Implementasi Kebijakan Full Day School Dengan Penanaman Nilai PPK Di SMAN 2 Katingan Hilir
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v7i2.12048Abstract
Abstract: The development of the globalization era not only has positive impacts but also negative impacts. It is important to strengthen students' character because globalization hurts the development of the character of the young generation. This study aims to describe the implementation of full-day school policy by instilling the value of strengthening character education (PPK) in SMAN 2 Katingan Hilir. The method in this study is qualitative with a descriptive approach. Data collection techniques are observation, interview, and documentation. The informant selection technique in this study uses purposive sampling, which includes the School Principal, Vice Principal in the Curriculum and Student Affairs, Islamic Agana Education teacher, Citizenship Education teacher, and 5 students. The results of the study indicate that the implementation of full-day school policies by planting PPK values in SMAN 2 Katingan Hilir is carried out through extracurricular, co-curricular and extracurricular activities. Two PPK values are the focus of this research, namely cooperation that can be seen from the students to always work together to apply to help each other, hand in hand to clean and maintain the cleanliness of the school environment. While the value of independence seen from students in doing everything so it is not easy to depend on others.
Keywords: Implementation of policies, Full Day School, Strengthening Character Education
Abstrak: Perkembangan era globalisasi tidak hanya memberikan dampak yang positif tetapi juga dampak negatif. Penting untuk memberikan penguatan karakter siswa karena globalisasi memiliki dampak negatif terhadap perkembangan karakter generasi muda. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi kebijakan full day school dengan penanaman nilai penguatan pendidikan karakter (PPK) di SMAN 2 Katingan Hilir. Metode dalam penelitian ini yaitu kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik pemilihan informan dalam penelitian ini menggunakan purposive sampling, yaitu meliputi Kepala Sekolah, wakil kepala sekolah bidang kurikulum dan kesiswaan, guru Pendidikan Agana Islam, guru Pendidikan Kewarganegaraan, dan 5 orang siswa Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi kebijakan full day school dengan penanaman nilai PPK di SMAN 2 Katingan Hilir dilakukan melalui kegiatan intrakurikuler, ko-kurikuler, dan ekstrakurikuler. Ada dua nilai PPK yang menjadi fokus penelitian ini yaitu gotong royong yang dapat dilihat dari diri peserta didik untuk selalu berkerja sama menerapkan untuk saling membantu satu sama lain, saling bahu membahu membersihkan dan menjaga kebersihan lingkungan sekolah. Sedangkan nilai mandiri dilihat dari peserta didik dalam melakukan segala hal agar tidak mudah bergantung pada orang lain.
Kata kunci: Implementasi kebijakan, Full Day School, Penguatan Pendidikan Karakter
Downloads
References
Alansori, M. Z. (2016). Efektifitas Pembelajaran Fullday School Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Akademika. 10(20), 136–150.
Asmani, J. M. (2017). Full Day School. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Astuti, M. (2013). Implementasi Program Fullday School Sebagai Usaha Mendorong Perkembangan Sosial Peserta Didik TK Unggulan Al- Ya ’ lu Kota Malang. Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1, 133–140.
Baharun, S. A. (2018). Pendidikan Full Day School dalam Perspektif Epistemologi Muhammad ‘Abid Al-Jabiri. Potensia. 4(1), 1–22.
Darsiharjo. (2013). Pembentukan Karakter Bangsa Pada. Geoedukasi, 2(1), 1–5.
Hawi, H. akmal. (2015). Sistem Full Day School di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Studi Kasus di Izzuddin Palembang. Istinbath, (16), 71–87.
Humberman, A. Michael, M. B. M. (2009). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: UI Press.
Iftayani, I. (2016). Self Concept, Self Estem And School System: The Study Of Comparation Between Fullday School And Halfday School In Purworejo. Goidena. 6(1), 53–60.
Iskandar, W. Narimo, S. (2017). Pengelolaan Full Day School dalam Membentuk Karakter Siswa SD. Jurnal Managemen Pendidikan, 13(1), 24–33.
Karana, E. (2013). Perbedaan Kelincahan Siswa Putra yang MengikutiEkstrakulikuler Sepakbola dengan Futsal di SMA Negeri 1 Subah. Universitas Negeri Yogyakarta.
Komara, E. (2018). Endang Komara. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 4(1), 17–26.
Laensa, M. Batlolona, J. R. (2017). Full Day School Dalam Pembentukan Karakter Siswa Smkn 13 Kota Malang. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 6(1), 73. https://doi.org/10.23887/jish-undiksha.v6i1.9903
Rahem, Z. (2017). Dampak Sosial Pemberlakuan Full Day School (Menimbang Mafsadat-Maslahat Permendikbud 23/2017 Dan Perpres 87/2017). Al-Murabbi, 3(1), 1–12.
Salahudin, A. dan I. (2013). Pendidikan Karakter (Pendidikan Berbasis Agama dan Bangsa). Bandung: Pustaka Setia.
setiyarini, Joyoatmojo, S. (2014). Penerapan Sistem Pembelajaran “Fun & Full Day School” untuk Meningkatkan Religiusitas Peserta Didik di SDIT Al Islam Kudus. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 231–244.
Siregar, L. Y. S. (2017). Full Day School Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter (Perspektif Psikologi Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 05(02), 306–319.
Soapatty, L. (2014). Pengaruh Sistem Sekolah Sehari Penuh (Full Day School) Terhadap Prestasi Akademik Siswa Smp Jati Agung Sidoarjo. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(2), 717–733.
Sumayyah. Desiningrum Dinie Ratri. (2016). Persepsi terhadap Full Day School dan Regulasi Diri pada Siswa SMP Islam Hidayatullah Semarang. Jurnal Empati, 5(1), 147.
Susiati, P., & Asyhar, A. (2015). Pelaksanaan Full Day School Sekolah Dasar Islam Terpadu Al Huda Kecamatan Sangkapura Kabupaten Gresik (Studi Problematika Perkembangan Sosial Peserta Didik). Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 76–96.
Suwartini, S. (2017). Pendidikan karakter dan pembangunan sumber daya manusia keberlanjutan. 4, 220–234.
Wulandari, Taufik, K. (2018). Analisis Implementasi Full Day School Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Siswa Di SD Muhammadiyah 4 Kota Malang. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 6(April), 65–74.
Yusuf, M. (2013). Membentuk karakter melalui pendidikan berbasis nilai. Jurnal Al-Ulum, 13, 1–24.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.