STUDY OF IMPROVING PERFORMANCE OF RAPID TRANSIT (BRT) BUS IN YOGYAKARTA

Authors

  • Abdul Samad University of Muhammadiyah Malang
  • Achmad Wicaksono Universitas Brawijaya
  • Harnen Sulistyo Universitas Brawijaya
  • Ludfi Djakfar Universitas Brawijaya

DOI:

https://doi.org/10.22219/jmts.v17i1.7771

Keywords:

BRT, Yogyakarta, IPA, QFD.

Abstract

The implementation of the Rapit Transit Bus (BRT) requires evaluation of performance, by exploring service quality. Because service quality is important for the success of Trans Jogja. The purpose of this study was to determine the existing conditions of bus rapid transit (BRT) service and performance in the city of Yogyakarta, and to find out the priority strategies for implementing bus rapid transit (BRT) management at the study site.  The method used in this study was the Science and QFD methods. The results of the research on the existing level of BRT performance in Yogyakarta, the arrival and departure times of Trans Jogja buses are good and can satisfy passengers, but the waiting time and operating time still need handling. The research results of the priority strategies for implementing BRT management management that need to be addressed are ease of location from the community living environment to the Trans Jogja bus stop, ease of change of mode, and management of cost compliance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, Iskandar, dkk. (1996). Menuju Lalu Lintas dan Angkutan Jalan Yang Tertib. Yakarta : Direktorat Jenderal Perhubungan Darat Kementerian Perhubungan RI.

Arifin, Muhammad Zainul. (2013). Kajian Potensi Penyediaan Lajur Sepeda. Disertasi Tidak diterbitkan. Malang Fakultas Teknik UB

Dai, Dongchen. (2011). Evaluation of The Traffic Control Sistym of Open Bus Rapit Transit Corridors:An Application to The City of Guangzhou. Diterbitkan. Instituto Superior Tecnico:Universidade Tecnica de Lisboa.

Ghozali, Imam. (2011). Model Persamaan Struktural : Konsep dan Aplikasi Dengan Program AMOS 19. Semarang : Badan Penerbit Universitas Dipenogoro.

Helmi, Achmad. (2007). Pengaruh Manajemen Transportasi Terhadap Sistem Transportasi Serta Variabel Moderator (Studi Pada Transportasi Darat di Propinsi Riau). Disertasi Program Doktor Ilmu Ekonomi Kekhususan Manajemen, Program Pascasarjana Universitas Brawijaya Malang.

Marliana, Sonya., Dharmasiti, Rini. (2008). Integrasi Servqual dan QFD Meningkatkan Kualitas Layanan Angkutan Massa Trans Jogja. Prosiding Seminar Nasional Aplikasi Sains dan Teknologi IST AKPRIND Yogyakarta : 110-114.

Mukhlisani, Neny, dkk. (2008). Pendekatan Metode Structural Equation odeling Untuk Analisis faktor Yang Mempengaruhi Produktivitas Dari Tinjauan Keselamatan, Kesehatan, dan Lingkungan Kerja di PT. Barata Indonesia (Persero) Gresik. Tesisi Pascasarjana Teknik Industri ITS Surabaya.

Munawar, Ahmad. (2015). Seminar Pengembangan Angkutan Masal Perkotaan di Indonesia:Permasalahan dan Alternatif Penyelesaian. Malang.

Morlok, Edward K. (1995). Pengantar Teknik dan Perencanaan Transportasi. Jakarta: Erlangga

Ockwell, Anthony. (2001). Benchmarking The Performance of Intermodal Transport. OECD Division of Transport Australia.

Pati, Rhony., Radam, Iphan f., Arifin, Asrul. (2009). Persepsi Penupang Terhadap Kualitas Pelayanan Angkutan Travel Rute Muara Teweh- Banhjarmasin. Prosiding Simposium XII FSTPT Universitas Kristen Petra Surabaya.p.1621-1633.

Riduan. (2004). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung : alfabeta.

Rini, Indri Nurvia Puspita. (2007). Analisis Persepsi Penumang Terhadap Tingkat Pelayanan Bus Way (Studi Kasus Bus Way Trans Jakarta Koridor I). Tesis dipublikasikan. Semarang: Fakultas Teknik Universitas Diponegoro.

Santoso Singgih. (2011). Structural Equation Modelling (SEM) : Konsep dan Aplikasi dengan Amos 18. Yakarta : Elex Media Komputindo.

Siswanto, Roby. (2015). Pemodelan Manajemen Kebutuhan Transportasi (MKT) Berbasis Partisipasi Masyarakat. Disertasi Tidak diterbitkan. Malang Fakulatas Teknik UB.

Sugiyanto, G. (2008). Analisis Elastisitas dan Sensitifitas Respon Individu dalam Memilih Moda Antara Mobil Pribadi dan Angkutan Umum Bus Kota dengan Teknik Stated Preference ( Studi Kasus Kawasan Malioboro, Yogyakarta). Dinamika Teknik Sipil Vol.8.

Sulistio, Harnen., Silitonga, Sultan, P. (2010). Scenario of Modal Split and Public Transport Utility in Palangkaraya, Malang, and Surabaya Cities of Indonesia. Journal of Mathematics and Technology, Azerbaijan, No.3, ISSn:2078-0257.p.101-104.

Supriyanto M. A., (2003). Analisis Pemelihan Moda Antara Busway dan Kendaraan Pribadi dengan model logit – probit : Study Kasus Koridor blok M – Kota. Tesis Teknik Sipil, Universitas Indonesia.

Sriwidodo. (2010). Evaluasi Layanan Bus Kota di Kota Semarang dan Yogyakarta. Jurnal beton dalam penelitian ini adalah 1,5 % dengan penambahan silicafume 6 %.

Downloads

Published

2019-03-16

Issue

Section

Articles