Perkembangan Islam di Asia Tenggara: Kajian Kemboja
Abstract
Mohamad Zain Musa
Institut Alam dan Tamadun melayu
Universiti Kebangsaan Malaysia
Email: myenbm@gmail.com
Abstract
Islam has reached the Kingdom of Cham as early as the 9th century. However, historical records
show that the population, especially the Cham embraced the religion by the 14th century. As they
were facing the onslaught of the famous Vietnamese Nam-tien (advancing of the Vietnamese to
the South), some took refuge in Cambodia. In this graceful land, they met their brothers, the Malay
who were already Muslim. They formed a homogenous community known as Khmer Islam or
Cam-Chvea (Cam-Melayu). In the process of acquiring the teachings of Islam, they sent their young
offspring’s to Malay Peninsular, especially to Kelantan and Patani. Earlier on, Islamic classes in Cambodia
were held at Surau, Masjid or at the teachers (Tuon) home, usually under his house. The present
day development of the teachings of Islam in Cambodia is quite encouraging. New schools, not
well organised though, are opened by young Cham-Malay graduates from abroad. They have a very
strong will in bringing the social status of their community through education. Some schools operate
with the help of individuals from Malaysia, Kuwait and Saudi Arabia.
Keywords
Islam, Cambodia, Cham, Malay, education
Abstrak
Islam tiba di kerajaan Campa seawal abad ke 9. Walau bagaimanapun dokumen sejarah telah buktikan
rakyatnya, orang Cam khususnya menghayati ajaran agama ini sepenuhnya pada abad ke 14.
Mereka yang berhadapan dengan kemaraan orang Viet ke Selatan, Nam-tien, melarikan diri dari
Campa, untuk menyalamatkan diri, ke Kemboja. Di Kemboja, negeri yang penuh rahmat ini mereka
bertemu dengan orang Melayu yang sudah menganut agama Islam. Kedua kaum ini membentukkan
satuan masyarakat yang dikenali sebagai Khmer Islam atau Cam-Chvea (Cam-Melayu). Proses
mendalamkan ilmu pengetahun dalam ajaran Islam diperkukuhkan dengan adanya penghantaran
anak muda mereka ke Semenanjung Tanah Melayu khususnya di Kelantan dan Patani. Pada zaman
tradisional sekolah-sekolah agama diadakan di surau, masjid atau di rumah Tuon (guru agama), biasanya
di bawah rumah. Perkembangan Islam semasa di kalangan umat Islam Kemboja amat menggalakkan
dengan tubuhnya sekolah-sekolah agama yang lebih tersusun. Ada sekolah yang dikendalikan
anak muda Cam-Melayu graduan dari universiti di luar Kemboja. Mereka mempunyai azam
tinggi untuk memajukan masyarakat mereka melalui pendidikan. Ada juga sekolah agama yang
dibantu oleh orang luar seperti orang Malaysia, Kuwait dan Arab Saudi.
Kata Kunci
Islam, Kemboja, Cam, Melayu, pendidikan