Pelaksanaan Pembelajaran PAILKEM Di Sekolah Dasar Negeri Kauman 1 Malang
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v4i1.11569Abstract
Abstract: The purpose of this study is to investigate and analyze how implementation PAILKEM in SDN Kauman 1. The four aspects studied were: (1) How is implementation PAILKEM learning in SDN Kauman 1 Malang, subdistrict Klojen, (1) What is the enabler and barrier, (3) What school efforts/strategies to handle it and (4) What is the impact. This research used a qualitative research method. The results showed PAILKEM implementation in SDN Kauman 01 schools have been begun in 2007. PAILKEM implementation in SDN Kauman 01 has strengths, weaknesses, opportunities, and threats. Then the enabler factors in the implementation of PAILKEM in SDN Kauman 01, among others (1) educators and education, (2) infrastructure, (3) BOS funds and parents fund participation and (4) school management strategies. Strategies to overcome barriers are (1) increase the professionalism of teachers, (2) Conducting additional lesson activities. Finally, the impact generated is increasing student achievement.
Keywords: Implementation, Learning, PAILKEM
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis bagaimana pelaksanaan PAILKEM di SDN Kauman 1. Ada empat aspek yang diteliti yaitu : (1) Bagaimanakah pelaksanaan pembelajaran PAILKEM di SDNKauman 1 Kecamatan Klojen Kota Malang, (1) Apa menjadi pendukung dan penghambat, (3) Bagaimanakah upaya/strategi sekolah dalam mengatasinya dan (4) Bagaimanakah dampak yang ditimbulkan. Penelitian ini merupakan sebuah penelitian yang menggunakan metode kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan pelaksanaan PAILKEM di SDN Kauman 01 sudah dilaksanakan sekolah tahun 2007. Kondisi pelaksanaan PAILKEM di SID Kauman 01 memiliki kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman. Kemudian Faktor pendukung pelaksanaan PAILKEM di SDN Kauman 01, antara lain (1) tenaga pendidik dan kependidikan,(2) sarana dan prasarana , (3) dana BOS dan dana partisipasi wali murid, (4) Strategi manajemen sekolah. Strategi untuk mengatasi hambatan adalah (1) meningkatkan profesionalisme guru, (2) Mengadakan kegiatan pelajaran tambahan. Terakhir, dampak ditimbulkan adalah prestasi siswa semakin meningkat.
Kata kunci: Implementasi, Pembelajaran, PAILKEM
Downloads
References
Ahmad dan Amri. (2011). Paikem Gembrot, Mengembangkan Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Menyenangkan, Gembira dan Berbobot. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Hamzah Uno, N. M. (2012). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM : Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Menteri Pendidikan Nasional. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah. , (2007).
Moleong, J. L. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Republik Indonesia. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang standar nasional pendidikan. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
UNESCO. (2003). World Declaration on Education for All and Framework for Action to Meet Basic Learning Needs. Paris: UNESCO.Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.