E-Modul Interaktif Teori Bilangan Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker

Authors

  • Dodik Mulyono Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Silampari, Kota Lubuklinggau, Indonesia
  • As Elly Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Silampari, Kota Lubuklinggau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22219/jinop.v9i1.20584

Keywords:

E-module, Interactive, Kvisoft Flipbook Maker, Number Theory

Abstract

This study aims to produce an interactive number theory e-module using the Kvisoft flipbook maker application for STKIP PGRI Lubuklinggau students that is valid, practical and effective. The type of research conducted is research and development. The research stages of the interactive number theory e-module using the Kvisoft flipbook maker application were adapted from the Alessi & Trollip development model, which consisted of 4 stages of development, namely: (1) planning; (2) designs; and (3) development. And there are three attributes in it, namely (1) standards; (2) ongoing evaluation; and (3) project management. This research was conducted at STKIP PGRI Lubuklinggau. Based on the data analysis, the validity test produces an interactive number theory e-module using the Kvisoft flipbook maker application which is very valid with an average score of 4.71 and the practicality test produces an interactive number theory e-module using the very practical Kvisoft flipbook maker application with an average score of an average of 4.47 and effective seen from the average score of 74,6 learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmi. R. A., Surbakti B. A. N. D., dan H. (2018). Pengembangan e-modul berbasis Flipbook maker materi pendidikan karakter untuk pembelajaran mata kuliah pancasila MPK universitas Sriwijaya. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 1–10.

Asrial, Syahrial, Maison, M., Kurniawan, D. A., & Piyana. (2020). Ethnoconstructivism E-Modul to Improve Perception, Interest, and Motivation of Students in Class V Elementary School. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1). 30-41.

David, D., Situmorang, B., Kartika., Darmayanti, H., Riezka, H., & Ns, H. (2020) Efektifitas Videography dengan menggunkan Powtoon untuk Meningkatkan Pemahaman Mengenai Bullying. Indonesia journal of Learning Education and Counseling, 2(2). 148-162.

Dewi, R., dkk. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran IPS Dengan Pendekatan Kognitif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas V MI. J-INSTECH, 1(2), 87-94.

Febriani, C. (2017). Pengaruh Media Video Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Proma Edukasia, 5(1). 11-21.

Herawati, N .S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembagan Modul Elektronik (E-Modul) Interaktif Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180-191.

Hidayati, F. N & fatmawati, N. L. (2022). Pengembagan Video Animasi Powtoon Sebagai Media pembelajaran Linguistik Jarak Jauh. JINoP (Jurnal Inovasi Pendidikan), 8(1). 55-67.

Hidayatullah, M. S., & Rakhmawati, L. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis flipbook maker pada mata pelajaran elektronika dasar di SMK N 1 sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83–88.

Ihsan, M. N. (2015). Proses Belajar Mengajar. PT Bumi Aksara.

Imansari, N., & Suryantiningsih, I. (2017). Pengaruh penggunaan e-modul interaktif terhadap hasil belajar mahasiswa pada materi kesehatan dan keselamatan kerja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11–16.

Juilando, F., & H. (2019). Validitas dan praktikalitas e-modul struktur atom berbasis pendekatan saintifik pada kelas X SMA/MA. RESIDU, 4(3), 3–14.

Kismiati, D. (2020). Implementasi E-Modul Pengayaan Isolasi dan Karakterisasi Bakteri Dalam Meningkatkan Kemandian Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(10). 1-10.

Kozikoglu, I. (2019). Analysis of the Studies Concerning Flipped Learning Model : A Comparative Meta-Synthesis Study. International Journal of Instruction, 12(1), 851–868.

Laili, I., Ganefri., & Usmeldi. (2019). Efektifitas Pengembagan E-modul Projrk Based Learning pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 306-315.

Linda, R., Zulfarina, Mas'ud, & Putra, T.P. (2021). Peningkatan kemandirian dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Implementasi E-Modul Interaktif IPA Terpadu Tipe connected pada Materi Energi SMP/MTs. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2), 191-200.

Marliansyah, I.S., Ismail, G., Supriatini., & wardarita, R. (2022). Pengembagan Media Pembelajaran APPINVENTOR Berbasis pada Android Materi Debat. Jurnal Bindo Sastra, 6(1), 57-62.

Nisa, H. I., Mijib., & Putra, R. W. Y. (2020). Efektifitas E-modul dengan Flip Pdf Profesional Berbasis Gamifikasi Terhadap Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia. 5(2). 13-25.

Nugroho, K. U. Z., Widada. W., Zamzaili, Z., & Herawaty, D. (2019). Pemahaman Konsep Matematika Melalui Media Youtube dengan pendekatan Etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2).

Oktaviani, R., & Z. (2020). Tahap preliminary research pengembangan LKPD matematika berbasis konstruktivisme materi program linier. Jurnal Inovasi Matematika, 2(2), 136–146.

Perdana, Sarwanto, Sukarmin, S., & Sujadi, I. (2017). Development of E-Module Combining Science Process Skill and Dynamics Motion Material to Increasing Critical Thinking Skill and Improve Student Learning Motivation Senior High School. International Journal of Science and Applied Science, 1(1). 45-54.

Raqzitya, F. A., & Agung, A. A. G. (2022). E.Modul Berbasis Pendidikan Karakter Sebagai sumber Belajar IPA Siswa kelas VII. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1). 108-116.

Razzaq, A. (2019). Pemgembagan E-modul Pada Materi Membuat Vektor Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis di SMK Negeri 7 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 9(2).

Sa'diyah, Kalimatus. (2021). Pengembagan E-modul Berbasis Digital Flibook Untuk Mempermudah pembelajaran jarak Jauh di SMA. Jurnal Ilmu pendidikan, 3(4), 1298-1308.

Setiawan, A., & Putro, A. W. (2020). Rancan Bangun Media Pembelajaran Berbasis Progressive WEB APPS Materi Pemrograman Dasar di SMK Muhammsiyah Sukoharjo.

Sidiq, R., & N. (2020). Pengembangan e-modul interaktif berbasis android pada Mata kuliah strategi belajar mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1–14.

Sofyan, H., Anggereini, E., & Saadiah, J. (2019). Development of E-Modules Based on Local Wisdom in Central Learning Model at Kindergartens in Jambi City. European Journal of Educational Research, 8(4), 1137-1143.

Toylasani, D, A., Wanabuliandari, S., & Ulya, H. (2022). Pengaruh Penggunaan E-Modul Si Datar Berbasis Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Berpikir Kritis matematis. Jurnal matematika dan Pendidikan Matematika, 13(2). 200-212.

Ula, R. I., & Fadila, A. (2018). Pengembagan E-Modul Berbasis Learning Content Development System Pokok Bahasan Pola Bilangan SMP. Jurnal Matematika, 1(2). 201-2017.

Utari, Y.L., Deskowi., & Koryati, D. (2017). Pemanfaatan Buku Teks oleh Guru Ekonomi SMA Negeri Se-Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Profit, 4(2), 155-171.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Kvisoft Flopbook Maker. Jurnal Matematika, 1(2), 147-156.

Downloads

Published

05/29/2023

How to Cite

Mulyono, D., & Elly, A. (2023). E-Modul Interaktif Teori Bilangan Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 9(1), 70–81. https://doi.org/10.22219/jinop.v9i1.20584

Issue

Section

Articles