VISUAL ELEMENTS AS A CONSTRUCTION MEDIA OF KOREAN CULTURE IMPERIALISM

Authors

  • Aditya Dwi Putra Bhakti University of Muhammadiyah Malang
  • Moch. Fuad Nasvian

DOI:

https://doi.org/10.22219/jp.v4i1.27937

Abstract

This study aims to find out how visual elements are used as a construction medium for cultural imperialism, especially Korean Culture, through film series production. This study uses a qualitative approach. This study uses the visual element concept of Timothy Samara with Roland Barthes' semiotic analysis method. The object under study is the Korean serial film, Squid Game Season 1 which consists of 9 episodes. The results of this study of the Squid Game series in a structured way maximize the use of elements of form and space, color, symbolic space, typography, and layout as a medium for constructing Korean cultural imperialism. The findings from this study also contribute to the science of visual communication, especially in the use of visual elements in film works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambrose, G., & Harris, P. (2011). Basics Design 02: Layout. Bloomsbury Academic.

Anggraini, Lia & Nathalia, K. (2014). Desain Komunikasi Visual; Dasar-dasar Panduan untuk Pemula. Penerbit Nuansa.

Anisa, T., Nafiah, I., & Prasetyo, E. (2023). KOREAN WAVE DALAM PERSPEKTIF IMPERIALISME BUDAYA (Analisis Dampak Menonton Drama Korea Pada Sikap Nasionalisme Remaja Studi Kasus Komunitas K-Drama Lovers di Kota Tangerang). Inovasi Pelayanan Publik Pada Sistem Pembayaran Bank Indonesia Banten, 1(10), 21–30.

Ardianto, E., Komala, L., & Karlinah, S. (2009). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Simbiosa Rekatama Media.

Barker, C. (2005). Cultural Studies: Teori dan Praktik (Tim Kunci Cultural Studies Center (penerj.)). Bentang Pustaka.

Berliantika, C. N. (2022). Strategi Pemerintah Korea Selatan Dalam Ekspor Industri Kreatif Tahun 2016-2018. Journal of International Relations, 8, 499–510.

Cindrakasih, R. R. (2021). Dinamika Globalisasi Budaya Korea di Indonesia dan Pola Konsumsi Remaja “Korean Wave” di Media Sosial Instagram. Jurnal Public Relations-JPR, 2(1), 17–28.

Eliani, J., Yuniardi, M. S., & Masturah, A. N. (2018). Fanatisme dan Perilaku Agresif Verbal di Media Sosial pada Penggemar Idola K-Pop. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 59. https://doi.org/10.21580/pjpp.v3i1.2442

Hasan, H. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Yang Terdiri Dari Faktor Budaya, Sosial, Kepribadian Dan Psikologi Dalam Keputusan Pembelian Produk Motor Metic Di Kota Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 4(2), 255–274. https://doi.org/10.35972/jieb.v4i2.218

Khairunnisa, D. (2019). Budaya K-Pop Dan Kehidupan Sosial Remaja. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Koentjaraningrat. (1980). Metode-metode penelitian masyarakat. PT Gramedia.

Malik, D. D. (2014). GLOBALISASI DAN IMPERIALISME BUDAYA DI INDONESIA. Communication, 5(2), 1–16. https://doi.org/10.36080/comm.v5i2.26

McQuail, D. (2010). McQuail′s Mass Communication Theory (Edisi 6). SAGE.

Mulyana, Deddy. (2011). ANALISIS FRAMING Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media. LKIS PELANGI AKSARA.

Nelwan, K. (2011). Is Cultural Imperialism a Thing of the Past ? Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 71–78. https://doi.org/10.31937/ultimacomm.v3i2.199

Prasisko, Y. G., Mercu, U., Yogyakarta, B., Instituut, B., & Multikultural, M. (2019). Demokrasi Indonesia Dalam Masyarakat Multikultural. 1–12.

Putri, K. A., & Purnomo, M. H. (2019). Korean Wave dalam Fanatisme dan Konstruksi Gaya Hidup Generasi Z. 14(1), 125–135.

Rinata, A. R., & Dewi, S. I. (2019). Fanatisme Penggemar Kpop Dalam Bermedia Sosial Di Instagram. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2), 13. https://doi.org/10.14710/interaksi.8.2.13-21

Rumyeni. (2012). Globalisasi dan Periklanan: Penampilan Budaya Asing Dalam Iklan Indonesia. Jurnal Ilmu Komunikasi (JKMS), 1(01), 36–42.

Rustan, S. (2019). Buku Warna. PT Lintas Kreasi Imaji.

Samara, T. (2014). Design Elements: A Graphic Style Manual. Rockport Publishers.

Schiller, H. I. (1991). Not yet the post‐imperialist era. Critical Studies in Mass Communication, 8(1), 13–28. https://doi.org/10.1080/15295039109366777

Schiller, H. I. (2019). Revival: Communication and Cultural Domination (1976). Taylor & Francis.

Supriyono, R. (2010). Desain Komunikasi Visual: Teori dan Aplikasi. CV Andi Offset.

Valenciana, C., & Pudjibudojo, J. K. K. (2022). Korean Wave; Fenomena Budaya Pop Korea pada Remaja Milenial di Indonesia. Jurnal Diversita, 8(2), 205–214. https://doi.org/10.31289/diversita.v8i2.6989

Yudipratomo, O. (2020). Benturan Imperialisme Budaya Barat Dan Budaya Timur Dalam Media Sosial. Jurnal Audience, 3(2), 170–186. https://doi.org/10.33633/ja.v3i2.3718

Downloads

Published

14-07-2023

How to Cite

Bhakti, A. D. P., & Nasvian, M. F. (2023). VISUAL ELEMENTS AS A CONSTRUCTION MEDIA OF KOREAN CULTURE IMPERIALISM. Jurnal Partisipatoris, 4(1). https://doi.org/10.22219/jp.v4i1.27937

Issue

Section

Articles