Peningkatan Prestasi Belajar Peserta didik melalui Penggunaan Media KIT IPA di SMP Negeri 10 Probolinggo

Authors

  • Lilis Indayani

DOI:

https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2197

Abstract

Peningkatan Prestasi Belajar Peserta didik melalui Penggunaan
Media KIT IPA di SMP Negeri 10 Probolinggo

Lilis Indayani

Guru SMP Negeri 10 Probolinggo

Email: indayanililis45@gmail.com

Abstract:.

The research objective was to acknowledge the effect of the use of natural science KIT media in improving students’ learning achievement. The research was conducted at Public Junior High School 10 Probolinggo by using descriptive quantitative and qualitative. It was conducted to 8th grade students by experimental method. Before conducting experimental activity, respondents filled out the questionnaire to know students’ motivation to be excellent. Written test was conducted after experimental activity, to measure students’ learning achievement. The instruments of questionnaire and test were tested the validity and reliability before used to collect the data. The result showed that the use of natural science KIT media could improve students’ learning achievement, both those whose motivation to be excellent was high and low. The utility of natural science KIT media makes learning activity become more effective and efficient, if the teacher prepares well before teaching learning activity is conducted

Keywords: KIT IPA media, motivation, learning outcome

Abstrak: Tujuan penelitian untuk mengetahui pengaruh penggunaan Media KIT IPA dalam meningkatkan prestasi belajar peserta didik. Penelitian dilaksanakan di SMP Negeri 10 Probolinggo dengan pendekatan kualitatif dan kuantitatif deskriptif. Penelitian dilakukan pada peserta didik kelas VIII dengan metode eksperimen. Sebelum kegiatan eksperimen dilakukan responden mengisi angket unuk mengetahui motivasi berprestasi peserta didik. Tes tulis dilaksanakan setelah kegiatan eksperimen, untuk mengukur prestasi belajar peserta didik. Instrument angket dan instrument tes telah diuji validitas dan reliabilitasnya sebelum digunakan untuk pengambilan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Media KIT IPA dapat meningkatkan prestasi belajar peserta didik, baik memiliki motivasi berprestasinya tinggi maupun yang motivasi berprestasinya rendah. Pemanfaatan Media KIT IPA membuat kegiatan pembelajaran menjadi lebih efektif dan efisien, jika guru mempersiapkan dengan baik sebelum KBM dilaksanakan. Penggunaan media pembelajaran yang beraneka ragam akan memberi kesempatan belajar kepada peserta didik untuk belajar lebih menyeluruh.
Kata kunci: media KIT IPA, motivasi, prestasi belajar

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-02-23

How to Cite

Indayani, L. (2015). Peningkatan Prestasi Belajar Peserta didik melalui Penggunaan Media KIT IPA di SMP Negeri 10 Probolinggo. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2197

Issue

Section

Journal