Pendampingan pada Ibu yang Memiliki Anak Cerebral Palsy
DOI:
https://doi.org/10.22219/altruis.v2i1.15871Keywords:
Pendampingan, Cerebral Palsy, Psychoeducation, MothersAbstract
Ibu adalah sosok yang berperan besar dalam perkembangan anak, terutama anak Cerebral Palsy (CP). Hampir di semua kehidupannya, anak CP membutuhkan orang lain untuk membantunya memenuhi kebutuhan hidupnya. Sosok ibu menjadi orang yang utama di mata anak CP. Oleh karena itu ibu harus mempersiapkan diri terlebih dahulu sebelum mendampingi di dalam kehidupan anaknya. Tujuan pendampingan ini untuk memberikan pemahaman akan informasi terkait CP dan perkembangannya kepada Ibu dengan anak yang memiliki CP. Metode pendampingan yang dilakukan adalah: 1) Sharing experience yang dibuat dalam kelompok-kelompok, dimana disini dibentuk 3 kelompok. Dalam satu kelompok terdapat 5-8 anggota kelompok. Kelompok terdiri dari ibu yang memiliki remaja CP, mahasiswa, dokter, dan psikolog ; 2) Psikoedukasi diberikan kepada ibu yang memiliki remaja CP dan significant others yaitu ayah, nenek, kakek, tante, atau saudara lainnya. Hasil dari program ini menunjukkan bahwa pendampingan terbukti efektif untuk meningkatkan pemahaman ibu-ibu yang memiliki anak cerebral palsy (CP) akan karakteristik, potensi, dan keadaan emosi anak cerebral palsy. Efektifitas juga bisa dilihat dari indikator kebermanfaatan pendampingan (sharing experiences dan psikoedukasi) yaitu materi, fasilitas, fasilitator, metode, dan kenyamanan dalam group.
Downloads
References
Barnes, S. L. N., & Dia, D. A. (2008). Families of children with disabilities: A review of literature and recommendations for interventions. Journal of early and intensive behavior intervention, 5, (3), 93-107.
Delembert, G., & Brosco, J. P. (2013). Do politics affect prevalence? An overview and the case of cerebral palsy, Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 34 , (5), 369.
Delphie, B. (2006). Pembelajaran anak tunagrahita. Bandung: Refika Aditama.
Dorland. (2005). Kamus kedokteran Dorland. Edisi 29. Jakarta: EGC.
Manuel, J., Naughton, M. J., Balkrishman, R., & Koman, L.A. (2013). Stress and adaptation in mothers of children with cerebral palsy. Journal of Pediatric Psychology, 28, (3).
Rosenbaum, p. (2003). Cerebral palsy: what parents and doctors want to know. Mc Master University, Hamilton, ON, Canada: BMJ (326) 3 May 2003.
Soetomenggolo, T.S., & Ismael, S. (1999). Asfiksia dan trauma perinatal. Neurologi Anak. edisi Pertama. Jakarta: BP IDAI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Susanti Prasetyaningrum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Altruis agree to the following terms:
- For all articles published in Altruis, copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.