Implementasi Kebijakan Kedisiplinan Peserta Didik Di SMK Negeri 1 Maumere
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v5i2.11603Abstract
Abstract: This study aims to describe the implementation of disciplinary policies of students in SMK Negeri 1 Maumere; 2) what obstacles are faced by SMK Negeri 1 Maumere in implementing disciplinary policies; 3) what efforts have been made to overcome problems or obstacles in the implementation of discipline. The research method used is a qualitative descriptive research method. to be informants in this study are 1) Tatib Team Coordinator, 2) BK Teachers. Data collection in this study uses the following methods: 1) interview 2) Observation, 3) Documentation. This study uses the analysis method and the Moles and Huberman (1994) model with the stages of data reduction, presenting data, and drawing conclusions. Testing the data in this study uses a participation extension technique which means a single researcher in the field until the saturation of data collection is achieved. The results of this study indicate (1) The implementation of student disciplinary policies at SMK Negeri 1 Maumere meets the standards that have been formulated by the Tatib team. (2) The obstacles that become obstacles in the implementation of disciplinary policies of students in SMK Negeri 1 Maumere are 1) from the students, 2) lack of support from parents, 3) from the school which consists of administration that has not been neatly arranged and lack of support from the teacher.
Keywords: Policy implementation, Discipline, Students
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi kebijakan kedisiplinan peserta didik di SMK Negeri 1 Maumere; 2) kendala apa saja yang dihadapi SMK Negeri 1 Maumere dalam melaksanakan kebijakan kedisiplinan; 3) upaya-upaya apa saja yang sudah dilakukan untuk mengatasi masalah atau kendala dalam pelaksanaan kedisiplinan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian deskritif kualitatif. menjadi imforman dalam penelitian ini adalah 1) Koordinator Tim Tatib, 2) Guru BK. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode 1) wawancara 2) Observasi, 3) Dokumentasi. Penelitian ini menggunakan metode analisis dan model Moles and Huberman (1994) dengan tahapan reduksi data, menyajikan data, dan penarikan kesimpulan. Pengujian data dalam penelitian ini menggunakan teknik perpanjangan keikutsertaan yang berarti peneliti tunggal di lapangan sampai kejenuhan pengumpulan data tercapai. Hasil penelitian ini menunjukkan (1) Implementasi kebijakan kedisiplinan peserta didik di SMK Negeri 1 Maumere pada dasarnya sudah memenuhi standar yang telah dirumuskan oleh tim tatib. (2) Kendala-kendala yang menjadi hambatan dalam pelaksanaan kebijakan kedisiplinan peserta didik di SMK Negeri 1 Maumere adalah 1) dari pihak peserta didik, 2) kurang adanya dukungan dari orangtua, 3) dari pihak sekolah yang terdiri dari administrasi yang belum tertata rapi dan kurang adanya dukungan dari guru.
Kata kunci: Implementasi kebijakan, Kedisiplinan, Peserta didikDownloads
References
Colvin, Geoff. (2008). 7 Langkah Untuk Menyusun Rencana Disiplin Kelas Proaktif. Jakarta. PT. Indeks
Diknas (2008). Permendiknas No. 39 Tahun 2008 tentang Pembinaan Kesiswaan.
Hasnun, Anwar. (2012). Mengembangkan sekolah yang efektif. Jogjakarta: Datamedia
Miles, M.B, Huberman, A.M, (1994). Qualitative data analysis, 2nd ed. USA: Sage Publication.
SMK Negeri 1 Maumere Kriteria Kenaikan Kelas, SK Kepala Sekolah No. 084 Tahun 2015.
SMK Negeri 1 Maumere. (2015). Standar Operasional Manajemen Kedisiplinan Siswa
Suyatno. (2010). Model Pembinaan Pendidikan Karakter di Lingkungan Sekolah. Bandung: PT. Rosda Karya.
Syafei, M. Sahlan. (2006). Bagaiamana Anda Mendidik Anak. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Taqiyya, Uli Inayati. (2013). Skripsi. Implementasi Penerapan Sistem Poin dalam Mengurangi Tingkat Pelanggaran Siswa pada SMAN 1 Jekulo Kudus.Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.