Development of MATLAB GUI-Based Mathematics Learning Media with ADDIE Model to Enhance Students' Mathematical Connection Ability

Authors

  • Fikri Haykal Kusuma Putra Mathematics Education, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, Indonesia
  • Marhan Taufik Mathematics Education, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, Indonesia
  • Minatun Nadlifah Mathematics Education, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22219/mej.v8i1.28850

Abstract

Research was conducted to develop learning media using Matlab GUI to enhance students' connection abilities. The aim was to create media containing valid, practical, and effective arithmetic and geometric sequences and series to support mathematical understanding. The study involved 10 randomly selected eleventh-grade students. Data was collected from validation results, tests, and student questionnaires. The research followed the ADDIE model in five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Media validation test results showed 86.5% validity, while student use scored 85.67% for practicality. Effectiveness testing revealed an average student score of 85.84%, demonstrating high effectiveness. These findings indicate that the Matlab GUI-based learning media successfully meet valid, effective, and practical criteria for enhancing students' mathematical connection abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfabeta.Rizki Muharani, D., & Riska Ayu Kurniawati, K. (2022). Satu Dekade Implementasi Software Matlab Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa: Sebuah Meta-Analisis. 1, 89–99. Retrieved from https://www.scopus.com/

Apriansyah, & Baysha, H. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Matrix Laboratory (MATLAB) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Teknologi Pendidikan, 3(2), 10–20.

Dewi, A. R., & Ananda, R. (2020). Pengembangan Aplikasi Gui Matlab Untuk Menaksir Koefisien Parameter Model Regresi Non Linier Menggunakan Algoritma Levenberg Marquardt. 14(1), 97–105.

Isnaeni, S., Ansori, A., Akbar, P., & Bernard, M. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Lineas Satu Variabel. Journal On Education, 01(02), 309–316.

Parinduri, I. (2018). Model Dan Simulasi Rangkaian Rlc Menggunakan Output Simulink. Journal of Science and Social Research, 1(1), 42–47.

Permatasari, R., & Nuraeni, R. (2021). Kesulitan Belajar Siswa SMP mengenai Kemampuan Koneksi Matematis pada Materi Statistika. Plusminus …, 1(1), 145–156. Retrieved from https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/plusminus/article/view/pv1n1_12

Pitriyani, P., Fitrianna, A. Y., Malinda, P., & Hajar, M. S. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik Siswa Mts Ditinjau Dari Self Confidence. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 657–666. https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2989

Putri, R. I., & Santosa, R. H. (2015). Keefektifan Strategi React Ditinjau Dari Prestasi Belajar, Kemampuan Penyelesaian Masalah, Koneksi Matematis, Self Efficacy. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 262. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i2.7345

Rawa, N., Sutawidjaja, A., & Sudirman, S. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Learning Cycle 7E Pada Materi Trigonometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1042–1055.

Sa’diyah, H., & Buditjahjanto, I. (2013). Pengembangan Gui Designer Matlab Sebagai Media Pembelajaran Pada Pokok Bahasan Teknik Pengkodean Sinyal Di Jurusan Teknik Elektro Unesa. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 811–818.

Soesilo, A., & Munthe, A. P. (2016). Pengembangan Buku Teks Matematika Kelas 8 Dengan Model ADDIE. 231–243.

Sugandi, A. I., & Bernard, M. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Dan Komunikasi Matematis Siswa Smp. Jurnal Analisa, 4(1), 172–178. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2364

Thim-Mabrey, C. (2006). Sprachwandel in übersetzungsbearbeitungen zwischen 1846 und 1999. Neuphilologische Mitteilungen, 107(3), 361–373.

Yolanda, F., & Wahyuni, P. (2020). Pengaruh Pembelajaran Matematika Kontekstual Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Program Linier. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 55. https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.3013

Yulia Fitri, Delovita Ginting, Shabri Putra Wirman, Neneng Fitrya, Sri Fitria Retnawaty, & Noni Febriani. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Gui Matlab Untuk Materi Dinamika Gerak. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 4(2), 206–210. https://doi.org/10.37859/jpumri.v4i2.2116

Downloads

Published

2024-02-29