Analisis Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam SMP di Tarakan

Authors

  • Alimin .

DOI:

https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2200

Abstract

Analisis Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam
SMP di Tarakan

Alimin

Pengawas Pendidikan Agama Islam Dinas Pendidikan Tarakan
Email: alimin_s@yahoo.co.id

Abstract:

The research objective was to acknowledge personal competency owned by Islamic studies teacher in Junior High School. This research used qualitative and quantitative methods. The research object was Islamic studies teachers of Junior High School in Tarakan. The data collection used questionnaire and interview. Based on inductive analysis, it was unveiled that generally Islamic studies teacher’s personality aspect in Tarakan was categorized as good and very good. There are several aspects categorized as good need to be improved to be very good, they are as follows: 1) perform as a great and stable personality was 85%; 2) perform as matured, wise and authoritative personalities was 88.3%; 3) proud to be a teacher and self-confident was 89.2%; 4) working independently and professionally was 88.3%; 5) understand the code of ethics of profession as a teacher was 83% and the last 6) apply the code of ethics of teacher profession was 81.7%

Keywords: analysis, competency, performance, teacher

Abstrak:

Tujuan penelitian untuk mengetahui kompetensi kepribadian yang dimiliki oleh Guru Pendidikan Agama Islam SMP. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dan kuantitatif. Objek dari penelitian ini adalah Guru Pendidikan Agama Islam tingkat SMP di Tarakan. Pengumpulan data menggunakan angket dan wawancara. Berdasarkan analisis induktif terungkap bahwa pada umumnya aspek kepribadian guru Pendidikan Agama Islamdi Tarakan masuk dalam kategori baik dan sangat baik. Terdapat beberapa aspek yang masuk kategori baik dan perlu ditingkatkan lagi menjadi sangat baik antara lain: 1). menampilkan diri sebagai pribadi yang mantap dan stabilyaitu sebesar 85%; 2). menampilkan diri sebagai pribadi yang dewasa, arif, dan berwibawa yaitu sebesar 88,3%; 3). bangga menjadi guru dan percaya pada diri sendirisebesar 89,2%; 4) bekerja mandiri secara profesional88,3%; 5) memahami kode etik profesi sebagai guru 83% dan terakhir 6) menerapkan kode etik profesi guru sebesar 81,7%.

Kata kunci: analisis, kompetensi, kepribadian, guru

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-02-23

How to Cite

., A. (2015). Analisis Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam SMP di Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2200

Issue

Section

Journal