Analysis of Mathematical Communication Skills Students for Two Variable Linear Equation Systems Material

Authors

  • Meli Susanti Pendidikan Matematika, Pendidikan Matematika dan Sains, IKIP Siliwangi
  • Anisa Nurul Hasinah Pendidikan Matematika, Pendidikan Matematika dan Sains, IKIP Siliwangi
  • Luvy Sylviana Zanthy Pendidikan Matematika, Pendidikan Matematika dan Sains, IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22219/mej.v4i1.11465

Keywords:

Error analysis, Communication skill, Two variable linear equation.

Abstract

The communication skills of eighth grade junior high school students are catergorized as low. The purpose of this study is to analyze and describe aspects of mathematical communication skill, the research subjects consisted of 10 class students in one of the private schools located in Cimahi. The research method with data collection techniques. From the descript test regarding the two variabel linear equation system of 4 question. The results of this study indicated that students mathematical communication skill are categorized as moderate with a percentage of 42.5 % with the percentage of each item, number one 47.5 %, question number two 60 %, and question number four 32.5 %.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, F. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa smp dalam menyelesaikan soal pada materi aritmatika sosial. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Hajar, M. S., & Zanthy, L. S. (2008). Analisis Kesalahan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa MTs. On Education, 1(2), 99–104.

Martini, S., & Al, E. (2018). Pengaruh Pendekatan Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi dan Self Confidence Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(2), 149–156. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.219-228

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Self Confidence Siswa MTs Di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Didaktik, 9(1), 16–25. Retrieved from http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/didaktik/issue/view/18

putri, panca, S. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Jurnal Penyesuaian Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Neraca, 2(2), 97–107. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Rahayu, T. D., Purnomo, B. H., & Sukidin, S. (2014). Analisis Tingkat Kesukaran Dan Daya Beda Pada Soal Ujian Tengah Semester Ganjil Bentuk Pilihan Ganda Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di Sma Negeri 5 Jember Tahun Ajaran 2012-2013. Edukasi, 1(1), 39–43. Retrieved from https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JEUJ/article/view/1032/829

Rahmawati, N. S., Bernard, M., & Akbar, P. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Smk Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (Spldv. Journal On Education, 1(2), 344–352.

Sari, A. M., Susanti, N., & Rahayu, C. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita materi aritmatika sosial kelas VII. Jurnal Penelitian Dab Pengajaran Matematika, 4(2), 61–62.

Wijayanto, A. D., Fajriah, S. N., & Anita, I. W. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segitiga Dan Segiempat. Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 97–104. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.36

Yuniarti, N., Sulasmini, L., Rahmadhani, E., Rohaeti, E. E., & Fitriani, N. (2018). Hubungan Kemampuan Komunikasi Matematis Dengan Self Esteem Siswa SMP Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning Pada Materi Segiempat. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(1), 62–72.

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Di STKIP Siliwangi Bandung. Jurnal Teori Dan Riset Matematika, 1(1).

Downloads

Published

2020-03-08

Issue

Section

Artikel