Development of augmented reality learning media based on assemblr studio web in ecosystem material
DOI:
https://doi.org/10.22219/jinop.v9i2.25251Keywords:
Augmented Reality, Assemblr Studio Web, Ecosystem, Biology EducationAbstract
Augmented Reality displays realistic-looking 3D animations. Learning media utilizing Augmented Reality can assist students in comprehending Biology education, particularly ecosystem materials, with greater concreteness. This study reports the development of Augmented Reality learning media based on Assemblr Studio Web, known for its validity and positive response from students. The research employs the Research and Development (R&D) approach with a 3D modification development model derived from the 4D model developed by Thiagarajan. The Augmented Reality learning media based on Assemblr Studio Web received highly valid assessments from subject matter experts (85.18%), media experts (90%), and language experts (80.83%). In a small-scale trial involving 27 students, a response rate of 78.51% (positive) was recorded, while in a large-scale trial with 63 students, the response rate was 76.4% (positive). It is concluded that the developed Augmented Reality learning media based on Assemblr Studio Web is highly suitable for use in the learning process and has received positive feedback from students.
Downloads
References
.Aghni, R. I. (2018). Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akutansi. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, XVI (1): 99.
Alfitriani, N., Maula, W. A., & Hadiapurwa, A. (2021). Penggunaan Media Augmented Reality dalam Pembelajaran Mengenal Bentuk Rupa Bumi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 38(1), 30-38.
Alizamar. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran: Implementasi dalam Bimbingan Kelompok Belajar di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Media Akademi.
Amali, L. N., Zess, N., & Suhada, S. (2020). Motion Graphic Animation Video as Alternative Learning Media. Jambura Journal of Informatics, 2 (1): 23.
Anggraini, T. S. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. JmathEdu, 1 (3): 2.
Aprilinda, Y., Endra, R. Y., Afandi, F. N., Ariani, F., Cucus, A., & Lusi, D. S. (2020). Implementasi augmented reality untuk media pembelajaran biologi di sekolah menengah pertama. Explore: Jurnal Sistem informasi dan telematika (Telekomunikasi, Multimedia dan Informatika), 11(2), 124-133.
Aripin, I. & Yeni, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Menggunakan Teknologi Augmented Reality (AR) Berbasis Android Pada Konsep Sistem Saraf. Jurnal Sainsmat, VIII (2): 52.
Aryani, P. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbentuk Augmented Reality Pada Peserta Didik Untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Konsep IPA. Unnes Physics Education Journal, 8 (2): 95.
Ayu, I. G, & Sukelasmini, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Role Play Pada Mata. JIPP, 3 (1): 28.
Damayanti, L., Suana, W., & Riyanda, A. R. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis augmeneted reality pengenalan perangkat keras komputer. IKRA-ITH INFORMATIKA: Jurnal Komputer Dan Informatika, 6(1), 10-19.
Dani, H. (2021). Studi Terhadap Media Augmented Reality Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada KD Memahami Jenis-jenis Alat Berat. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan (JKPTB), 7 (1): 42.
Dewi, L. R. & Mita, A. (2020). Pembuatan Media Pembelajaran Fisika Dengan Augmented Reality Berbasis Android Pada Materi Alat Optik. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 9 (3): 14.
Dewi, N. M. L. C, & I. G. O. N. (2021) Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Melalui Video Animasi IPA Pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 1 (8): 127.
Efendi, M. Y. (2022) Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Augmented Reality Card (ARC) Berbasis Pada Pokok Materi Peninggalan Kerajaan Singhasari Untuk Peserta Didik Kelas X KPR 1 SMK Negeri 11 Malang. JPSI, 1 (2): 182.
Fitri, A. A. (2022). Pengembangan Media Pembeajaran Interaktif “E-Cosystem” Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Ekosistem Mata Pelajaran IPA Kelas 5 Sekolah Dasar. JPGSD, 10 (7): 1587.
Haekal, Z. A. T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality Pada Materi Instalasi Jaringan Komputer. Jurnal IKRAITH-INFORMATIKA, 6 (1): 93.
Hasan, M. (2018). Media Pembelajaran. Sukaharjo: Tahta Media Group.
Ikhwan, A. C. 2021. Pengaruh Metode Ceramah dan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas VIII mts Miftahul Ulum Kradinan Dolopo Madiun. Skripsi tidak Diterbitkan. Ponorogo: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Karo, K. I. R & Rohani. (2018) Manfaat Media Dalam Pembelajaran. AXIOM, VII (1): 15.
Khairunnufus, U. (2019). Pengembangan Modul Praktikum Kimia Berbasis Problem Basic Learning Untuk Kelas XI SMA. Chemistry Education Pratice. Universitas Mataram, 1 (2): 36.
Lubis, A. H & Wangid. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Cooprtative Learning Tipe Numered Heads Together. In FORUM PAEDOGOGIK, 10 (2) : 127.
Mawadah, W. Et.,al (2019) Uji Kelayakan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint Disertai Permainan Jeopardy Terhadap Motivasi Belajar. Natural Scence Education Reseach, 2 (2): 45.
Mustaqim, I. & Nanang, K. (2017). Pengembanagan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1 (1): 6.
Nisak, N. A. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Biologi untuk Siswa SMA Ditinjau dari Tingkat Kesulitan Materi, Keterapilan Berpikir Tingkat Tinggi, dan Keaktifan Belajar Siswa. EduBiologia, 1 (2): 130 – 131.
Nugroho, M. A. (2020) Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 1 (3): 44.
Nur, Musdalifa (2021). Media Pembelajaran E-learning Menggunakan Aplikasi Edmodo Pada Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Pendidikan. 13 (1): 2. https://journal.unpak.ac.id/index.php/pedagogia/article/view/2743/2429
Nurrita, T. (2018). Pengembanagan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT, 3 (1): 24.
Nurfadillah, Z. & Diana, R. (2021). Analisis Miskonsepsi Materi Ekosistem Pada Siswa Kelas X. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 2 (3): 31.
Nurhaidah, D. (2021) Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Media Nearpoddalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Pena Literasi, 4 (2): 87.
Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis media digital video pembelajaran abad 21 menggunakan aplikasi canva pada pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271-6279.
Rozak, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Sasa-Aura Untuk Meningkatkan Prestasi Peserta Didik SMK Cendekia Madiun Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 18 (1) : 38.
Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2 (1): 15.
Wahid, A. (2018) Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. ISTIQRA, 5 (2): 11.
Yuliono, T. (2018). Keefektifan Media Pembelajaran Augmented Reality Terhadap Penguasaan Konsep Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(9): 72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nengsih et al
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish with JINoP (Jurnal Inoasi Pembelajaran) agree to the following terms:
- For all articles published in the JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to the automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).