Program Bimbingan Belajar bagi Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Paling Serumpun
DOI:
https://doi.org/10.22219/altruis.v2i3.17476Keywords:
Bimbingan Belajar,Siswa Sekolah Dasar, Pandemi Covid-19Abstract
Bimbingan belajar dari rumah sangat diperlukan pada saat ini terlebih di masa pandemi covid-19, dimana semua kegiatan pembelajaran dilaksanakan secara daring. Kemendikbud menerbitkan peraturan agar semua kegiatan pembelajaran dilakukan di sekolah diganti dengan pembelajaran dari rumah masing-masing siswa. Pada proses pembelajaran dari rumah siswa membutuhkan bimbingan dari orang tua maupun walinya untuk mendampingi siswa dalam belajar. Bimbingan belajar yang dilakukan oleh mahasiswa KKN DR-BPM di tahun 2021 ini adalah bentuk pengabdian masyarakat dalam membantu siswa yang kesulitan dan memiliki kendala dalam proses belajar dari rumah pada masa pandemi covid-19 ini. Metode yang digunakan dalam pelaksanaan bimbingan belajar ini yaitu metode ceramah dan diskusi secara face to face dengan menggunakan pendekatan pendampingan dan pendidikan berkelanjutan. Program bimbingan belajar yang dilaksanakan memberikan peningkatan pengetahuan bagi peserta didik yang mengalami kesulitan dalam proses belajar secara daring.
ABSTRACT Tutoring learning from home is very necessary at this time, especially during the covid-19 pandemic, where all learning activities are carried out online. The Ministry of Education and Culture issues regulations so that all learning activities carried out in schools are replaced with learning from each student's home. In the learning process from home, students need guidance from their parents and guardians to assist students in learning. Through the "Smart House" tutoring conducted by DR-BPM KKN students in 2021 as a form of community service, they can help students who have difficulties and have obstacles in the learning process from home during this covid-19 pandemic. The method used in the implementation of this tutoring is the face to face method and uses a mentoring and continuing education approach. The tutoring program implemented provides increased knowledge for students who have difficulty in the online learning process.
KEYWORDS Tutoring, Elementary School Students, Covid-19 Pandemic
Downloads
References
Febriani, P., Widada, W., & Herawaty, D. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(02), 120–135.
Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503.
Hendikawati, P., Veronika, R. B., Waluya, S. B., & Wijayanti, K. (2019). Pemanfaatan Komputer untuk Pengembangan Media Pembelajaran Matematika sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 116–123. https://doi.org/10.31960/caradde.v1i2.106
Kurnia, M., Jaya, I., Jalil, A. R., Arya, N., Ilham, M., Ashari, M., Nanda, N. A., Eka, A. J., Brigita, F. R. R., Nesyi, S., Taufiq, R., Ulfah, R., Bintang, M. P., Abdi, M. A. N., Am, A. H., & Alim, M. R. (2020). KKN Tematik Pemberdayaan Masyarakat melalui Penerapan Teknologi Untuk Peningkatan Taraf Hidup Masyarakat Di Kecamatan Pulau Sembilan Kabupaten Sinjai. 1(1), 1–9.
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran daring melalui media game edukasi Quiziz pada masa pencegahan penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145–150.
Panjaya, Y. A., Lestari, T. P., Khasanah, C., Sa‟adah, U. F., Widyastuti, L., Adi, P., A, A. A., & P, M. B. A. (2014). Pos Pemberdayaan Masyarakat (Posdaya) Slaikers Desa Tratemulyo Kecamatan Weleri Kabupaten Kendal (Issue 5302411044).
Perdana, A., Holilulloh, & Nurmalisa, Y. (2013). Pengaruh Pelaksanaan Kuliah Kerja Nyata (Kkn) Terhadap Keterampilan Sosial Mahasiswa Program Studi Ppkn Universita Lampung. 1–15.
Pramesta, A., Basyar, J. T., Fauziyah, N., Lestari, P. D., Junaeri, T. W., & Riansyah, W. R. (2020). Bimbingan Belajar dari Rumah (Solusi Pendidikan dalam Masa Pandemi Covid-19) di Desa Kedungbokor Kecamatan Larangan Kabupaten Brebes 1. 8111417189.
Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap , Kemandirian Belajar , dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. 3(2), 15–20.
Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 51–65. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jppg/article/view/12462
Wibawa, S. (2017). Tridharma Perguruan Tinggi (Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat).
Widodo, S. (2010). Kuliah Kerja Nyata Sebagai Wujud Pengabdian Kepada Masyrarakat Yang Berimplikasi Pembentukan Kompetensi Sosial Dan Kepribadian Mahasiswa (pp. 1–18).
Yani Supriani, Giyanti, & Tb. Sofwan Hadi. (2020). Conjecturing Ability Dalam Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Inomatika, 2(2), 69–77.
LP2M, 2021, Petunjuk teknis kuliah kerja nyata berbasis pemberdayaan masyarakat, Lembaga penelitian dan pengabdian pada masyarakat; IAIN Kerinci
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Iin Saltifa, Eline Yanty Putri Nasution
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Altruis agree to the following terms:
- For all articles published in Altruis, copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.