Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Sekolah Di SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v6i1.11520Abstract
Abstract: The research purpose is describing: 1) management of school infrastructure and facility done in SMA Negeri 2 High School of Woha, Bima Regency, 2) Condition of infrastructure and facility in SMA Negeri 2 High School of Woha, Bima Regency and 3) Efforts done in optimizing school facility and infrastructure in SMA Negeri 2 High School of Woha, Bima Regency. Method used in this research is qualitative with descriptive research type. Informer in this research is headmaster, Head of infrastructure and Facility, teachers and students. Data collection technique shows that: 1) School infrastructure and facility done in SMA Negeri 2 High School of Woha, Bima Regency involved: planning, procurement, usage, maintenance, and elimination. Management process done is already in good category, so the infrastructure and facility can be used to support teaching and learning to reach expected purpose; 2) Condition of school infrastructure and facility in SMA Negeri 2 High School of Woha, Bima Regency is already good. Classroom as main place for teaching and learning is already appropriate. Still there’s some lack appropriate teacher room, science laboratory, language laboratory to support teaching and learning, 3) Efforts done in optimizing school infrastructure and facility of SMA Negeri 2 High School of Woha, Bima Regency is by maintaining, using facility well, also create good relationship with certain parties and also add more education infrastructure and facility.
Keywords: Management, Infrastructure and Facility, School
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan: 1) pengelolaan sarana dan prasarana sekolah yang dilaksanakan di SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima; 2) kondisi sarana dan prasarana sekolah di SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima, dan 3) upaya yang dilakukan dalam mengoptimalkan sarana dan prasarana sekolah di SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Informan dalam penelitian ini adalah Kepala sekolah, Waka sarana dan prasarana, Guru dan Siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi dan studi dokumen. Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) proses pengelolaan sarana dan prasarana sekolah yang dilaksanakan di SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima meliputi: perencanaan, pengadaan, pemanfaatan/penggunaan, pemeliharaan dan penghapusan. Proses pengelolaan yang dilakukan sudah dalam kategori cukup baik, sehingga sarana dan prasarana yang ada dapat digunakan untuk menunjang proses kegiatan belajar mengajar demi tercapainya tujuan pendidikan yang diharapkan; 2) kondisi sarana dan prasarana sekolah di SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima yang ada sudah cukup memadai, ruang kelas sebagai tempat kegiatan belajar mengajar yang utama sebagian besar sekolah sudah memadai. Hanya saja masih dijumpai belum memadainya ruang guru, laboratorium IPA dan laboratorium bahasa dalam rangka menunjang kegiatan belajar mengajar, dan 3) upaya yang dilakukan dalam mengoptimalkan sarana dan prasarana di sekolah SMA Negeri 2 Woha Kabupaten Bima yakni dengan cara memelihara, menggunakan fasilitas dengan baik, serta berhubungan baik dengan pihak-pihak tertentu dan menambahkan sarana dan prasarana pendidikan.
Kata kunci: Pengelolaan, Sarana dan Prasarana, Sekolah
Downloads
References
Amrozi, A. M. (2011). Kesesuaian Sarana Prasarana, Kompetensi Guru, Manajemen, dan Proses Praktikum Prodi Keahlian Teknik Otomotif SMK Ditinjau dari Standar Peraturan Pemerintah RI Nomor 19 Tahun 2005. Jurnal Teknologi Dan Kejuruan, 34(1).
Alimi, O. S., Ehinola, G. B., & Alabi, F. O. (2012). School types, facilities and academic performance of students in senior secondary schools in Ondo State, Nigeria. International Education Studies, 5(3).
Asiabaka, I. P. (2008). The Need for Effective Facility Management in Schools in Nigeria. New York Science JournalNew York Science Journal, 1(2).
Ayeni, A. J. (2012). Improving school and community partnership for sustainable quality assurance in secondary schools in Nigeria. International Journal of Research Studies in Education, 1(2).
Depdiknas. (2007). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Persekolahan di Sekolah. Jakarta: Dirjen PMPTK.
Ekundayo, H. T. (2012). School Facilities As Correlates of Students ’ Achievement in the Affective and Psychomotor Domains of Learning. European Scientific Journal, 8(6).
Esther. (2015). Principalship And Effective Management Of Facilities In Secondary Schools In Cross River State, Nigeria. International Journal of Academic Research and Reflection, 3(1)
Giri, I. M. A. (2010). Kontribusi sarana pendidikan terhadap kualitas pendidikan di sekolah. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(1).
Lestari, I., Timan, A., & Sunandar, A. (2008). Manajemen sarana dan prasarana di pendidikan anak usia dini. Manajemen Pendidikan, 24(5).
Lumpkin, R. (2013). School Facility Condition and Academic Outcomes. International Journal of Facility Management.4(3).
Lunenburg, F. (2010). School Facilities Management. National Forum of Educational Administration & Supervision Journal, 27(4).
Miles, M. B. and A. M. H. (2009). Qualitative Data Analysis (terjemahan). Jakarta: UI Press.
Moh. Munir, K. (2014). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan di SMA Negeri 12 Surabaya. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4).
Prastyawan. (2016). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. AL HIKMAL Jurnal Studi Keislaman, 6(1).
Purwandani, D., Sutarsih, C., & Sururi. (2012). Pengaruh Mutu Layanan Sarana dan Prasarana Terhadap Kepuasan Mahasiswa di Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal ADPEND, 2(3).
Subadi, T. (2013). A Lesson Study as a Development Model of Professional Teachers. International Journal of Education. 5(2)
Tanggela, M. (2013). Analisis Implementasi Kebijakan Pengelolaan Sarana dan Prasarana Sekolah Di SMP Negeri 2 Batu. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1).
Uno S. (2013). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Sekolah Di SMP Negeri !Suwawa Kabupaten Bone Bolango. Manajemen Pendidikan, 1(4).
Xaba, M I. (2012). A Qualitative Analysis of Facilities Maintenance — a School Governance Function in South Africa. South African Journal of Education. 32(2)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.