Peningkatan Ketahanan Pribadi Siswa dalam Pelajaran Matematika melalui Pembelajaran Kooperatif STAD Siswa Kelas XI TKR-2 SMK Negeri I Singosari
DOI:
https://doi.org/10.22219/jinop.v3i2.5016Keywords:
Ketahanan Pribadi, Belajar Matematika, Pembelajaran Kooperatif Tipe STADAbstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendekripsikan (1) penggunaan pembelajaran kooperatif STAD untuk meningkatkan ketahanan pribadi siswa dalam pelajaran matematika; (2) hasil penggunaan pembelajaran kooperatif STAD untuk meningkatkan ketahanan pribadi siswa dalam pelajaran matematika. Metode yang digunakan dalam penelitian ini metode deskrip.Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus. Dari siklus ke siklus menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dengan senantiasa meningkatkan kualitas pelaksanaan belajar kelompok. Lokasi penelitian di Kelas XI TKR-2 SMKN I Singosari.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) pembelajaran kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan ketahanan pribadi siswa SMK Negeri 1 Singosari dalam belajar matematika, (2) ketahanan pribadi siswa meningkat dengan indikator 63% siswa berani bertanya, 60% siswa berani berpendapat, 83% siswa berani memulai pekerjaan dan kebiasaan mencontoh kuis pekerjaan teman baru mencapai 58 %.
Kata-kata Kunci : Ketahanan Pribadi, Belajar Matematika, Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with JINoP (Jurnal Inoasi Pembelajaran) agree to the following terms:
- For all articles published in the JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to the automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).