Easy Multiplication from Left to Right and Al Khwarizmi Method: Hypothesis Testing Against Median Values

Authors

  • Endro Tri Susdarwono Universitas Peradaban

DOI:

https://doi.org/10.22219/mej.v5i2.16348

Abstract

This study aims to provide an overview of easy multiplication with the left to right method and also the right to left method (Al Khawarizmi Method). Furthermore, from easy multiplication with 2 methods, a test is carried out to determine the level of ease in its application to the two methods of multiplication. The method used in this research is experimental. While the approach in this research used is quantitative. The quantitative approach used includes testing the hypothesis on the median value. The conclusion of this study is that the median value of the posttest value of easy multiplication from left to right and easy multiplication from right to left is the same. Since the median is also the average value, it can also be concluded that the average number of easy multiplication posttest scores from left to right and easy multiplication posttest scores from right to left are the same. As an implication, the two easy multiplication techniques are able to produce the same level of convenience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwary, Nurlis. (2017). Meningkatkan Pemahaman Konsep Hitung Perkalian dengan Menggunakan Kelereng Sebagai Media Pembelajaran di Kelas III Pada Tema 7 (Perkembangan Teknologi) SD Negeri 66/IV Kota Jambi. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Jambi.

Arryawan, E. (2011). Matematika Yin Yang (Jurus Hitung Sakti Dari Barat dan Timur). Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Bito, Gregorius Sebo. (2014). Aktivitas Bermain sebagai Konteks dalam Belajar Matematika di Sekolah Dasar dengan Pendekatan Matematika 110 Realistik. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 1(4).

http://www.youtube.com/watch?v=gDtfzVr-Raw, diakses tanggal 28 Maret 2021.

Lelawarna. (2017). Effort Increasing Learning Result Of Communication Operations Calculating Methods Using Napier Bone Students Class Students In Basic Schools 12 TebatKarai. Jurnal PGSD: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah, 11(2), 112-119.

Lestari, Karunia Eka & Yudhanegara, Mokhammad Ridwan. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Oktafiani, Wilda; Budiarti, Miladi Rizkyah; Solekha; Yulistia, Tia Fuja; Oktaviani, Oriza Mutia & Widodo, Suprih. (2018). Trans Model Mathematics Education (T2ME) Untuk Meningkatkan Keterampilan Operasi Hitung Perkalian Berbantuan Teknik SUBATSAGA di Sekolah Dasar. Jurnal Metodik Didaktik, 14 (1), 1-7.

Purwanti, Kristi Liani. (2015). Pembelajaran Perkalian Pecahan Biasa Berbantu Media Benda Konkret: Studi Kasus Perbedaan Gender terhadap Kemampuan Matematika Siswa Kelas V SDN Sambiroto 3 Semarang. Jurnal Sawwa, 10 (2), 193-208.

Raharjo, Marsudi; Waluyati, Astuti & Sutanti, Titik. (2009). Modul Matematika SD Program BERMUTU: Pembelajaran Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Bilangan Cacah di SD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatid dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sulistiawati, (2014). Pembelajaran Perkalian Bilangan 1-10 dengan Matematika GASING untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Prosiding Seminar Nasional Matematika VIII, FKIP Universitas Negeri Semarang, 99-112.

Suwarsih, Sri. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Perkalian dan Pembagian Bilangan Cacah Melalui Alat Peraga. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 433-444.

Wahyuningtyas, Dyah Tri & Ladamay, Iskandar. (2016). Meningkatkan Pemahaman Konsep Perkalian dan Pembagian Bilangan Bulat Menggunakan Media Wayangmatika. Jurnal Pancaran, 5(3), 51-60.

Downloads

Published

2021-09-01