Assistance in Managing Efficacious Drinks Using Red Ginger Raw Material
DOI:
https://doi.org/10.22219/dedikasi.v18i2.18326Keywords:
Assistance UMKM, Red Ginger Production, Packaging, Marketing, TrainingAbstract
In managing and marketing the production of red ginger into
nutritious drinks, there are often obstacles, starting from the
process of selecting materials, production, packaging, to the
marketing process. The purpose of this activity is to understand
the production process to sales. The method used is to provide
assistance in managing red ginger production from production to
online marketing. From the results of the assistance carried out
on the production of red ginger, 80% of the percentage is
considered to provide a very good contribution to producers
regarding their sales. As for the marketing process, it is done
through social media or online digital marketing and the nearest
warung. The suggestion in the production of red ginger is that
there needs to be an increase in more beautiful packaging models,
to get the product's appeal to its customers.
Downloads
References
I. W. Redi Aryanta, “Manfaat Jahe Untuk Kesehatan,” Widya Kesehat., vol. 1, no. 2, pp. 39–43, 2019, doi: 10.32795/widyakesehatan.v1i2.463.
A. J. Ramadhan, Aneka Manfaat Ampuh Rimpang Jahe Untuk Pengobatan. 2013.
A. Abdillah, “Strategi Pengembangan Peluang Pasar Tanaman Herbal Di Kabupaten Pasuruan,” Optima, vol. 3, no. 2, p. 8, 2020, doi: 10.33366/optima.v3i2.1753.
A. Supriani, “Peranan Minuman Dari Ekstrak Jahecang Untuk Meningkatkan Kesehatan Masyarakat,” J. SainHealth, vol. 3, no. 1, p. 30, 2019, doi: 10.51804/jsh.v3i1.370.30-39.
A. S. ROSO, I. K. SUAMBA, and N. W. P. ARTINI, “Nilai Tambah Produk Olahan Jahe Merah pada UD. VisionBali Herbal Indonesia, Denpasar,” J. Agribisnis dan Agrowisata (Journal Agribus. Agritourism), 2017, doi: 10.24843/jaa.2017.v06.i02.p11.
T. M. Ermayanti, E. Al Hafiizh, and B. W. Hapsari, “Kultur Jaringan Jahe Merah (Zingiber Officinale Rosc.) Pada Media Sederhana Sebagai Upaya Konservasi Secara in Vitro,” Berk. Penel. Hayati Ed. Khusus, vol. 4A, pp. 83–89, 2010.
A. Suharsimi, “Khasiat dan Manfaat Jahe Merah Si Rimpang Ajaib,” Hukum Perumahan. 2017.
E. E. Rifkowaty and Martanto, “Minuman fungsional serbuk instan jahe ( Zingiber officinale Rosc ) dengan variasi penambahan ekstrak bawang mekah ( Eleutherine americana merr ) sebagai pewarna alami,” J. Tek. Pertan. Lampung, vol. 4, no. 4, pp. 315–324, 2016.
L. Maharani and E. Djuwendah, “Pemilihan Proses Pengadaan Bahan Baku Jahe Merah Kering Dalam Memproduksi Bandrek Instan Dalam Kemasan; the Use of Dried Red Ginger As Raw Material in Producinginstant Bandrek,” Optima, vol. 2, no. 1, p. 1, 2018, doi: 10.33366/opt.v2i1.897.
A. Indrawati, I. N. E. Barus, D. Solihin, and A. S. Nurqamarani, “Peningkatan Motivasi Kewirausahaan dan Kemandirian Melalui Pelatihan Segmentasi Pasar,” J. Abdimas Mahakam, vol. 4, no. 1, 2020, doi: 10.24903/jam.v4i1.541.
B. Argawan et al., “Pemanfaatan Digital Marketing Channel dalam Upaya Memperluas Pemasaran Produk Jahe Merah Instan Sarongge,” J. Pemberdaya. Masy., vol. 01, no. 01, 2019.
S. Iswati, D. A. Purwanto, and I. Iswajuni, “PENGEMBANGAN PRODUK JAHE MERAH INSTANT DENGAN TECHNOLOGY SPRAY DRYING DI KAB. BANYUWANGI UNTUK KUALITAS EKSPOR,” J. Layanan Masy. (Journal Public Serv., vol. 1, no. 2, 2017, doi: 10.20473/jlm.v1i2.2017.83-88.
M. Rofieq, A. Poerwanto, and H. Budiyanto, “Pelatihan Desain Kemasan Produk Umkm,” J. ABDIMAS Unmer Malang, vol. 1, no. 2, 2017.
S. Fauzan, D. F. Rahmadani, L. S. Devi, Q. Akyun, and W. Aulia, “Pemberdayaan Masyarakat Desa Seketi Melalui Inovasi Olahan Jahe Merah,” Sinergi J. Pengabdi., vol. Volume 2, no. 1, 2020.
I. P. A. ASTAWA, I. G. A. K. Suriadi, and I. K. A. Atmika, “PENINGKATAN PARTISIPASI DAN PEMBERDAYAAN MASYARAKAT DALAM PENGELOLAAN POTENSI DESA BERBASIS IPTEK DI DESA BALUK,” Bul. Udayana Mengabdi, vol. 18, no. 2, 2019, doi: 10.24843/bum.2019.v18.i02.p23.
E. Kreatif, D. I. Desa, and K. Kecamatan, “Kata Kunci:,” pp. 49–60, 2020.
A. Halim, “Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju,” J. Ilm. Ekon. Pembang., vol. 1, no. 2, pp. 157–172, 2020, [Online]. Available: https://stiemmamuju.e-journal.id/GJIEP/article/view/39.
S. A. Iskandar, A. Daryanto, and D. R. Nurrochmat, “STRATEGI PEMASARAN PRODUK OLAHAN JAHE MERAH (STUDI KASUS PADA PT PERFORMA QUALITA MANDIRI),” Risal. Kebijak. Pertan. DAN Lingkung. Rumusan Kaji. Strateg. Bid. Pertan. dan Lingkung., vol. 3, no. 2, 2017, doi: 10.20957/jkebijakan.v3i2.15520.
L. Botahala, “PEMBUATAN HERBAL SIAP SAJI DI MASA PANDEMI CoViD-19,” J. Abdimas Unwahas, vol. 6, no. 1, pp. 73–78, 2021, [Online]. Available: https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/ABD/article/view/4436/3503.
M. Mujayana, R. Akseptori, I. Mastan, and R. Shintawati, “Online Marketing Kelompok Usaha Minuman Sehat,” J. Ilm. SCROLL, vol. 3, no. 2, 2015.
S. M. Maulana, H. Susilo, and Riyadi, “Implementasi E-Commerce Sebagai Media Penjualan Online,” J. Adm. Bisnis, vol. 29, no. 1, pp. 1–9, 2015.
A. Masnar and D. B. Pinandoyo, “ANALISIS PROKSIMAT, KANDUNGAN COLIFORM, DAN UJI HEDONIS MINUMAN FUNGSIONAL SIAP SAJI BERBAHAN DASAR CAMPURAN JAHE, SEREH, SECANG, PALA, CENGKEH, DAN KAPULAGA,” J. Kesehat. Masy. Marit., vol. 3, no. 1, 2020, doi: 10.30597/jkmm.v3i1.10308.
F. Rahmawati, “Kajian Potensi Wedang Uwuh Sebagai Minuman Fungsional,” Wonderfull Indones., 2016.
M. K. Ferdiansyah, B. Supriyadi, A. R. Affandi, and I. Muflihati, “Pemberdayaan Ekonomi Ibu Rumah Tangga Kelurahan Banyumanik Kecamatan Banyumanik Kota Semarang melalui Pembuatan Sirup Herbal,” LOGISTA - J. Ilm. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 1, 2018, doi: 10.25077/logista.2.1.15-20.2018.
W. Sukmawati and M. Merina, “Pelatihan Pembuatan Mipelatihan Pembuatan Minuman Herbal Instan Untuk Meningkatkan Ekonomi Warganuman Herbal Instan Untuk Meningkatkan Ekonomi Warga,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 25, no. 4, p. 210, 2019, doi: 10.24114/jpkm.v25i4.14874.
S. Edy and A. Ajo, “Pengolahan jahe instan sebagai minuman herbal di masa pandemik COVID - 19,” J. Ekon. Sos. dan Hum., vol. 2, no. 3, pp. 177–183, 2020.
N. Wardiah, “Pengembangan Produk Baru Dan Model-Model Evaluasi Produk Baru,” Jurnal Manajemen Maranatha, vol. 2, no. 2. pp. 1–20, 2003.
A. Prastiyo, A. Fathoni, and D. Malik, “Strategi Pemasaran Produk Jahe Merah Melalui Analisis Swot Pada Perusahaan Ud. Barokah Ungaran,” J. Manag., vol. 02, no. 02, 2018.
I. G. P. K. Alvian, “PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN ‘MASALAH,’” PERFORMA, vol. 5, no. 4, 2021, doi: 10.37715/jp.v5i4.1783.
E. Sudirman, “Strategi Usaha Kecil Menghadapi Digitalisasi Pemasaran,” J. Ilmu Manaj., vol. 9, no. 2, 2020, doi: 10.32502/jimn.v9i2.2554.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Hilman Sholih, Wilarso, Miftahul Imtihan, Verry Surya Hendrawan, Hanifah Syayidah Lutfiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.