Analisis Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Bilingual Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Malang
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v5i2.11600Abstract
Abstract: This research aims to find out (1) What are the programs in implementing bilingual learning in MTsN 1 Malang? (2) What is the bilingual implementation process in MTsN 1 Malang (3) What factors are supporting and hindering the implementation? This research used a descriptive qualitative approach. Data collection techniques carried out by interview, documentation, and observation. The informants are the School Principal, Curriculum Team, and Bilingual Teachers who are used as primary and secondary data. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, drawing conclusions and testing the validity of the data using source triangulation techniques. Location of research in MTsN 1 Malang. The results of the research showed that (1) Bilingual learning is based on the K-13 curriculum with the learning process using two languages, (2) Application of bilingual is focused on science and mathematics, (3) There is high student motivation, infrastructure facilities that support learning, and language acquisition high. There are inhibiting factors of less competent teaching staff and differences in student characteristics.
Keywords: Learning Model, Bilingual, Implementation
Abstrak: Peneitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) Apa saja program dalam implementasi pembelajaran bilingual di MTsN 1 Malang? (2) Bagaimana proses implementasi bilingual di MTsN 1 Malang; (3) Faktor Apa saja yang menjadi pendukung dan penghambat dalam pelaksanaannya? Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, dokumentasi, dan observasi. Informannya Kepala Sekolah, Tim Kurikulum, dan Guru Bilingual yang dijadikansebagai data primer dan sekunder. Teknik analisis data meliputi, reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan serta pengujian keabsahan data dengan menggunakan teknik triangulasi sumber. Lokasipenelitian di MTsN 1 Kota Malang. Dari hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Pembelajaran bilingual dilakukan berlandaskan Kurikulum K-13 dengan proses pembelajaranya menggunakan dua bahasa, (2) Penerapan bilingual terfokus pada sains dan matematika, (3) Adanya motivasi siswa yang tinggi, sarana prasarana yang mendukung pembelajaran, dan penguasaan bahasa yang tinggi. Adanya faktor penghambat dari tenaga pengajar yang kurang kompeten dan perbedaan karakteristik siswa.
Kata kunci: Model Pembelajaran, Bilingual, ImplementasiDownloads
References
Amanto, Richard. (2007). Kemampuan Berbahasa Inggris Anak dengan Pembelajaran Bilingual. Vol 2 No. 3.
Baker, C. (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism.
Departemen Pendidikan Nasional, 2003, Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMP dan MTs, Jakarta: Puskur Balitbang Depdiknas.
EF Indonesia. Indeks Kecakapan Bahasa Inggris: The World’s Largest Ranking of English Skill. https://www.ef.co.id/epi/
Mulyasa, E. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Gardner, R.C & Lambert. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley: Newbury House.
Gusti, A. (2017). Model Kelas Bilingual di Sekolah Bertaraf Internasional: Sebuah Pemikiran Konseptual. http://Model Kelas Bilingual di Sekolah Bertaraf Internasional: Guru Pembaharu.html.
Kaisa. (2016). Bilingual is Better (and here’s why). https://www.ef.com /wwen/blog/language/bilingual-is-better/. EF GO Blog (diakses tanggal 13 Juni 2019)
Moleong, L J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Morin, E. (2009). Tujuh Materi Penting bagi Dunia Pendidikan.Yogyakarta: Kanisius.
Presiden Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Richard, P.A. (2003). Making It Happen. White Plains NY: Longman
Syah, M. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Soenardi, Djiwandono. (2011). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks.Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.