme. Jurnal Kognisia, 2, 83–86.
Puspitaningtyas, A. R., & Pratiwi, V. (2018). Penguasaan Kosa Kata Pada Anak Autis Menggunakan Media Visual (Gambar). Conference on Innovation and Application of Science and Technology, 229–236.publishing-widyagama.ac.id/ejournal-v2/index.php/ciastech/article/view/627
Putri, C. R. R., Hastuti, W. D., & Adi, E. P. (2018). The Influence the Picture Exchange Communication System Method toward The Communication Ability of Autistic Child. Journal of ICSAR, 2(2), 180–185. https://doi.org/10.17977/um005v2i22018p180
Septiari, N., Suarni, M., & Jampel, M. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Terstruktur Dengan Media PECS Untuk
Meningkatkan Komunikasi Pada Anak Autis Di Slb C1 Negeri Denpasar Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Ganesha, 5(1),207503.
Santrock, J. W. (2011). Life-Span Development Perkembangan Masa-Hidup (Jilid 1). Erlangga
Tecklin, J. S. (2015). Pediatric Physical Therapy Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins.
World Health Organization. (2022). Autism. www.who.int/newsroom/questions-and-answers/item/autism-spectrum-disorders(asd)
Zohoorian, Z., Zeraatpishe, M., & Matin sadr, N. (2021). Effectiveness of the Picture Exchange Communication System in Teaching English Vocabulary in Children with Autism Spectrum Disorders: A single-subject study. Cogent Education, 8(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1892995
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rusdi Rusli, Rafiah, Jehan Safitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.