Studi Kebijakan Pengikutsertaan Orang Tua Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di SDN Songgokerto 3 Kota Batu
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v7i2.12047Abstract
Abstract: Improving the quality of education is not only the responsibility of the government and schools. In this modern era in improving the quality of education is also the responsibility of parents. This study aims to determine 1) the form of parent participation in Elementary School Songgokerto 3 in Batu City in improving the quality of education, 2) the school's strategy in developing parent participation in Elementary School Songgokerto 3 in Batu City in improving the quality of education. This research uses a qualitative approach. This research is a qualitative study, with the type of descriptive qualitative research. The results showed that: 1) The strategy applied was to always participate in every activity carried out by the community in the school environment or parents to establish friendship and the formation of good communication with the community and parents. 2). The form of participation from parents in elementary school Songgokerto 3 Batu is in the form of thoughts such as providing input in program activities at school, skills such as providing training to students on how to make chips, personnel such as in repairing infrastructure for teaching and learning support processes such as repairing chairs or desks, money, and things.
Keywords: Policy, Parental Participation, Quality of Education
Abstrak: Meningkatkan kualitas pendidikan tidak hanya menjadi tanggung jawab oleh pemerintah dan sekolah. Pada era modern sekarang ini dalam meningkatkan mutu pendidikan juga menjadi tanggung jawab orang tua. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) bentuk partisipasi orang tua di Sekolah Dasar Negeri Songgokerto 3 Kota Batu dalam meningkatkan mutu pendidikan, 2) strategi sekolah dalam menumbuh kembangkan partisipasi orang tua di Sekolah Dasar Negeri Songgokerto 3 Kota Batu dalam meningkatkan mutu pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Penelitian ini merupakan penelitian yang bersifat kualitatif, dengan jenis penelitian kualitatif deskripstif. Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) Strategi yang diterapkan adalah dengan selalu ikut dalam setiap kegiatan yang diadakan oleh masyarakat di lingkungan sekolah atau orang tua dengan tujuan untuk menjalin silaturahmi dan terbentuknya komunikasi yang baik dengan masyarakat dan orangtua. 2). Bentuk partisipasi dari orang tua di SDN Songgokerto 3 Kota Batu berupa pemikiran seperti memberikan masukan-masukan dalam program kegiatan di sekolah, keterampilan seperti memberikan pelatihan pada siswa bagaimana cara membuat keripik, tenaga seperti dalam memperbaiki sarana prasarana pendukung proses belajar mengajar seperti memperbaiki kursi ataupun meja, uang, dan benda.
Kata kunci: Kebijakan, Keikutsertaan Orang Tua, Mutu Pendidikan
Downloads
References
Anggraeni, N. D. (2015). Studi Tentang Peran Serta Orang Tua dan Dunia Usaha/Industri Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMK Negeri 1 Singosari. Jurnal Teknik Mesin, 23(1), 11–20.
Basri, M. (2011). Budaya Mutu Dalam Pelayanan Pendidikan. Jurnal Otoritas, I(2).
Choresyo, B., Nulhaqim, S. A., & Wibowo, H. (2017). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Kampung Qisata Kreatif Dago Pojok. Prosiding KS Riset & PKM, 4(1), 60–79.
Falah, M. (2012). Masalah Pendidikan di Indonesia.
Grindle, M. S. (1980). Politics and Policy Implementation in The Third Word. New Jersey: Princeton University Press.
Hasbullah, J. (2006). Social Capital: Menuju Keunggulan Budaya Manusia Indonesia. Jakarta: MR-United Press.
Herispon. (2010). Profil Setengah Pemimpin Serta Dampaknya Dalam Manajemen. Eko & Bisnis, 1(1).
Kurniasih, W. D., & Radiana, U. (2013). Pengembangan budaya mutu di sekolah dasar swasta bruder melati kota pontianak. 1–16.
Lestari, Y., & Nurhayat, I. (2015). Strategi Komunikasi Sosialisasi Pengetahuan Dasar Komprehensif Hiv / Aids. Komunikasi, 9(2), 13–27.
Miles, M. ., & A.M, H. (1984). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia.
Moleong, L. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Rohmah, S. (2016). Kurangnya Kesadaran Masyarakat Dalam Pendidikan.
Saefulrahman, I. (2015). Kepemimpinan, Modal Sosial, dan Pembangunan Desa. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 1(1), 149–166.
Saifulloh, M., Muhibbin, Z., & Hermanto. (2012). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekola. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2), 206–218.
Sinaga, D. (2017). Analisa Peran Komite Sekolah dala Peningkatan Mutu Pendidikan di KEcamaran balige Kabupaten TOba Samosir (Studi Komparatif SMA Negeri 1 Balige dan SMA Negeri 2 Balige). Sosiohumaniora, 19(2), 159–166.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan ( Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Uamedi. (2004). Manajemen Mutu Berbasis Sekolah/Madrasah (MMBS/M). Jakarta: CEQM.
Ulfatin, N. (2013). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Bayumedia Publishing.
Wahyudi, M. D. (2016). Implementasi manajemen Partisiapsi Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Lembaga PAUD Mawaddah Banjarmasin. Jurnal Paradigma, 11(2), 33–40.
Yanuartri, D., Jufri, A. W., & Syuaib, M. Z. (2016). Kontribusi Partisipasi Orangtua Dan Kompetensi Sosial Guru Terhadap Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Gugus 01 Kecamatan Ampenan Kota Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1(1), 99–112.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.