Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Di RA Al Mashitoh Tegalgondo Karangploso Malang
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v6i2.11618Abstract
Abstract: The study aims to describe 1) the method of planting character values in Early Childhood in RA Al-MasithohTegalgondo, and 2) the inhibiting factors in the process of instilling character values in Early Childhood in RA Al-MasithohTegalgondo and efforts to overcome it. The method used in this research is qualitative. With descriptive approaches. This research was conducted at RA Al-MasithohTegalgondoKarangploso Malang. Data collection techniques through interviews, observation, and documentation. Data analysis techniques include data collection, data reduction, data presentation, conclusion making, and verification. Testing the validity of the data using the method triangulation technique. The results showed that 1) methods that are often used in the cultivation of character values in early childhood in RA AL Masithoh include habituation methods, exemplary methods, story methods, play methods, demonstration methods, and travel tour methods, and 2) factors that become an obstacle in the cultivation of character values in early childhood in RA AL Masithoh, including inadequate learning facilities and infrastructure, a social environment that is not supportive as a place of social interaction, parents who pay less attention and do not teach character values who are good in their family environment, students come from different family backgrounds, and parents who cannot bear to leave their children at school and wait for them outside the room. Efforts to overcome these obstacles include socializing to students' parents about the importance of character education in the family environment, designing learning that is comfortable and enjoyable, doing activities that are loved by children, holding parenting activities intended for parents of students by bringing in resource persons competent in their fields, inviting the community to create a safe, peaceful, orderly, disciplined and free social environment from deviant acts as a place for children's association, and building cooperation with all parties concerned with character education between schools, parents of students and the local community.
Keywords: Early Childhood, Character, Planting values
Abstrak: Tujuan dari pada penelitian ini adalah mendeskripsikan 1) metode penanaman nilai-nilai karakter pada Anak Usia Dini di RA Al-MasithohTegalgondo, dan 2) faktor penghambat dalam proses penanaman nila-nilai karakter pada Anak Usia Dini di RA Al-MasithohTegalgondo serta upaya untuk mengatasinya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif. Dengan pendekatakan deskriptif. Penelitian ini dilakukan di RA Al-MasithohTegalgondoKarangploso Malang. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data meliputipengumpulan data, reduksi data, penyajian data, pengambilan kesimpulan, dan verifikasi. Pengujian keabsahan data menggunakan teknik triangulasi metode. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) metode yang sering digunakan dalam penanaman nilai-nilai karakter pada anak usia dini di RA AL Masithoh meliputimetode pembiasaan, metode peneladanan, metode cerita, metode bermain, metode demonstrasi, dan metode karya wisata, dan 2) faktor yang menjadi penghambat dalam penanaman nilai-nilai karakter pada anak usia dini di RA AL Masithoh, meliputisarana dan prasarana pendukung pembelajaran yang masih kurang memadai, lingkungan sosial yang tidak mendukung sebagai tempat pergaulan anak, orang tua yang kurang memperhatikan dan tidak mengajarkan nilai-nilai karakter yang baik dilingkungan keluarganya, peserta didik berasal dari latar belakanng keluarga yang berbeda-beda, dan orang tua yang tidak tega meninggalkan anaknya di sekolah dan menunggunya diluar ruangan. Upaya untuk mengatasi hambatan tersebut antara lainmelakukan sosialisasi pada orang tua siswa tentang pentingnya pendidikan karakter dilingkungan keluarga, mendesain pembelajaran yang nyaman dan menyenangkan, melakukan kegiatan yang disenangi oleh anak-anak, mengadakan kegiatan parenting yang diperuntukkan bagi orang tua siswa dengan mendatangkan narasumber yang berkompeten dibidangnya, mengajak masyarakat untuk menciptakan lingkungan sosial yang aman, damai, tertib, disiplin serta bebas dari perbuatan yang menyimpang sebagai tempat pergaulan anak, dan membangun kerja sama dengan semua pihak yang berkepentingan terhadap pendidikan karakter antara sekolah, orang tua siswa dan masyarakat setempat.
Kata kunci: Anak Usia Dini, Karakter, Penanaman nilai-nilai
Downloads
References
Amanda. (2009). Book and Becoming good: Demonstrating Aristotle’s Theory of moral Development in The Art of Reading. TheJournal Of International Social Research,Vol 1, No 2.
Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Budaya, Vol 9, No 1.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.
Aulina, C, N. (2013). Penanaman Disiplin Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogia, Vol 2, No 1.
Cubukcu, F. (2008). How to Enhance Reading Comprehensif Through Metacognitive Strategies. The Journal Of International SocialResearch, Vol 1, No 2.
Dalmeri. (2014). Pendidikan Untuk Pengembangan Karakter (Telaah Terhadap Gagasan Thomas Lickona Dalam Educating For Character). Jurnal Al Ulum, Vol 14, No 1.
Fadlillah, M. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan-Permainan Edukatif. Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 1, No 2.
Gunadi, R. (2013). Pendidikan Moral Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Widya, Vol 1, No 2.
Izzaty, R. E. (2012). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini : Sudut Pandang Psikologi Perkembangan Anak. Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 1, No 1.
Lickona, T. (2012). Character Matters: Persoalan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Marzuki, M. A. (2017). Penanganan Kasus-kasus Moral di Indonesia Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 1, No 1.
Megawangi, R. (2004). Pendidikan Karakter, Solusi yang Tepat Untuk Membangun Bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation.
Mischo, C, et all. (2014). Does Early Childhood Teacher Education Affect Students 'Cognitive Orientations? The Effect of Different Education Tracks in Teacher Education on Prospective Early Childhood Teachers' Cognitive Orientations in Germany. The Journal of Education and Training Studies, Vol 2, No 1.
Mohamad, B, et all. (2008). Peranan Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral dalam Membina Sahsiah Pelajar Berkualiti. Jurnal Pendidikan Islam, Vol 1, No 1.
Musfiroh. (2017). Pengembangan Karakter Anak Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 1, No 3.
Nata. (2003). Manajemen Pendidikan : Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.
Rahman, K. A. (2015). Pembinaan Pendidikan Karakter Berbasis Agama Bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah (MI) dan Diniyyah Takmiliyyah Awwaliyah (DTA) Di Kota Jambi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, Vol 30, No 2.
Rees, C.R. (2010). Department of Health Studies, Physical Education and Human Performance Science, Adelphi University, Garden City, New York. TheJurnal Internasional, Vol 10, No 2.
Revell, L and James, A. (2007). Character Education in Schools and the Education of Teachers. TheJournal of Moral Education, Vol 36, No. 1,
Riati, I. K. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Infantia, Vol 4, No 2.
Rismanto, S, B, et all. (2017). Model Penyelesaian Tawuran Pelajar Sebagai Upaya Mencegah Terjadinya Degradasi Moral Pelajar (Studi Kasus Di Kota Blitar -Jawatimur). Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 1, No 2.
Sapendi. (2015). Internalisasi Nilai-Nilai Moral Agama Pada Anak Usia Dini. Jurnal AT-Turats, Vol 9, No 2.
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Jurnal Peneliitian Pendidikan Islam, Vol 8, No 2.
Snaider, C. (2018). Spotlight on early childhood education. A newspaper coverage analysis of universal preschool debate in Argentina. The Journal Of Child Care And Education Policy, Vol 1, No 1.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: AL Fabeta.
Suyanto, S. (2012). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, Vol 1, No 1.
Thalib. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris dan Aplikatif. jakarta: kencana.
Wanjiru, J. (2018). Inclusive education for Internally Displaced Children in Kenya: children perceptions of their learning and development needs in post‑conflict schooling. The Journal Of Child Care And Education Policy, Vol 1, No 1.
Willis, J and Weiser, B. (2013). Bridging the Gap: Meeting the Needs of Early Childhood Students by Integrating Technology and Environmental Education. The Journal of Early Childhood Environmental Education. Vol 2, No 1.
Zaitun. (2014). Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Budaya, Vol 9, No 1.
Zelvi, A. (2017). Proses Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini dalam Keluarga Di Kampung Gambiran Pandeyan Umbulharjo. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 1, No 6.
Zubaidi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Prenada Media.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.