Development of Interactive Learning Video Media to Improve Mathematical Representation Ability on Data Presentation Material

Authors

  • A. Sriyanti Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Syarifah Ainur Natia Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Mutahharah Yunus Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Nurwahyuni Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Dini Aprilia Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
  • Masniati Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar

DOI:

https://doi.org/10.22219/mej.v8i2.34849

Abstract

One of the main challenges in learning mathematics is overcoming students' difficulties in understanding abstract mathematical material and the lack of engaging and interactive teaching methods. The aim of this research is to develop interactive learning videos that are valid, effective, and practical. This Research and Development (R&D) study uses the ADDIE model. The research subjects were 15 students of class VII A MTsS Ash-Shalihin.. The results of the study show that the interactive learning video is highly valid with a score of 3.7 from expert evaluations. Teacher responses received a score of 3.67, which is categorized as very practical, while student responses received a score of 3.34, indicating that the video is very effective. The t-test and N-Gain test showed a value of 0.67, indicating an improvement in students' mathematical representation abilities in the moderate category. Thus, the learning video has proven to be effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriliyani, S. W., Hartati, L., & Rahmatulloh, R. (2022). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Penyelesaian Soal Statistika Ditinjau dari Self Efficacy. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(2), 193. https://doi.org/10.30998/jkpm.v7i2.11148

Az zahra, S. M., Sufyadi, S., & Utama, A. H. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VII pada Mata Pelajaran PKN Di SMPN 15 Banjarmasin. Journal of Instructional Technology J-INSTECH, 4(2), 179–187. Retrieved from https://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/j-instech/article/view/8854

Damanik, W. J., & Syahputra, E. . (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk Menigkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Menggunakan Model Discovery Learning. Inspiratif : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 27–38. https://dx.doi.org/10.24114/jpmi.v4i1.9294

Jalal, M. Z., Edriati, S., & Pratama, A. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Teknologi Layanan Jaringan. PeTeKa: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1). Retrieved from http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk/article/view/8608

Kasturi, L. I., Istiningsih, S., & Tahir, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Siswa Kelas V SDN 2 Batujai. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 116–122. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.432

Khaeroni. (2021). Metodologi Penelitian & Pengembangan. Media Madani.

Maria Ayu Fitri Lestari, Muchtadi, M., & Wandra Irvandi. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif pada Materi Spldv terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas X. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(3), 72–84. https://doi.org/10.59581/konstanta.v1i3.964

Meilina, F., Surahman, F., & Maya, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Miniatur Rumah Adat Pada Tema 7 Untuk Siswa Kelas IV SDN 002 Tebing Kabupaten Karimun. Jurnal Pendidikan MINDA, 2(1), 44–51. Retrieved from https://ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/mindafkip/article/view/167

Meisy Sella Maria, Nurmaningsih, N., & Haryadi, R. (2022). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Materi Penyajian Data. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 40–49. https://dx.doi.org/10.55606/jurrimipa.v1i1.160

Mulyaningsih, S., Marlina, R., & Effendi, K. N. S. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 99. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.7960

Murni, A., Nurcahyono, N. A., & Lukman, H. S. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Animasi Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Jurnal Educatio, 10(1), 258–265. Retrieved from https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/7202

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2014). Principles to Actions: Ensuring Mathematical Success for All. NCTM.

Nurwahidah, C. D., Zaharah, Z., & Sina, I. (2021). Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Mahasiswa. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1). https://doi.org/10.31000/rf.v17i1.4168

Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pre and Post Test. Simposium Nasional Ilmiah Dengan Tema: (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui Hasil Riset Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(1), 596–601. Retrieved from https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/simponi/article/view/439

Pasehah, A. M., & Firmansyah, D. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa pada Materi Penyajian Data. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1094–1108. Retrieved from https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2480

Rahmawati, R., Khaeruddin, & Amal, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.51574/judikdas.v1i1.163

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470–477. Retrieved from https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/viewFile/5798/4151

Setyosari, P. (2016). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Prenada Media.

Wati, D. E., Ardiawan, Y., & Haryadi, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Edukatif Berbasis Film Kartun terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa pada Materi Statistika di Kelas VIII SMP Kristen Immanuel II. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Sosial, 3(2), 99–108. https://doi.org/10.53299/diksi.v3i2.211

Widoyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar.

Zega, R., & Mendrofa, N. K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Negeri 3 Gunungsitoli Utara. Jurnal Education and Development, 11(2), 66–74. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.37081/ed.v11i2.4474

Cover Vol 8 no 2 2024

Downloads

Published

2024-09-30