Pemanfaatan Aplikasi Mindjet Mindmanager dalam Meningkatkan Literasi Materi Pembelajaran IPS

Authors

  • Nurleli Ramli IAIN Parepare, Jln. Amal Bhakti, Kota Parepare, Indonesia
  • Amiruddin Mustam IAIN Parepare, Jln. Amal Bhakti, Kota Parepare, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22219/jinop.v8i2.22812

Keywords:

Literacy, Social Sciences Learning Materials, Mindjet Mindmanager

Abstract

The online learning system has an impact on student learning patterns, especially when the lecturer only assigns students to answer questions that do not require them to be skilled in thinking as a result, students do not understand the learning material and indicate that they are only at the performative and functional literacy level. This study aims to find out how the use of the Mindjet Mindmanager application can be used as a medium to improve student literacy in social sciences learning materials. The study used a quantitative descriptive method with 35 respondents from Tadris IPS IAIN Parepare students in the first semester. The results showed that the literacy level of Tadris IPS IAIN Parepare students changed with the difference between the pre-test and post-test items for performative items 2.14, functional 0.69, informational 4.77, and epistemic 3.4. This is because the mindjet mindmanager application requires students to find keywords from what they read and connect one concept to another in describing a topic of social sciens learning materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agra, G., Formiga, N. S., Oliveira, P. S. de, Costa, M. M. L., Fernandes, M. das G. M., & Nóbrega, M. M. L. da. (2019). Analysis of the concept of Meaningful Learning in light of the Ausubel’s Theory. Revista Brasileira de Enfermagem, 72, 248–255.

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual. Prenada Media.

Anggraini, R., Febriana, W. S., Mufarohah, L., Sari, I. P., & Saputra, N. D. (2021). Proses dan Minat Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Online di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 201–212.

Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). TRANSFORMASI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MASA PANDEMI COVID-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93.

Chiou, C. (2008). The effect of concept mapping on students’ learning achievements and interests. Innovations in Education and Teaching International, 45(4), 375–387.

Dahar, R. W. (2011). Teori-teori belajar dan pembelajaran. Jakarta: Erlangga, 136, 141.

Engko, C., & Usmany, P. (2020). Dampak pandemi covid-19 terhadap proses pembelajaran online. Jurnal Akuntansi, 6(1), 23–38.

Fahrudin, A. (2017). Perbedaan hasil belajar matematika siswa yang diajarkan menggunakan quantum learning teknik mind mapping dengan cooperative learning teknik jigsaw di SMP Negeri 18 Tangerang. Keberlanjutan: Jurnal Manajemen Dan Jurnal Akuntansi, 1(2), 51–58.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Gazali, E. (2018). PESANTREN DI ANTARA GENERASI ALFA DAN TANTANGAN. 2(2), 94–109.

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181.

Masni, H. (2017). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34–45.

Moore, R. L. (2020). Developing lifelong learning with heutagogy: contexts, critiques, and challenges. Distance Education, 41(3), 381–401.

Muchsini, B., & Siswandari. (2020). Class culture and the academic stress of digital natives generations. Cakrawala Pendidikan, 39(1). https://doi.org/10.21831/cp.v39i1.26910

Mulyasa, H. E. (2017). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013.

Nugraha, M. T. (2017). Budaya Literasi Dan Pemanfaatan Sosial Media Pada Masyarakat Akademik. Dalam Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam At-Turats, 11(2), 124–132.

Putri, E. A. R. (2021). Perbedaan Efektivitas Pembelajaran Berbasis Platform Whatsapp Group dan Google Meet pada Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4456–4469.

Rahayu, A. P. (2021). Penggunaan Mind Mapping dari perspektif Tony Buzan dalam proses pembelajaran. Vol, 11, 65–80.

Ramli, N. L. (2022). Podcast Kearifan Lokal sebagai Media Penguatan Karakter Mahasiswa. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 8(2), 126–135.

Ridwan, S. (2019). Intellectual capital dan knowledge management dalam inovasi dan kreasi media pembelajaran berbasis kemampuan 4c dan literasi. Proceedings of the ICECRS, 2(1), 75–81.

Saomah, A. (2017). Implikasi Teori Belajar Terhadap Pendidikan Literasi. Medan: Http://Repository. Usu. Ac. Id.

Silberman, M. L. (2020). Active learning 101 cara belajar siswa aktif.

SirotovÁ, M., MichvocÍKovÁ, V., & Rubacha, K. (2021). Quasi-experiment in the educational reality. Journal of Education Culture and Society, 12(1), 189–201.

Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik lewat literasi untuk pendidikan berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154–163.

Susanto, H. (2016). Membangun budaya literasi dalam pembelajaran bahasa Indonesia menghadapi era mea. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(1), 12–16.

Tarmidzi, T. (2019). Belajar Bermakna (Meaningful Learning) Ausubel Menggunakan Model Pembelajaran dan Evaluasi Peta Konsep (Concept Mapping) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar Pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 1(2), 131–140.

Uno, H. B., & Mohamad, N. (2011). Belajar dengan pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara.

Waluyo, M. E. (2014). Revolusi Gaya Belajar untuk Fungsi Otak. Nadwa, 8(2), 209. https://doi.org/10.21580/nw.2014.8.2.577

Warsono, H., & Hariyanto, M. S. (2012). Pembelajaran aktif teori dan asesmen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

William, W., & Hita, H. (2019). Mengukur Tingkat Pemahaman Pelatihan PowerPoint Menggunakan Quasi-Experiment One-Group Pretest-Posttest. Jurnal SIFO Mikroskil, 20(1), 71–80.

Downloads

Published

11/28/2022

How to Cite

Ramli, N., & Mustam, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Mindjet Mindmanager dalam Meningkatkan Literasi Materi Pembelajaran IPS. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 8(2), 257–267. https://doi.org/10.22219/jinop.v8i2.22812