Pengaruh Penerapan Model Role Playing Terhadap Civic Skills Peserta Didik Pada Pembelajaran PPKn
DOI:
https://doi.org/10.22219/jch.v9i2.33582Keywords:
Learning Model Role Playing , Civic Skills , Intellectual Skills , Participatory SkillsAbstract
This research aims to determine the effect of the application of role playing learning models on the civic skills of students in PPKn learning at MA Al-Fatah Palembang. This research uses a quantitative approach with a quasi-experimental design method with a type of non-equivalent control group design consisting of an experimental class and a control class. The population in this study was the entire class XI with a total of 47 students, with a research sample of class XI MIA 1 and XI MIA 2 totaling 33 students taken using a non-probability technique type of purposive sampling. Data collection techniques are tests, likert scale questionnaires, and observations. Based on the results of this study that the application of role playing learning models affects the civic skills of students. This is evidenced based on the results of the hypothesis test using the independent sample t-test with the help of SPSS version 27, the significance value of intellectual skills data is 0.037 < 0.05 and participatory skills data significance value is 0.027 < 0.05. Thus, it can be concluded that there is an influence of the application of role playing learning models on the civic skills of students in PPKn learning at MA Al-Fatah Palembang.
Downloads
References
Afriyose, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Linktree Melalui Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Di Sekolah Menengah Atas.
De Vega, N., Raharjo, R., Susaldi, S., Laka, L., Slamet, I., Sulaiman, S., & Hartutik, H. (2024). Metode & Model Pembelajaran Inovatif: Teori & Penerapan Ragam Metode & Model Pembelajaran Inovatif Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Fahmi, A. N., & Harmanto, H. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran PPKn Menggunakan Model Probing Prombting Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Di SMP Negeri 5 Gresik. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 10(2), 289–303. https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n2.p289-303
Febrianti, N., Nur, S. M., & Juwita, S. R. (2023). Penguatan Civic Skills melalui Pendidikan Kewarganegaraan dalam Menumbuhkan Partisipasi Mahasiswa sebagai Warga Negara. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 11(1), 14. https://doi.org/10.31764/civicus.v11i1.13857
Haliza, V. N., Dewi, D. A., & Mulyana, A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall terhadap Pemahaman Konsep Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 16195–16221.
Jas, J. Achmad, S., S, & Alvi, R., R. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Role Playing Dalam Meningkatkan Perilaku Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Patologi Sosial. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 4(2), 148–159. https://doi.org/10.15294/pls.v4i2.43318
Misbahudin, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn pada Materi Sumpah Pemuda dalam Bingkai Bhineka Tunggal Ika. Jurnal Citizenship Virtues, 1(1), 7–14. https://doi.org/10.37640/jcv.v1i1.909
Nasyhah, D., El Syam, R. S., & Farida, N. (2024). Analisis Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah (SPBM) Terhadap Kesulitan Membaca Permulaan Pada Peserta Didik Kelas 2 MIS Kertajaya II Mangunjaya Pangandaran Jawa Barat. Journal of Student Research, 2(4), 76–89.
Nduru, S. M., Manurung, E. R., & Ginting, S. (2022). Hubungan Hasil Belajar Pkn Dengan Ketrampilan Kewarganegaraan (Civic Skill) Siswa Kelas XI SMA Etis Landia Medan Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4, 22–32.
Nurdiniah, S. (2024). Langkah-langkah Partisipasi Guru dalam Pendekatan Pembelajaran Aktif di Muslimeen Suksa School, Thailand. Karimah Tauhid, 3(8), 8581–8598.
Nurhuda, A. A., Alindra, A. L., Rahmawati, A., Fazrin, D. N., Rahmawati, H., Nabilah, K., & Faqih, A. (2024). Penggunaan Model Pembelajaran Role Playing Berbantuan Media Wayang Kartun pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 310–319.
Nurmalisa, Y., Mentari, A., & Rohman, R. (2020). Peranan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Civic Conscience. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKn, 7(1), 34–46. https://doi.org/10.36706/jbti.v7i1.10082
Nursheilaroyce, A., & Suendarti, M. (2020). Persepsi Siswa Atas Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Siswa SMP Negeri di Jakarta Barat. Jurnal Pendidikan IPS, 3(2), 80–92.
Prihandini, S. D., Suryono, H., & Winarno. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Intellectual Skills Siswa Kelas XI Pada Mata Pelajaran PPKn Di SMA Negeri 1 Sukoharjo. Jurnal PPKn, 8(2), 1–23.
Putra, R. K. T., Saputro, F. R., Hakim, L., Ramadhan, Y., & Fuadin, A. (2023). Fenomena ChatGPT: Peningkatkan civic skill digital native generation. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(2), 140–147.
Ridwan, M. (2024). Strategi Guru Akidah Akhlak dalam Pembentukan Karakter pada Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 4(1), 137–147.
Rohyana, H. (2024). Implementasi Pembelajaran Role Playing Pada Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2289–2302.
Saputri, C. E., Yanzi, H., Hidayat, O. ., & Mentari, A. (2019). Analisis Pengembangan Civic Skills Peserta Didik Oleh Guru PPKN di MTS Al–Ikhlas Tanjung Bintang Lampung Selatan. Jurnal Kultur Demokrasi, 8(2), 1–16.
Swastika, A. I., & Utami, I. W. P. (2024). Penerapan Scaffolding pada Zone of Proximal Development (ZPD) Kelas X DKV-2 Di SMK terhadap Mata Pelajaran Sejarah. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 68–76.
Tamalia, I. (2022). Analisis Komparatif Civic Skills dengan Menggunakan Model Pembelajaran Time Token dan Konvensional pada Mata Pelajaran PPKn Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 1 Bandar Mataram.
Ulfah, N., Hidayah, Y., & Trihastuti, M. (2021). Urgensi Etika Demokrasi di Era Global: Membangun Etika dalam Mengemukakan Pendapat bagi Masyarakat Akademis Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 329–346.
Wijanto, Nuryadi, M. H., Nurdiani, S., Sumber, R., Ketahanan, B., Di, S., Negeri, S., Tengah, J., & Nuryadi, M. H. (2019). Relevansi Sumber Belajar Ketahanan Nasional Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dengan Indikator Pencapaian Kompetensi Siswa. 25(3).
Winarningsih, W., Lestari, V., Wardani, R., & Adha, M. M. (2021). Penguatan Civic Virtue pada Pembelajaran PPKn dalam Rangka Menghadapi Era Society 5 . 0. 191–196.
Winarso, A., Siswanto, J., & Roshayanti, F. (2023). Pengembangan perangkat pembelajaran pada materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungan ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah dan berfikir kritis siswa SMP Negeri 2 Moga. Jurnal Kualita Pendidikan, 4(1), 16–27.
Yulianto, L., & . T. (2020). Studi Komparasi Hasil Belajar Ips Dengan Menerapkan Metode Role Playing Dan Metode Ceramah Bervariasi Dalam Pembelajaran Ips Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Jakenan Kabupaten Pati. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 2(2), 146–154. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v2i2.32441
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Okta Mismiranda, Mariyani Mariyani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Licensethat allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)