Pendidikan Antikorupsi: Penanaman Karakter Jujur melalui Kantin Kejujuran di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.22219/jp2sd.v12i1.30900Keywords:
Pendidikan Antikorupsi, Karakter, Kantin KejujuranAbstract
The study aims to determine the honesty canteen's implementation, impact, and constraints. The type of research is qualitative descriptive with a case study method at SDN Polokarto 04. The type of data used is qualitative data. Data sources came from the principal, teachers, and students from Grade I to Grade VI. Data collection techniques used observation, interviews, and documentation. The study used three indicators of honesty: 1) not lying, 2) not taking items that do not belong to them, and 3) admitting mistakes. The results showed that implementing the honesty canteen uses the concept of self-service; buyers take their food and drinks to be purchased, pay themselves, and take their own change if needed. The most influential impact of implementing the honesty canteen in elementary schools is a behavior or character cultivation change. Embedded characteristics include practicing honesty with oneself and others and fostering independence and responsibility. Another impact seen from the indicators of honesty is that students are accustomed to speaking according to reality to create a transparent and trustworthy environment, students have responsibility regarding their belongings and do not take other people's property, and students dare to admit mistakes and can make it a lesson. The obstacles elementary school students face are difficulty counting and the absence of change when transacting in the honest canteen.
Downloads
References
Admizal, & Fitri, E. (2018). Pendidikan Nilai Kepedulian Sosial Pada Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(I), 163–180.
Ainuddin, M. F., & Priambodo, A. (2022). Survei Tingkat Kejujuran Siswa Saat Pembelajaran Pjok Pada Masa Pandemi Di Smpn 26 Surabaya. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 2(3), 647–660.
Anam, K., & Sakiyati, I. D. (2019). Kantin Kejujuran Sebagai Upaya Dalam Pembentukan Karakter. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 13(1), 21. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.130
Anjani, N. L., Benty, D. D. N., & Gunawan, I. (2022). Pendidikan Karakter Aspek Nilai Kejujuran pada Satuan Pendidikan Menengah. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(4), 354–367. https://doi.org/10.17977/um065v2i42022p354-367
Ansori, Y. Z. (2021). Strategi Pendidik dalam Menumbuhkan Karakter Jujur pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 261–270. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1208
Anwar, C. (2021). STRATEGI PENDIDIKAN ANTI KORUPSI PADA JENJANG SEKOLAH DASAR. Journal of Social Science and Education, 2(2), 195–202.
Auliyairrahmah, A. dkk. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Implementasi Pendidikan Karakter Integritas Sub Nilai Kejujuran melalui Program Kantin Kejujuran di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3565–3577.
Azeera, A., Wardini, D. A., Anggraeni N, I. P., & Sulistyorini, S. (2022). Implementasi Kantin Kejujuran Dalam Meningkatkan Sikap Amanah Dan Akhlakul Karimah Bagi Siswa Sekolah Dasar. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3(3), 213. https://doi.org/10.32832/jpg.v3i3.7381
Bolotio, R., Ilham, A., & Mihratti, O. I. (2020). Implementasi Kantin Kejujuran Dalam Melatih Karakter Jujur Peserta Didik di SMA Negeri 6 Manado. Journal of Islamic …, 1(1), 1–12.
Cahyani, L.I dan Hidayat, M. T. (2023). Tinjauan Pustaka Sistematis : Program Kantin Kejujuran untuk Meningkatkan Karakter Jujur di Sekolah Dasar. JP2SD (Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar, 11(1), 84–94.
Chairilsyah, D. (2016). Metode Dan Teknik Mengajarkan Kejujuran Pada Anak Sejak Usia Dini. Educhild, 5(1), 8–14.
Dewi, T. R., Rohmah, M., & Kurniawan, R. (2020). Kantin Kejujuran Sebagai Sarana Penanaman Sifat Jujur Pada Peserta Didik Di Sekolah Tingkat Dasar. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 44–52. https://doi.org/10.52166/mida.v3i1.1839
Fajar, A., Sopii, S., & Halimah, L. (2022). The Influence Of Honesty Cantine On Improvement Student Understanding About Anti-Corruption Values At SMPN 2 Cipunagara Subang. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(1), 136–147. https://doi.org/10.26618/jed.v7i1.6738
Fajrin, A. C., & Mariyati, L. I. (2023). Peran Kantin Kejujuran Untuk Menanamkan Pendidikan Anti Korupsi Pada Siswa : Studi Literature Review Pendahuluan. Jurnal Multidisiplin Adijaya, 1(4), 640–648.
Halimah, L., Fajar, A., & Hidayah, Y. (2021). Pendidikan Anti Korupsi melalui Mata Kuliah Pancasila: Tingkatan Dalam Memahami Kejujuran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 1–14.
Hariandi, A., Puspita, V., Apriliani, A., Ernawati, P., & Nurhasanah, S. (2020). Implementasi Nilai Kejujuran Akademik Peserta Didik Di Lingkungan Sekolah Dasar. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 7(1), 52–66. https://doi.org/10.51311/nuris.v7i1.143
Maria, A. T., & Suyanto, T. (2016). Strategi Sekolah dalam Mengajarkan Nilai-Nilai Kejujuran Pada Siswa Melalui Kantin Kejujuran di SMK Pemuda Krian. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 3(4), 1121–1135.
Martanti, F. (2017). Penanaman nilai-nilai kejujuran melalui media kantin kejujuran di Pondok Pesantren Al Hikmah Semarang. Jurnal Ilmu Sosial-Humaniora, 2(1), 43–56.
Mazid, S., Swasti, I., & Ageng, S. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Anti Korupsi pada Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(1), 45–53. https://doi.org/10.24269/jpk.v4.n1.2019.pp45-53
Nashihin, H., & Asih, T. (2019). Pemanfaatan Kantin Kejujuran Sebagai Model Evaluasi Pendidikan Karakter Santri Di Pondok Pesantren Zuhriyah Yogyakarta. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 54–81. https://doi.org/10.51468/jpi.v1i2.10
Nestariana, R. (2023). Pendidikan Anti Korupsi Pada Jenjang Sekolah Dasar. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 01(01), 28–31.
Ningsih, S. W., Sumardi, & Elan. (2022). Analisis pembentukan nilai karakter jujur siswa sekolah dasar melalui kantin kejujuran. Journal of Elementary Education, 5(5), 918–923.
Novriyansah, A., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2017). Studi Tentang Perkembangan Karakter Jujur pada Anak Usia Dini. Jurnal Potensia, 2(1), 14–22.
Nur, S. M. (2021). PENERAPAN PENDIDIKAN ANTI KORUPSI KEPADA SISWA SEKOLAH DASAR. Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 111–115.
Nurjanah, M. dan N. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kantin Kejujuran di Pondok Pesantren Al-Ilahiyyah Payak I Rejoagung Ngoro Jombang. Jurnal Studi Kependiidkan Dan Keislaman, 11(1), 37–47.
Ratnasari D & Nasiwan. (2019). the Implementation of Anticorruption Education Through the Honesty Canteen At Smp Negeri 1 Galur. Social Studies, 4(1), 289–299.
Sari, V. K., Akhwani, A., Hidayat, M. T., & Rahayu, D. W. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Antikorupsi Melalui Ekstrakurikuler dan Pembiasaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2106–2115. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1167
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611
Subekti, F. D. (2018). Implementasi Nilai Karakter Jujur Melalui Program Kantin Kejujuran di SD N Banyubening Gunungkidul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 25(7), 2439–2448. http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/56441
Summiyani, S., Chaniago, F., Hilmi, H., Fiqhi, A., & Hazairin, I. N. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Pembinaan Akhlak Siswa melalui Pengelolaan Kantin Kejujuran di Sekolah Menengah Atas 5 Jambi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2588–2598. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2482
Sutikno, A. Y. W., Ardiansyah, F., & Khasanah, U. (2021). Membangun nilai integritas melalui kantin kejujuran di SMK Muhammadiyah Aimas Kabupaten Sorong. Jurnal Abdimasa, 4(2), 25–33. https://unimuda.e-journal.id/jurnalabdimasa/article/view/1588
Suyanto, E. (2020). Penanaman kejujuran dalam membentuk karakter anak sejak usia dini melalui kantin kejujuran. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 35–39.
Thalib, M. A. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles Dan Huberman Untuk Riset Akuntansi Budaya. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 5(1), 23–33. https://doi.org/10.30603/md.v5i1.2581
Ulyani, F., & Arifmiboy. (2022). Dampak Kantin Kejujuran Sebagai Media Pembelajaran Akhlak Terhadap Akhlak Jujur Siswa di SMK N 01 Koto Balingka Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(2), 336–340.
Yasbiati, Y., Mulyana, E. H., Rahman, T., & Qonita, Q. (2019). Profil Kejujuran Anak Usia 5-6 Tahun di RA-At-Taufiq Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 99–106. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i2.28591
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arrum Bunga Restuningtyas, Arief Cahyo Utomo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD) agree to the following terms:
- For all articles published in Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.