Pengembangan Buku Ajar Tematik Berbasis Cerita Jong Dobo dan Permainan Tradisional Kabupaten Sikka Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Desi Maria El Puang Universitas Nusa Nipa
  • Maria Angelina Fransiska Mbari Universitas Nusa Nipa
  • Marianus Yufrinalis Universitas Nusa Nipa
  • Adriana Alfrida Universitas Nusa Nipa

DOI:

https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.24460

Abstract

Local wisdom is one of the closest elements to students' daily life, so cultural elements cannot be separated in designing a lesson in schools because it can foster students' love for the culture of their area. This study aims to determine the quality of material, local wisdom, and media design in thematic textbooks based on jong dobo stories and traditional games of Sikka Regency grade IV elementary school. This type of research uses development research with a 4-D development model. The target subjects are teachers and students of grade IV SDK Nita 1. The data collection instrument uses validation sheets and teacher and student response questionnaire sheets. The data analysis technique in this study is qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of the validation of textbook eligibility by learning experts are 94.11% with excellent information and are worthy of testing in class. The validation results by local wisdom experts obtained a percentage of 98% eligibility with excellent information and very worthy of being tested in class. The validation results by design experts obtained a percentage of 88.75%, with excellent information and worth testing in class. The product trial results showed that student responses reached 98.54% with excellent information, and teacher responses obtained a percentage of 90.66% with excellent information. The thematic textbooks based on jong dobo stories and traditional games of Sikka Regency are excellent and very worthy of being used as a learning resource in the learning process in grade IV elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ade, M. Y. N., Bare, Y., & Mago, O. Y. T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang (TTS) Pada Materi Sistem Gerak Untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan MIPA, 11(2), 63–75.

Anggraini, F., Frima, A., & Valen, A. (2022). Pengembangan Lembar Kerja pada Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2883–2891.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Assingkily, M. S., Fauzi, M. R., Hardiyati, M., & Saktiani, S. (2019). Desain Pembelajaran Tematik Integratif Jenjang MI/SD (Dari Konvensional Menuju Kontekstual yang Fungsional). Yogyakarta: K-Media.

Divan, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Budaya Lokal untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(1), 101–114.

Hidayatullah, P. A. A., Widana, I. W., & Adnyana, I. K. S. (2022). Pengembangan Media JESSTAR Sebagai Media Pembelajaran Tematik Tema 9 Kelas VI SD. JP2SD (Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar), 10(1), 74–87.

Jazuli, M., Azizah, L. F., & Meita, N. M. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Android Sebagai Media Interaktif. Lensa (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 47–65.

Kristianti, D., & Julia, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model 4-D Untuk Kelas Inklusi Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal MAJU, 4(1), 38–50.

Lestariningsih, N., & Suardiman, S. P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 86–99.

Mbari, M. A. F., El Puang, D. M., & Gleko, E. (2022). Pengembangan Perangkat Penilaian Hasil Belajar dalam Pembelajaran Tematik Integratif dengan Pendekatan Saintifik di Kelas V Sekolah Dasar. Variabel, 5(1), 33–42.

Meilana, S. F., & Aslam. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5605–5613.

Prasetiyo, N. A., & Perwiraningtyas, P. (2017). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lingkungan Hidup pada Matakuliah Biologi di Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3(1), 19–27.

Safitri. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Jenjang SD/MI Kelas IV Tema 9 Makananku Sehat dan Bergizi Subtema 1 Makananku Sehat dan Bergizi. Skripsi tidak Diterbitkan. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Safitri, D. N. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Subtema Keunika Daerah Tempat Tinggalku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Di SDN I Ngenep Kabupaten Malang. Skripsi tidak Diterbitkan. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Saputra, A. D., Purwanty, R., & Lieung, K. W. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik SD Kelas IV Berorientasi Ethno-STEM. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07(01), 197–206.

Saputro, B. (2021). Best Practices Penelitian Pengembangan (Research & Development) Bidang Manajemen Pendidikan IPA. Lamongan: Academia Publication.

Supriyadi, & Nurvitasari, E. (2019). Inventarisasi Sains Asli Suku Malind: Upaya Dalam Pengembangan Kurikulum IPA Kontekstual Papua Berbasis Etnosains. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 7(1), 10–21.

Tinja, Y., Towaf, S. M., & Hariyono. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Melestarikan Nilai Budaya Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(9), 1257–1261.

Wahyudi, G., Ramadhan, S., & Arief, D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Model Picture and Picture di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 966–973.

Zinnurain, & Muzanni, A. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kearifan Lokal Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 4(2), 63–69.

Downloads

Published

2023-04-17

Issue

Section

Articles