Analisis Pemanfaatan Alam Sekitar Dalam Pembelajaran IPA Di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i2.19987Abstract
Science learning is an important lesson for students so that they can take advantage of their natural surroundings properly and correctly. This research was conducted because teachers rarely use the natural surroundings as a source or media in their learning, especially on science material, even though using the natural environment in science learning can make children pay more attention to the natural surroundings. The purpose of this study is to analyze the use of the natural surroundings in the teaching and learning process of science at the Nurul Iman Private Madrasah, Limau Manis Village, Tanjung Morawa District, Deli Serdang Regency, North Sumatra. The author uses qualitative research methods and data collection techniques used in this study in the form of interviews and observations. The research subjects were science teachers in grades 1 to 6 and there were 6 teachers in the school. The survey results show that the use of the environment as a learning resource for science learning in schools makes learning activities more interesting and less boring for students. By utilizing the natural surroundings, it will be more meaningful and valuable, because these students will face real events and situations, students also benefit from the delivery of learning, and new media for students who are familiar with daily activities, and students can feel active in the learning process. Therefore, with the benefits that have been described, teachers should use nature in teaching science to elementary students to use nature as a learning resource.
Downloads
References
Anindita, N., & Sidabutar, M. (2020). Pemanfaataan lingkungan berbasis alam sebagai sumber belajar kelas V di SD 1 Trirenggo Bantul. Epistema, 1(1), 13–22. https://doi.org/10.21831/ep.v1i1.32055
Anjarwati, S. (2019). Pemanfaatan Alam Terbuka Sebagai Sumber Belajar Biologi. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 10(1), 55. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v10i1.2009
Arnita, Y. (2017). ANALISIS PENGARUH HARGA DAN PROMOSI TERHADAP VOLUME PENJUALAN AQUA PADA DEPO PADANGSIDIMPUAN. 108. http://etd.iain-padangsidimpuan.ac.id/5503/1/13 230 0135.pdf
Asyrofahnti, N., Rahayu, E. S., & Dewi, N. K. (2018). Analisis Pemanfaat Lingkungan Sekitar Sekolah Dalam Pembelajaran Biologi Kelas X SMA Di Kabupaten Jepara. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN BIOLOGI DAN SAINTEK III, 513–520.
Bahij, A. Al, Santi, A. U. P., & Prastiwi, D. A. (2018). Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar sebagai Media Ajar di Sekolah Dasar Negeri 2 Sirah Pulo Padang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Era Revolusi, Hal: 89-106.
Choiri, M. M. (2017). Upaya Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Anak. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1). https://doi.org/10.24176/re.v8i1.1793
Erwin, H. (2019). Kata Kunci : pemanfaatan, pengembangan. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 6, 61–66.
Fajriani, D. (2019). Penerapan Metode Tebak Kata Pada Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah 43 Batulotong Kecamatan Larompong Kabupaten Luwu. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(2), 93–102.
Firdaus, & Mulyani, P. S. (2020). IDENTIFIKASI PERAN ALAT PERAGA IPA SD/MI DI KABUPATEN WONOSOBO. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 03(2), 366–371.
Hahat Rohayati. (2018). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta. Jurnal Elementaria Edukasia, 1(1). https://www.academia.edu/download/60794251/811-1680-1-PB20191004-61376-1v4f1yy.pdf
Haryati, D. (2016). EFEKTIVITAS PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH SEBAGAI SUMBER BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PESERTA DIDIK KELAS IV SD INPRES BTN IKIP I MAKASSAR. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3, 80–96. https://doi.org/10.24252/auladuna.v3i2a4.2016
Hasyim, M. A. (2019). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Elementeris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 12. https://doi.org/10.33474/elementeris.v1i1.2737
Hendarwati, E. (2013). Pengaruh Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Melalui Metode Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa SDN I Sribit Delanggu Pada Pelajaran IPS. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 2(1), 59–70. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.47
Ifrianti, S., & Emilia, Y. (2016). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Pembelajaran Ips Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iii Min 10 Bandar Lampung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3, 1–2.
Imron, M. (2019). KEGIATAN PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL MELALUI PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI KELAS IV SD NEGERI CIPEUNDEUY. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Subang (SENDINUSA), 1(1), 174–179. http://ejournal.unsub.ac.id/index.php/sendinusa/article/view/647/550
Irmeilyana, I., Ngudiantoro, N., Affandi, A. K., Setiawan, A., & Windusari, Y. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Sebagai Sumber Belajar Dan Media Pembelajaran Matematika, Ipa, Dan Seni Bagi Pendidikan Dan Pengembangan Kreatifitas Anak Di Kecamatan Pemulutan Barat Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Vokasi, 4(1), 16. https://doi.org/10.30811/vokasi.v4i1.1578
Khafid, M. A., Hakim, L., & Mahmudi, I. (2019). Optimalisasi Lingkungan Sekitar Sekolah Sebagai Alternatif Laboratorium IPA. Science Education and Application Journal, 1(2), 74. https://doi.org/10.30736/seaj.v1i2.130
Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191
Kumala, F. N. (2016). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 8, Nomor 9).
Laihat, & Handayani, W. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA (Bagian-Bagian Tumbuhan) Dengan Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Kelas V Sekolah Dasar (SD) Negeri 01 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 5(2), 77–81.
Latip, A., Nurfajriah, D., & Fasya, R. (2021). Persepsi Guru IPA mengenai Pemanfaatan Barang di Sekitar Rumah dalam Pembelajaran IPA selama masa pandemi Covid-19. JKPI: Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 1(2), 53–61.
Mahmudah, S. I., Afifulloh, M., & Dina, L. N. A. B. (2019). PEMANFAATAN SUMBER BELAJAR LINGKUNGAN SEKITAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA TEMA 6 (PANAS DAN PERPINDAHANYA) SUBTEMA 2 DI KELAS V MI. THORIQUL HUDA BATU. JPMI : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(3), 72–81. http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/JPMI/article/view/3137/2823
Muhamad Afandi, Rosa Fadhilah Sari, & Kms. Mas’ud Ali. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Media Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Madrasah Ibtidaiyah. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(2), 73–82. https://doi.org/10.47400/jiees.v1i2.19
Munawar, Yunus, M., & Irwansyah, A. (2020). SISTEM PENYEDIA AIR BERSIH UNTUK MASYARAKAT DI KAWASAN PEMUKIMAN AIR PAYAU DESA KUALA. journal vokasi, 4. https://repository.unsri.ac.id/29150/1/Jurnal Vokasi%2C Vol 4 No 1 April 2020.pdf
Mutiara. (2021). Pemanfaatan Penggunaan Lingkungan Alam Sekitar Sebagai Media Pendukung Pembelajaran IPA di MI/SD. Medrosatuna: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibdidaiyah, 4(2), 104–119. http://jurnal.iailm.ac.id/index.php/madrosatuna/article/view/380/243
Putriwanti, Haling, A., & Anas, M. (2019). PENGARUH PEMANFAATAN LINGKUNGAN ALAM SEBAGAI SUMBER BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN IPA TERHADAP SEMANGAT BELAJAR SISWA DI SD NEGERI 37 PAREPARE. https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Feprints.unm.ac.id%2F11978%2F1%2FJURNAL%2520PUTRIWANTI.doc&wdOrigin=BROWSELINK
Rofiqoh, U. (2018). Pemanfaatan Media Lingkungan Dalam Pembelajaran IPA Kelas V Di MI Ma’arif NU 1 Kaliwedi Kecamatan Kebasen Kabupaten Banyumas. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/4626/1/COVER_BAB I_BAB V_DAFTAR PUSTAKA.pdf
Sari, R. T., & Angreni, S. (2021). View of Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa PGSD dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Penuntun Pratikum Berbasis Inkuiri Terbimbing. JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar), 9(1), 40–47. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/view/14124/9574
Sarifuddin, A. (2021). MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA TENTANG KONSEP EKOSISTEM MELALUI PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI DI KELAS X-IPA SMAN 1 NANGGUNG TAHUN PELAJARAN 2017-2018. Jurnal Ilmiah Multi Science, 3(1), 141–163. https://jurnal.staiaulia.ac.id/index.php/TAZKIYAH/article/view/41/42
Sumadewi, P. I., Sudiana, I. M., & Sudirgayasa, I. G. (2021). Media Dan Objek Belajar Ipa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Vii B Semester Satu Smp Negeri 2 Tabanan Tahun Ajaran 2020 / 2021. Jurnal Mahasisya Pendidikan, 3(1).
Susanti, M. D. (2021). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di MI Islamiyah 1 Surowono Badas Kediri. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(1), 30–45.
Wahid, F. S., Purnomo, M. A., & Ulya, S. M. (2020). Analisis Peran Guru Dalam Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Terhadap Kreativitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 2(01), 38–42. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v2i01.247
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD) agree to the following terms:
- For all articles published in Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.