THE EFFECTIVENESS AND CONTRIBUTION OF ADVERTISEMENT TAX TO INCREASE THE ORIGINAL REVENUE OF MATARAM CITY

Authors

  • Nia Kurniati Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Mataram

DOI:

https://doi.org/10.22219/jep.v16i2.9065

Keywords:

advertisement tax, effectiveness, contribution, taxpayer

Abstract

This study aims to determine the effectiveness and contribution of advertisement tax revenue to increase the realization of Mataram City's Local Revenue, and to find out the obstacles faced in regulating advertisement taxpayers and the efforts made to increase advertisement tax revenue. The type of research used is qualitative research. The type of data used is primary data and secondary data. The analytical tool used is the effectiveness ratio, contribution ratio, and descriptive analysis. The research model used is the Miles and Huberman model, which consists of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that 2013, 2015 and 2016 the effectiveness of advertisement tax revenue was in the very effective category. As for 2014 and 2017 are in the less effective category. So that if averaged the value of effectiveness is 99.82% with the effective category. The advertisement tax contribution to the PAD is still very less because it is still in a position below 10%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atteng, Jovanly. Saerang, David. Mawikere, Lidya. 2016. Analisis Efektivitas dan Kontribusi Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) di Kota Manado Tahun 2011 – 2015 Studi Kasus Pada Dinas Pendapatan Daerah Kota Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisisensi Volume 16 No. 04.

Badan Keuangan Daerah Kota Mataram. 2017. Profil Badan Keuangan Daerah Kota Mataram. Mataram.

Ikatan Akuntan Indonesia. 2015. Modul Pelatihan Pajak Terapan Brevet AB Terpadu. Jakarta

Mahmudi. 2010. Manajemen Keuangan Daerah. Jakarta: Erlangga

Rahman, Khuzain. 2017. Pengaruh Pemungutan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) Ditinjau Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Di Kota Bandar lampung Tahun 2010 – 2015). Raden Intan Repository.

Rinawati, Reny. 2013. Analisis Pengaruh Pemungutan Pajak Reklame Terhadap Upaya Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kota Surabaya. Jurnal Akuntansi Unesa Volume 1. No. 2.

Siahaan, Marihot Pahala. 2010. Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2014. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Jakarta.

Waluyo. 2008. Perpajakan Indonesia. Edisi Kedelapan. Buku Satu. Jakarta: Salemba Empat.

Waluyo. 2011. Pajak di Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.

Widowati, Santhya. 2014. Analisis Kontribusi Pajak Reklame Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah Di Kabupaten Sidoarjo Tahun 2011 – 2013. Jurnal Akuntansi Unesa Volume 3 No. 1.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintahan Daerah. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2014 Nomor 244.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2004 Tentang Perimbangan Keuangan Antara Pemerintah Pusat dan Pemerintah Daerah. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2004 Nomor 126.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 1993 Tentang Pembentukan Kotamadya Daerah Tingkat II Mataram. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun Nomor 3531.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2009 Tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2009 Nomor 130.

Peraturan Daerah Kota Mataram Nomor 7 Tahun 2010 Tentang Reklame.

Peraturan Daerah Kota Mataram Nomor 1 Tahun 2014 Tentang Penyelenggaraan Pajak Reklame. 28 Februari 2014.

Downloads

Published

2018-12-30