Pelaksanaan Model Pembelajaran Snow Ball Throwing Pada Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Di SMAN 2 Maumere
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v4i1.11570Abstract
Abstract: This study aims to describe the extent of the use of the Snowball Throwing learning model in the learning process so that students are more active and bolder in expressing ideas about English speaking skills by grammatical structures. The method used in this research is descriptive qualitative. Sources of data were obtained from students of class XI IPS 2 and teachers of English subjects. Data collection through observation, interviews, and documents. The results of this study indicate that the implementation of the Snowball Throwing learning model has a positive impact on teachers and students in the learning process, whereby using the Snow Ball Throwing model students are more creative, brave, and active in expressing opinions properly according to grammar, thus motivating students to obtain optimal results for improving teacher competency in using the right methods in the learning process.
Keywords: Learning model, Snowball Throwing, Speaking English
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana penggunaan model pembelajaran Snowball Throwing dalam proses pembelajaran agar siswa lebih aktif dan lebih berani dalam mengungkapkan gagasan dalam kaitannya dengan keterampilan berbicara bahasa Inggris sesuai dengan struktur tata bahasa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Sumber data diperoleh dari siswa kelas XI IPS 2 dan guru mata pelajaran bahasa Inggris. Pengumpulan data melalui pengamatan, wawancara, dan dokumen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pelaksanaan model pembelajaran Snowball Throwing memberikan dampak yang positif bagi guru dan siswa dalam proses pembelajaran, dimana dengan menggunakan model Snow Ball Throwing siswa lebih kreatif, berani, dan aktif dalam mengungkapkan pendapat dengan benar sesuai dengan tata bahasa, sehingga memotivasi siswa untuk memperoleh hasil yang optimal untuk peningkatan kompetensi guru dalam menggunakan metode–metode yang tepat dalam proses pembelajaran.
Kata kunci: Model pembelajaran, Snowball Throwing, Berbicara Bahasa Inggris
Downloads
References
Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Rafika Aditama.
Asrori, M. (2010). Penggunaan Model Belajar Snowball Throwing dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Brown, H. D. (1987). Theories of Learning. New Jersey: Prentice –Hall.
Emilia, E. (2012). Pendekatan genre-based dalam pengajaran bahasa Inggris: petunjuk untuk guru. Bandung: Rizqi Press.
Fachurrozi & Mahyudin. (2011). Pembelajaran Bahasa Asing. Jakarta: Bania Publishing.
G. Schimitz, H. Lepper, M. H. (2009). Farmakologi dan Toksikologi (3rd ed.). Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC.
Hardiyanti. (2012). ModelPembelajaran Snowball Throwing. Jakarta: Gramedia.
Hardjono, R. (2001). KamusIstilah Bahasa Asing. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Cambridge: Longman.
Hizbullah. (2011). Metode Snowball Throwing. Jakarta: PT Raja Grasindo Persada.
Iskandar, dkk. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Iskandar dan Suhendar. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Menteri Pendidikan. Permendiknas No. 41. Tahun 2007 tentang Standar Proses. , (2007).
Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik Dan Kompetensi Guru. , Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia § (2007).
Ramainas. (2006). Motivasi Belajar dan Persepsi Siswa Tentang Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pembelajaran, 29(1), 79–85.
Republik Indonesia. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang standar nasional pendidikan. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Riyanto, H. Y. (2012). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Somantri, S. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT. Refika Aditama.
Supriyadi. (2005). Pendidikan Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
Taringan & Djago. (1990). Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Taringan, H. G. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Uno, H. (2011). Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Zaini, H. (2008). Srategi pembelajaran aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri.Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.