Peran Majelis Dikdasmen Dalam Peningkatan Kinerja Guru Di MTs Muhammadiyah Nangahure
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v4i2.11583Abstract
Abstract: This research aims to describe the role of the Wiring branch primary and secondary education Council in improving teacher performance in MTs Muhammadiyah Nangahure. The research method used in this study is a descriptive qualitative approach. This research was conducted at MTs Muhammadiyah Nangahure, Wiring District. The subject of the research was the Muhammadiyah Branch Manager. Data collection techniques include observation, interview, and documentation. Data analysis techniques using Miles and Huberman (1992) in the form of reviewers, sorting, grouping data to compile work hypotheses and raise the theory of research results. Descriptive analysis is done by data reduction, data presentation, and concluding. The results of this study indicate that the role of the primary and secondary education assembly has proven ineffective. The ineffectiveness of the primary and secondary education assembly can be seen in two ways. First, because there is no structure in the organization of the primary and secondary education assembly which is shown through the management decree by the leader of the Wiring Branch Muhammadiyah. Second, there is no work program.
Keywords: Council of primary and secondary education, Muhammadiyah, Teacher performance
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran Majelis Dikdasmen cabang Wuring dalam Peningkatan kinerja guru di MTs Muhammadiyah Nangahure. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif deskriptif. Penelitian ini dilakukan di MTs Muhammadiyah Nangahure Kecamatan Wuring. subyek penelitian adalah Pimpinan Cabang Muhammadiyah. Teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan Miles and Huberman (1992) berupa penelaah, pengurutan, pengelompokan data dengan tujuan menyusun hipotesis kerja dan mengangkat teori hasil penelitian. Analisis deskriptif dilakukan dengan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peran majelis dikdasmen terbukti tidak efektif. Ketidakefektifan majelis Dikdasmen tersebut dapat di lihat pada dua hal. Pertama, karena tidak adanya struktur dalam organisasi majelis dikdasmen yang di tunjukkan melalui SK kepengurusan oleh pimpinan Muhammadiyah Cabang Wuring. Kedua, belum adanya program kerja.
Kata kunci: Majelis Dikdasmen, Muhammadiyah, Kinerja guru
Downloads
References
Al-Asri, T. (2014). Membina Karakter Mahasiswa Melalui Kurikulum Al-Islam dan Kemuhammadiyahan. Jakarta: Uhamka Press.
David, H. H. (2013). Entrepernuership New Venture Creation. James Madison University.
Djamarah. (2000). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
H. Simamora. (2004). Manajemen sumber daya manusia. Yogayakarta: STIE YKPN.
Miles B. Mathew & Michael Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.
Newman & Hodgetts. (1998). Human resources management: A customer oriented approach. New Jersey: Prientice Hall.
Noeng, M. (2000). Ilmu Pendidikan dan Perubahan Sosial. Yogyakarta: Rake Sarasin.
Pidarta. (1999). Pemikiran tentang Suprevesi Pendidikan. Jakarta: PT. Bina Aksara.
Pimpinan Pusat Muhammadiyah. (2010). Tanfidz Keputusan Muktamar Satu Abad Muhammadiyah (Muktamar Muhammadiyah ke-46). Yogyakarta: PP. Muhammadiyah.
Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Sekretariat Negara.
Robbins, S. P. (2002). Perilaku Organisasi (Edisi Keli). Jakarta: PT. Buana Ilmu Populer.
UU No 20. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. In Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.