Upaya Guru Paud Dalam Menanamkan Karakter Kebangsaan Melalui Pendidikan Kewarganegaraan Bagi Anak Usia Dini

Authors

  • Sinta Patola STT Ekumene
  • Elieser R Marampa STT Ekumene
  • Johnson Sitorus STT Ekumene
  • Demsi Yanto Sinlae STT Ekumene

DOI:

https://doi.org/10.22219/jch.v8i2.23795

Keywords:

Early Childhood, PAUD teachers, National Character

Abstract

The aim of this research is to analyze and determine the efforts of PAUD teachers in forming children's national character from an early age through citizenship education. In this research, researchers used library research by collecting and analyzing various sources such as journal articles, PDF drives and books related to the problems that will be solved through this research. In the process of collecting data from various related sources, the researcher did it carefully in order to ensure that the information or data obtained was truly accurate so that the results of this research show that: (1) Early childhood education is a valuable opportunity to develop an attitude of love. peaceful, responsible and with national character such as love of the homeland, respect for the values ​​of Pancasila and diversity; (2) PAUD teachers have a very strategic role in forming national character in early childhood through instilling civic values ​​in order to prevent children from committing criminal acts in the future. Data analysis was carried out using a qualitative approach, with a focus on identifying patterns, main findings or previous research, and relationships between concepts that emerged from the sources collected. Researchers evaluated information to form an in-depth understanding of PAUD Teachers' efforts to instill or shape national character through Citizenship Education for early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, S. (2018). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak.Prosiding seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar . http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/10159

Ali, Asyah, M. (2018). Pendidikan Karakter: Konsep dan implementasinya. Prenada Media.

Alqorina, S. (2021). Peranan Guru Dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini

Azizah, Nurul Nur, Gemala Widiyarti, Siti Zahara H. Harahap, Juniko Esra Tarigan, Popi Purwanti, Restio Sidebang, Uah Maspuroh, dkk. (2022). Pengantar Pendidikan. Media Sains Indonesia.

Dewi, Dinie Anggraeni. (2017). “Membangun Karakter Kebangsaan Generasi Muda Bangsa Melalui Integrasi Pendidikan Formal, Informal dan Nonformal.” CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan 2 (1). https://doi.org/10.36805/civics.v2i1.267.

Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL, 23(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2062

Fadhli, M. (2015). Dongeng Untuk Anak Usia Dini: Menginspirasi Tanpa Menggurui. dongeng Untuk Anak Usia Dini: Menginspirasi Tanpa Mengguru, 265–269.

Hamid, I. (2022). Cegah Degradasi Moral dengan Bimbingan Kesalehan Sosial. Haura Utama.

Ismail, S., Suhana, S., & Zakiah, Q. Y. (2020). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila diI Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 76–84. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.388

Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01), Article 01. https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.739

Kirani, A. P., & Najicha, F. U. (2022). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pedoman dalam Menghadapi Era Society 5.0 Mendatang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.2391

Lickona, T. (2022). Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Bumi Aksara.

Marampa, ER. (2021). Peran Orang tua dan Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Membentuk Karakter Kerohanian Peserta Didik. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 100.

Munawir, Munawir, Zuha Prisma Salsabila, dan Nur Rohmatun Nisa’. 2022. “Tugas, Fungsi Dan Peran Guru Profesional.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7 (1): 8–12. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.327.

Murtadlo, M., Basri, H. H., & Alia, N. (2021). Indeks Karakter Siswa: Jenjang Pendidikan Menangah 2020. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/a8gs7

Musyadad, Vina Febiani, Agung Nugroho Catur Saputro, Agung Prihatmojo, Salamun Salamun, Hani Subakti

Pantu, A., & Luneto, B. (2014). Pendidikan Karakter dan Bahasa. Al-Ulum, 14(1), 153–170.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26

Raharjo, S. B. (2010). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3), Article 3. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i3.456

Sofia, A. R., Fadillah, I., Armayani, N., Lestari, S. I., & Khadijah, K. (2022). Upaya Guru Dalam Menanamkan Karakter Anak Usia Dini Di RA Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.4871

Sudrajat, A. (2011). MENGAPA PENDIDIKAN KARAKTER? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpk.v1i1.1316

Triana, I. D. S., & Iskatriah, I. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Dalam Menciptakan Pendidikan Karakter Yang Kuat Bagi Bangsa Indonesia Dalam Tatanan Hukum Nasional. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jpku.v9i2.34138

Wantu, H. M. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Membentuk Moralitas Anak Bangsa. Irfani, 16(1), 1–8.

Zuhri, M., Firdaus, A., Ananda, C. F., & Sitepu, R. (2021). Penerapan Moderasi Beragama Di Masyarakat Desa Baru Kecamatan Batang Kuis. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v11i2.906M

Downloads

Published

2023-11-13

How to Cite

Patola, S., Marampa, E. R., Sitorus, J., & Sinlae, D. Y. (2023). Upaya Guru Paud Dalam Menanamkan Karakter Kebangsaan Melalui Pendidikan Kewarganegaraan Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Civic Hukum, 8(2). https://doi.org/10.22219/jch.v8i2.23795