Pengembangan media berbasis prezi pada mata pelajaran sejarah kelas X SMA dengan model 4d
DOI:
https://doi.org/10.22219/jinop.v7i1.13054Abstract
Students’ low interest in History is a common problem to many teachers. Prezi was hypothesized to increase students’ interest in learning History. This study aims to develop a Prezi-based program through a 4D model for History subjects taught to the 10th graders (first graders of High School). It employed observation and questionnaire methods. Participants of this study were students of SMA Muhammadiyah 1 Jember, SMA Muhammadiyah 2 Jember, and SMA Muhammadiyah 3 Jember. The data analysis involved learning material, media, and design validation. Results show that the first stage design was 81%, categorized as good; while the second stage design was 92%, categorized as very good. Results of the first stage material expert validation obtained 62%m categorized as poor; and the second validation obtained 77%, categorized as good. These findings indicate that Prezi-based media development is feasible and effective as a medium for learning History.
Downloads
References
Adittia, A. (2017). Penggunaan media pembelajaran audio visual untuk meningkatkan hasil belajar IPS pada siswa kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 4(1), 9–20.
Aditya, P. T. (2018). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis web pada materi lingkaran bagi siswa kelas VIII. Jurnal Matematika Statistika Dan Komputasi, 15(1), 64–74. https://doi.org/10.20956/jmsk.v15i1.4425
Andrianto, R., Sulaiman, M. M., & Yulianto, M. A. (2020). Aplikasi interaktif teknolog layanan jaringan sebagai media belajar siswa berbasis android. Journal of Multi-Disciplinary Sciences, 1(01), 34–43.
Argarini, D. F., & Sulistyorini, Y. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis prezi pada matakuliah analisis vektor. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 209–222. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol3no2.2018pp209-222
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2016). Media pembelajaran (1st ed.). PT. Grafindo Persada.
Asmara, A. P. (2015). Pengembangan media pembelajaran berbasis audio visual tentang pembuatan koloid. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(2), 156. https://doi.org/10.22373/jid.v15i2.578
Batubara, M. S. (2017). Hasil uji coba video pembelajaran mata kuliah kultur jaringan berbasis masalah pada dosen dan mahasiswa program studi pendidikan biologi UMTS. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 44–52. https://doi.org/10.24114/jpb.v6i2.6544
Dharmawan, A., & Wahyuni, A. (2017). Model pembelajaran membaca berbasis audio-video untuk siswa tunagrahita. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 1(2), 174–186. https://media.neliti.com/media/publications/197330-ID-audio-video-based-reading-learning-model.pdf
Dharmawan, A., Wahyuni, A., & Zellawati, A. (2017). Model pembelajaran membaca berbasis audio-video untuk siswa tunagrahita. PROSIDING SEMINAR NASIONAL & INTERNASIONAL, 1(1), 76–82. http://103.97.100.145/index.php/psn12012010/article/view/2903
Dwianto, A., Wilujeng, I., Prasetyo, Z. K., & Suryadarma, I. G. P. (2017). The development of science domain based learning media which is integrated with local potention to improve science process skill and scientific attitude. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 23–31. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.7205
Elisandra, F. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray dengan media poster untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi pemanasan global. Inovasi Pendidikan Fisika, 6(3). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/20205
Febrianto, F., Rais, M., & Nurmila, N. (2018). Analisis penerapan media pembelajaran prezi terhadap hasil belajar siswa kelas X TPHP pada mata pelajaran pengendalian mutu dalam proses pengolahan di SMK Negeri 3 Takalar. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 2, 47. https://doi.org/10.26858/jptp.v2i0.5185
Hayati, S., Budi, A. ., & Handoko, E. (2015). Pengembangan media pembelajaran flipbook fisika untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Fisika, 49–54. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosidingsnf/article/view/4810/3587
Karim, M., & Agung, Y. A. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis prezi pada mata pelajaran penerapan rangkaian elektronika kelas xi di SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 07(02), 143–149. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-teknik-elektro/article/view/22980
Kurniasih, F., & Ngadirin, S. (2013). Pengembangan media film dokumenter sebagai pendukung pembelajaran akuntansi pokok bahasan siklus akuntansi perusahaan dagang bagi siswa smk kelas x akuntansi. In Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia. https://journal.uny.ac.id/index.php/jkpai/article/view/1185/996
Naim, M., Soepeno, B., & Muhasanah, M. (2017). Upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar penerapan melalui model pembelajaran kooperatif tipe group investigation pada mata pelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 55(1), 75–81.
Pujiono, E. (2018). Media pembelajaran interaktif berbasis construct 2 pada mata pelajaran sejarah Indonesia materi Hindu Budha untuk SMA Negeri 1 Semarang kelas X. JP3 (Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik), 3(1). https://doi.org/10.26877/jp3.v3i1.2204
Purbasari, R. julia, Kahfi, M. S., & Yunus, M. (2013). Pengembangan aplikasi android sebagai media pembelajaran matematika pada materi dimensi tiga untuk siswa SMA kelas X. Jurnal Online Universitas Negeri Malang, 1–11. http://jurnal-online.um.ac.id/data/artikel/artikel2C484B69ABB15E4060342947D84D09F8.pdf
Rizqa Safitri, M., Budiharti, R., & Yusliana Ekawati, E. (2014). Pengembangan media pembelajaran IPA terpadu interaktif dalam bentuk MOODLE untuk siswa SMP pada tema hujan asam. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret, 15(1), 1–14. https://doi.org/10.20956/jmsk.v15i1.4425
Rustandi, A., Asyril, A., & Hikma, N. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada mata pelajaran simulasi dan komunikasi digital kelas x sekolah menengah kejuruan teknologi informasi airlangga tahun ajaran 2020/2021. MEDIA BINA ILMIAH, 15(2), 4085–4092.
Sari, B. K. (2016). Desain Pembelajaran Model ADDIE dan Impelemtasinya Dengan Teknik Jigsaw. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan : Tema “Desain Pembelajaran Di Era ASEAN Economic Community (AEC) Untuk Pendidikan Indonesia Berkemajuan .”
Sayono, J. (2013). Pembelajaran sejarah di sekolah: Dari pragmatis ke idealis. Jurnal Sejarah Dan Budaya, 7(1), 9–17. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe%0APENGARUH
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis articulate storyline terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa pada materi kerajaan hindu budha di Indonesia. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2). 103.114.35.30/index.php/didaktis/article/view/4772
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Umamah, N., & Sumardi, S. R. (2019). Pengaruh metode discovery learning terhadap kesadaran sejarah peserta didik untuk mengahadapi revolusi industri 4.0. Seminar Nasional Sejarah Ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang, 401–412. https://doi.org/10.31227/osf.io/un4rt
Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. In Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rohman et al
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with JINoP (Jurnal Inoasi Pembelajaran) agree to the following terms:
- For all articles published in the JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to the automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).