Pengembangan Model Pembelajaran Fisika Melalui Pendekatan Kooperatif Tipe TGT dengan Gerakan Brain Gym Di SMA Nahdlatul Ulama 1 Gresik
DOI:
https://doi.org/10.22219/jkpp.v1i2.1562Abstract
Haniatun Masluroh
Guru Fisika SMA Nahdlatul Ulama 1 Gresik Email: hani_physic@yahoo.com
Abstract:
This study was a development of Plomp’s model in solving the teaching and learning problems through educational plan development. The study revealed that cooperative learning model TGT type through brain gym made students quite active to learn from their own experience and maximize the social system in the classroom through discussions. Further, it consisted of some learning devices such as lesson plans, syllabi, and materials from the handbooks for the students and the teachers. These learning devices were tested and proven to meet the practical criteria. It was shown in the teachers’ implementation and accomplishment with strong category in managing the learning process. Moreover, cooperative learning model TGT type with brain gym was considered valid. In addition, its implementation was quite effective observed from students’ positive activities, responses, and achievements during the learning process, including students’ individual and classical achievements
Keywords: model development, physics, the cooperative movement, brain gym
Abstrak:
Penelitian ini adalah pengembangan model untuk memecahkan masalah pembelajaran dengan tahap pengembangan perencanaan pendidikan dari Plomp. Dari hasil penelitian didapat-kan: 1) gambaran model pembelajaran kooperatif tipe TGT dengan gerakan brain gym adalah sebuah model yang mengaktifkan siswanya untuk belajar melalui pengalaman yang mereka lakukan dan menekankan adanya diskusi untuk memaksimalkan sistem sosial yang terjadi di kelas; 2) model pembelajaran kooperatif tipe TGT dengan gerakan brain gym mempunyai perangkat pembelajaran yang terdiri dari RPP, silabus, materi untuk siswa, pegangan guru dan yang utama terdiri dari buku model. Perangkat pembelajaran berdasarkan hasil uji coba memenuhi kriteria praktis yang ditunjukkan oleh pelaksanaan dan keterlaksanaan guru mengelola pembelajaran dengan rentang kategori kuat; 3) model pembelajaran kooperatif tipe TGT dengan gerakan brain gym memenuhi kriteria validitas; 4) implementasi model pembelajaran memenuhi kriteria efektif yang ditunjukkan dengan aktivitas positif siswa dalam pembelajaran, respon siswa dan hasil belajar yang positif terhadap pelaksanaan pembelajaran, dan pencapaian kompetensi belajar siswa secara individu dan klasikal
Kata kunci: pengembangan model, fisika, kooperatif, gerakan brain gym.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
It is a condition of publication that authors assign copright or license the publication rights in their articles to journal of Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Authors are themselves responsible for obtaining permission to reproduce copyright material from other source
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.