Analisis interpretasi matematis dalam mini riset mahasiswa melalui pembelajaran berbasis riset
DOI:
https://doi.org/10.22219/jinop.v7i1.10416Keywords:
Mathematical Interpretation, Mini Research, StatisticsAbstract
Statistics are studied in many fields of study including in Governmental Science, University of Muhammadiyah Malang (UMM). However, in reality, many UMM Government Science students do not understand the material and still have difficulty applying statistical methods, so it is necessary to provide mini research-based learning and analysis of interpretation abilities. The purpose of this research was to analyze students’ interpretative abilities in mini-research on research-based learning. The research used a qualitative descriptive method. The research sample consisted of 1 student who carried out mini research-based learning. The results of student’s reports were analyzed according to the indicators of interpretation ability. The result of the research indicated that the application of research-based learning in statistics subjects has a positive impact on students’ mathematical interpretation abilities can be seen from the achievement of the mathematical representation indicators found in the mini-research conducted by subject 1 in class. However, several things need to be improved in the mini-research conducted by subject 1, namely presenting problems and solving them in other forms. The descriptor wrote the notation in other forms and communicates the notation according to the idea.
Downloads
References
Aida, N. (2020). Pengembangan Desain Pembelajaran Statistik Berbasis IT Menggunakan Pendekatan Realistic Matematics Education Untuk Mahasiswa Teknik Sipil. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 5(1). https://doi.org/10.26737/jpmi.v5i1.1703
Andika, L. A., Azizah, P. A. N., & Respatiwulan, R. (2019). Analisis Sentimen Masyarakat terhadap Hasil Quick Count Pemilihan Presiden Indonesia 2019 pada Media Sosial Twitter Menggunakan Metode Naive Bayes Classifier. Indonesian Journal of Applied Statistics, 2(1). https://doi.org/10.13057/ijas.v2i1.29998
Arifin, F., & Herman, T. (2018). Pengaruh Pembelajaran E-Learning Model Web Centric Course Terhadap Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2).
Arina, H., Munawaroh, F., Rosidi, I., Hidayati, Y., Kunci, K., Pembelajaran, P., Riset, B., & Kritis, K. B. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Riset. In Natural Science Education Research (Vol. 2, Issue 1). https://journal.trunojoyo.ac.id/nser/article/view/4280
Arumawan, M. M., & Yasri, H. L. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Riset pada Mata Kuliah Hikmat al-Tasyri. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2). https://doi.org/10.36667/jppi.v8i2.484
Dewi, D. K., Khodijah, S. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesulitan Matematik Siswa SMP pada Materi Statistika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.148
Fadilla, I., Maharani, B., Usmeldi, U., & Festiyed. (2019). Meta Analisis Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Riset pada Pembelajaran IPA dan Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2).
Firmadani, F. (2017). Pembelajaran Berbasis Riset Sebagai Inovasi Pembelajaran. Prosiding TEP & PDs, 4(14).
Firmansyah, M. A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Statistika. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2). https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2036
Fitriyah, K. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Melalui Pembelajaran Berbasis Riset. Heritage, 1(1). https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i1.6
Forijati. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Riset Pada Mata Kuliah Ekonomi Mikro di Program Magister Pendidikan Ekonomi Pascasarjana Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1).
Gani, A. R. F., Arwita, W., Syahraini, S., & Daulay, N. K. (2020). Literasi Informasi Dalam Tugas Mini Riset Mahasiswa Baru Jurusan Biologi Pada Mata Kuliah Morfologi Tumbuhan. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(3). https://doi.org/10.24114/jpp.v8i3.19809
Gunawan, M., Sumarno, -, & Indrianawati, -. (2018). Pemetaan Psikografis Kependudukan Untuk Kepentingan Kampanye Pilkada (Studi Kasus: Kota Cimahi). REKA GEOMATIKA, 2016(2). https://doi.org/10.26760/jrg.v2016i2.1853
Hariyanti, F., & Wutsqa, D. U. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran statistika dan peluang untuk mengembangkan statistical literacy siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1).
Haryati, S., & Firmadani, F. (2018). Implementasi Pembelajaran Berbasis Riset (PBR) Dalam Mata Kuliah Psikologi Pendidikan. Indonesian Journal of Education and Learning, 1.
Hidayah, N. (2018). Analisis Quick Count Metode Multistage Random Sampling dengan Estimasi Konfidensi Interval Menggunakan Metode Bayes (Studi Kasus: Quick Count Pemilihan Presiden 9 Juli 2014 oleh Lembaga Survei Indonesia). In Unnes Journal of Mathematics.
Ibrahim, D. I., Cahyadi, I., Anggriani, R., & Abdurrahim, A. (2020). Pengaruh Motivasi dan Dukungan Keluarga terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Selama Penggunaan. Target: Jurnal Manajemen Dan Bisinis, 2(2).
Irha, N. T. U. (2019). Modifikasi IRC3 (Introduce, Review, Compare, Conclusion, Creative) Di IAI Al-Mawaddah Warrahmah Kolaka. Al-Hikmah, 13(1). https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v13i1.1327
Junus, F. B., & Andula, N. (2020). Pengaruh Implementasi Moodle dan Model Pembelajaran Kolaboratif pada Lingkungan Blended Learning terhadap Peningkatan Pemahaman Belajar Mahasiswa. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 7(4). https://doi.org/10.25126/jtiik.2020743289
Krisdiana, I. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pada Matakuliah Statistika Dasar Dengan Metode Problem Based Learning. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 4(1), 61. https://doi.org/10.25273/jems.v4i1.220
Kusrini, A., & Novandalina, A. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Ekspor Karet Indonesia ke Malaysia Tahun 1983-2013. Economics Development Analysis Journal, 5(4). https://doi.org/10.15294/edaj.v5i4.22172
Maryati, S. (2018). Analisis Penawaran Tenaga Kerja Wanita Memiliki Balita di Perdesaan Sumatera Barat. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 26(1). https://doi.org/10.14203/jep.26.1.2018.77-88
Mawan, A., & Amalia, H. (2015). Statistika Demografi Riptortus linearis F. (Hemiptera: Alydidae) pada Kacang Panjang (Vigna sinensis L.). Jurnal Entomologi Indonesia, 8(1). https://doi.org/10.5994/jei.8.1.8
Mendoza, M., & Nieto-Barajas, L. E. (2016). Quick counts in the Mexican presidential elections: A Bayesian approach. Electoral Studies, 43. https://doi.org/10.1016/j.electstud.2016.06.007
Musa, L. (2020). Implementasi Pembelajaran Berbasis Riset Untuk Meningkatkan Keterampilan Meneliti Mahasiswa. Tadrib, 6(1). https://doi.org/10.19109/tadrib.v6i1.3786
Mustain, I. (2015). Kemampuan Membaca dan Interpretasi Grafik dan Data: Studi Kasus pada Siswa Kelas 8 SMPN. Scientiae Educatia, 5(2). www.syekhnurjati.ac.id
Ngedo, D. R., Prayitno, A.-, & Octavianti, C. T. (2020). Representasi Dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas Vii Materi Himpunan Smpk Wignya Mandala Tumpang. Pi: Mathematics Education Journal, 3(1), 38–46. https://doi.org/10.21067/pmej.v3i1.3675
Numan, M. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Statistika Penelitian Pendidikan Matematika. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2). https://doi.org/10.26486/jm.v3i2.762
Numberi, H. Y. (2020). Tinjauan Pemanfaatan Data Sensus Harian Rawat Inap Di Rumah Sakit Umum Muhammadiyah Kabupaten Ponorogo. Jurnal Delima Harapan, 7(2), 73–85. https://doi.org/10.31935/delima.v7i2.98
Nurizzati, Y. (2014). Penempatan Strategis Mata Kuliah Statistika Pada Kurikulum IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v3i2.54
Pitoyo, A. J., & Triwahyudi, H. (2018). Dinamika Perkembangan Etnis di Indonesia dalam Konteks Persatuan Negara. Populasi, 25(1). https://doi.org/10.22146/jp.32416
Pitoyo, A. Z., & Salisa, F. M. (2020). Aplikasi Sensus Harian Rawat Inap Berbasis Desktop Untuk Mempercepat Rekapitulasi Data Sensus Harian Rumah Sakit Xx Malang. Jurnal Manajemen Informasi Dan Administrasi Kesehatan (JMIAK), 3(01). https://doi.org/10.32585/jmiak.v3i01.678
Prahmana, R. C. I., Kusumah, Y. S., & Darhim, D. (2016). Keterampilan Mahasiswa dalam Melakukan Penelitian Pendidikan Matematika melalui Pembelajaran Berbasis Riset. Beta Jurnal Tadris Matematika, 9(1). https://doi.org/10.20414/betajtm.v9i1.8
Pratama, A. B. (2017). Jurnal Ilmiah sebagai Bahan Pembelajaran Berbasis Riset pada Pendidikan Sarjana Administrasi Negara. Journal of Public Administration and Local Governance, 1(1).
Puspananda, D. R., & Rahmawati, O. I. (2020). The influence of mathematics anxiety and emotional quotient on English language education students’ statistics learning outcomes. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2). https://doi.org/10.29407/jmen.v6i2.14836
Puspitasari, N. (2016). Kontribusi Matematika Terhadap Ilmu Komputer Di D3 Manajemen Informatika Politeknik Indonusa Surakarta. Jurnal INFORMA Politeknik Indonesia Surakarta, 3(2).
Radiusman, R. (2020). Studi literasi: pemahaman konsep siswa pada pembelajaran matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1).
Rizana, D. (2020). Pengaruh Kompensasi dan Pemberdayaan Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Intervening. Jurnal E-Bis (Ekonomi-Bisnis), 4(2). https://doi.org/10.37339/e-bis.v4i2.222
Rory, R., & Diana, R. (2020). Prediksi Geostatistik Area Kecil Pada Data Survei Berbasis Blok Sensus. Seminar Nasional Official Statistics, 2019(1), 124–131. https://doi.org/10.34123/semnasoffstat.v2019i1.118
Rudini, R. (2017). Peranan Statistika Dalam Penelitian Sosial Kuantitatif. Jurnal SAINTEKOM, 6(2). https://doi.org/10.33020/saintekom.v6i2.13
Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2). https://doi.org/10.18592/jpm.v1i2.49
Sanusi, S. (2017). Analisa Kebutuhan Modul Ajar Statistika Industri Berbasis Proyek (Project- Based Learning). JURNAL INDUSTRI KREATIF (JIK), 1(01). https://doi.org/10.36352/jik.v1i01.52
Siddiq, I. H. Al, Sulistyo, W. D., & Fibrianto, A. S. (2020). Pengembangan Kompetensi Penelitian Sosial Melalui Pelatihan Statistik Bagi Siswa Madrasah Aliyah Salafiyah Ketegan, Tanggulangin, Kab. Sidoarjo. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 5(1). https://doi.org/10.28926/briliant.v5i1.369
Slameto, S. (2015). Pembelajaran Berbasis Riset Mewujudkan Pembelajaran Yang Inspiratif. Satya Widya, 31(2). https://doi.org/10.24246/j.sw.2015.v31.i2.p102-112
Sowanto, S., Mutmainnah, M., Saputra, H. A., & Andang, A. (2019). Kemampuan Self-Efficacy Mahasiswa Melalui Bahan Ajar Metode Statistika Menggunakan Hybrid Learning Pada Tantangan Revolusi Industri 4.0. Supermat (Jurnal Pendidikan Matematika), 3(2), 65–73. https://doi.org/10.33627/sm.v3i2.245
Suandika, I. K. A., Nugraha, I. N. P., & Dewi, L. J. E. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT) Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Pekerjaan Dasar Otomotif Siswa Kelas X TKRO SMK. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Undiksha, 8(2). https://doi.org/10.23887/jptm.v8i2.27599
Subali, B., Rusdiana, D., Firman, H., & Kaniawati, I. (2015). Analisis Kemampuan Interpretasi Grafik Kinematika pada Mahasiswa Calon Guru Fisika. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains 2015 (SNIPS 2015), 2015(Snips), 269–272.
Suhaidi, M., Nurhadi, N., & Latip, L. (2020). Penerapan Framework Tonic Dalam Perancangan Aplikasi E-Concept Sebagai Alat Terukur Dalam Perekrutan Simpatisan Pilkada. Sebatik, 24(2). https://doi.org/10.46984/sebatik.v24i2.1135
Sukariasih, L., Saputra, I. G. P. E., Ikhsan, F. A., Sejati, A. E., & Nisa, K. (2019). Improving the Learning Outcomes of Knowledge and Inquiry Skill Domain on Third Grade Students of Smp Negeri 14 Kendari Through the Guided Inquiry Learning Model Assisted By Science Kit. Geosfera Indonesia, 4(2), 175. https://doi.org/10.19184/geosi.v4i2.10097
Sukherman, M. (2008). Profil Pekerja Anak di Kabupaten Subang. Jurnal Kependudukan Padjadjaran, 10(2).
Sukmawati, D. (2018). Aplikasi Statistika Deskriptif. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Ekonomi Syariah, 05.
Swandi, A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Berbasis Riset pada Materi Fluida Statis terhadap Hasil Belajar Fisika Kelas XI Madrasah Aliyah Madani Alauddin. Prosiding Pertemuan Ilmiah XXIX HFI Jateng & DIY, Yogyakarta 25 April 2015, April.
Syafitri, E., & Astuti, D. (2019). Workshop Penggunaan Spss Dalam Pembelajaran Statistika Teknik Pada Mahasiswa Teknik Mesin Dan Teknik Sipil Di Fakultas Teknik …. Jurnal Anadara Pengabdian Kepada …. http://jurnal.una.ac.id/index.php/anadara/article/view/740
Syaviera Nova, A., & Sastrawijaya, Y. (2017). Perancangan Implementasi E-Learning Berbasis Moodle Dalam Matakuliah Statistika Program Studi Pendidikan Teknik Informatika Dan Komputer. PINTER : Jurnal Pendidikan Teknik Informatika Dan Komputer, 1(1). https://doi.org/10.21009/pinter.1.1.3
Trisna Amelia. (2020). Kemampuan Mahasiswa Dalam Pendefinisian Masalah Pada Pembelajaran Berbasis Riset. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 11(2). https://doi.org/10.25299/perspektif.2020.vol11(2).5573
Wahyuningrum, A. S. (2021). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyajikan Representasi Visual Data Statistik pada Mata Kuliah Biostatistika. 1(1), 30–40.
Wells, D. D., & Nemire, N. A. (2017). Introducing students to the application of statistics and investigative methods in political science. Teaching Statistics, 39(2). https://doi.org/10.1111/test.12124
Wibowo, A., & Darmanto, S. (2019). Impact of Quick Count Result of President Election on Stock Prices and Trade Activities in the Indonesian Capital Market. Saudi Journal of Business and Management Studies, 4(6).
Wibowo, B. A. (2020). Pelatihan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Riset Di Sman 1 Yogyakarta. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 4(2), 182. https://doi.org/10.36841/integritas.v4i2.550
Widyasari, E. (2019). Pembelajaran Berbasis Riset sebagai Upaya Peningkatan Minat Belajar Siswa terhadap Materi Perubahan Fisika Kimia. Indonesian Journal of Instructional Media and Model, 1(1). https://doi.org/10.32585/ijimm.v1i1.313
Wikayanti, N. L. P. D., Aini, Q., & Fitriyani, N. (2020). Pengaruh Kurs Dolar Amerika Serikat, Inflasi, dan Tingkat Suku Bunga Terhadap Indeks Harga Saham Gabungan Dengan Vector Error Correction. EIGEN MATHEMATICS JOURNAL, 1(2). https://doi.org/10.29303/emj.v1i2.58
Yensy, N. A. (2020). Efektifitas pembelajaran statistika matematika melalui media whatsapp group ditinjau dari hasil belajar mahasiswa (masa pandemik Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(02).
Zulkarnaen, R., & Kusumah, Y. S. (2019). Students’ mathematical modeling abilities in interpretation-construction design model. Journal of Physics: Conference Series, 1318(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012097
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Kusumawardhana et al
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with JINoP (Jurnal Inoasi Pembelajaran) agree to the following terms:
- For all articles published in the JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to the automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).