Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Toleransi Antar Umat Beragama Di SMA Muhammadiyah Maumere
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v4i1.11568Abstract
Abstract: This research aims to describe the implementation of character education based on a tolerance between religious communities conducted at Muhammadiyah Maumere High School. This research is a type of descriptive qualitative research on the implementation of character education based on tolerance among religious people conducted at Muhammadiyah Maumere High School. Data source obtained from primary data and secondary data. Primary data included informants which included the Principal, Deputy Principal for Student Affairs, Teachers (Islamic Religious Education, Catholicism, Citizenship), and Students. Data obtained from interviews with informants, observations and study documents. Data analysis techniques in this study began by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. Testing the validity of the data using source triangulation techniques. The results obtained in this study indicate that the form of implementation of character education based on a tolerance between religious communities starts from the teacher implementing character education and applying tolerance values in the teaching and learning process of planning, implementation, and assessment, giving examples or examples to students in each learning process. Constraints faced are the lack of support and attention from parents, schools are less firm in applying and the lack of examples and support from teachers. Efforts made by the school are conducting religious activities and increasing extracurricular activities and conducting interpersonal communication.
Keywords: Character Education, Tolerance, Religious harmony
Abstrak:Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi pendidikan karakter berbasis toleransi antar umat beragama yang dilakukan di SMA Muhammadiyah Maumere. Penelitian ini merupakan jenis penelitian deskriptif kualitatif terhadap implementasi pendidikan karakter berbasis toleransi antar umat beragama yang dilakukan di SMA Muhammadiyah Maumere. Sumber datadiperoleh dari data primer dan data sekunder. Data primer ada informan yang meliputi Kepala Sekolah, Wakil Kepala Sekolah bidang Kesiswaan, Guru (Pendidikan Agama Islam, Agama Katolik, Kewarganegaraan), dan Siswa. Data diperoleh dari hasil wawancara dengan informan, observasi dan studi dokumen. Teknik analisis data dalam penelitian ini dimulai dengan mereduksi data, menyajikan data, dan menarik kesimpulan. Pengujian keabsahan data menggunakan teknik triangulasi sumber. Hasil penelitian yang diperoleh dalam penelitian ini menunjukkan bahwa bentuk implementasi pendidikan karakter berbasis toleransi antar umat beragama dimulai dari Guru mengimplementasikan pendidikan karakter dan menerapkan nilai toleransi dalam proses belajar mengajar dari perencanaan, pelaksanaan dan penilaian, memberikan teladan atau contoh kepada siswa dalam setiap proses pembelajaran. Kendala yang dihadapi yaitu kurangnya dukungan dan perhatian dari orangtua, sekolah kurang tegas menerapkan dan kurangnya contoh serta dukungan dari guru. Upaya yang dilakukan oleh sekolah yaitu melakukan kegiatan keagamaan dan meningkatkan kegiatan ekstrakurikuler dan melakukan komunikasi antar personal.
Kata kunci: Pendidikan Karakter, Toleransi, Kerukunan Umat Beraga
Downloads
References
Anwar, C. (2016). Character education insightful Nationality : A multi Cultural Approach. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(2), 182–187.
Asmawan, M. C. (2015). Pengelolaan Sekolah Berbasis Religi. Universitas Islam Negeri Surakarta.
Chusnani, D. (2013). Pendidikan Karakter Melalui Sains. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan2, 1(2), 9–13.
Dany S. Permana, Noor Rachmat, Y. I. (2013). Potret Sikap Toleransi Beragama Siswa. 1–3.
F. P. Rahmawat, Main S., A. (2016). Efektivitas Model Pendidikan Toleransi kehidupan Beragama melalui Apresiasi Biografi Tokoh. Seminar Nasional, 111–121.
Fathurrohman, M. (2015). Budaya Religius dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Kalimedia.
Hasan Alwi, D. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Jurnal Dinamika Ilmu, 14(2), 226–238.
Kamni. (2014). Implementasi Kebijakan Sekolah dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Shalat Dhuhur Berjamaah. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2).
Kemendiknas. (2010). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Puskurbuk Balitbang Kemendiknas.
Mahfud, M. (2014). Program Pendidikan Karakter dan Pemaknaan Pengembangan Soft Skills di SMAK NU Gresik. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 130–136.
Mardhotillah, F. (2013). Implementasi Kebijakan Sekolah dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Membaca Al-Qur’an. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2).
Muriani. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Perangkat Pembelajaran Agama Katolik di SMA Santo Bonaventura Madium. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 42–48.
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003. Sekretariat Negara. https://doi.org/10.16309/j.cnki.issn.1007-1776.2003.03.004
Rofiqoh. (2015). Penanaman Sikap Toleransi Beragama dalam Pendidikan Agama.
Sari, Y. M. (2013). Pembinaan Toleransi dan peduli Sosial dalam Upaya Memantapkan watak Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1).
Solihudin, M. (2013). Dampak Kebijakan Sekolah Tentang Poin Pelanggaran Tata Tertib Siswa dalam Membentuk Perilaku Siswa yang berkarakter. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 62–70.
Sudrajat, A. (2011). Pendikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1).
Sufanti, M., Puji, F., dan Sofyan, A. (2015). Persepsi Guru Tentang Pendidikan Toleransi Kehidupan Beragama Di SMA/MA Surakarta. University Research Colloquium, 58–66.
Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Belajar.Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.