Inventory Assessment Innovation in Teaching Speaking Skills Islamic Junior High School

Authors

  • Yusril Muhammad Nur UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • R. Umi Baroroh UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Islam Youssry Elhadky Fatih Sultan Mehmet Vakif Universitesi, Istanbul, Turkey

DOI:

https://doi.org/10.22219/jiz.v7i3.31461

Keywords:

Innovation, Inventory Assessment, Maharah Kalam

Abstract

This research aimed to innovate inventory assessment and carry out updates in inventory assessment instruments. This research used a "research and development" approach. As for the results of this research, researcher found the latest innovation in assessing Arabic language learning, especially at Maharah Kalam, namely by providing inventory assessment instruments to class VIII students at MTs Al Fath Klaten. In this inventory assessment, the researcher provides an assessment instrument in the form of a rubric. This rubric assessment instrument contains assessments in terms of the aspects being assessed, starting from the conformity of pronunciation, fluency and fluency with teacher standards, qowaid, intonation and language, accuracy of answers, courage to express opinions and mufrodat.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afektif, M. P. B. (n.d.). Fajri Ismail. XVIII(02), 228–259.

Ali bin Ma’yuf. (2016). Daurat Tadribiyyah Li Mudarrisi al-Lughah al-’Arabiyyah fi al-Madaris wa al-Basantrinat. Ja’miah Malang al-Khukumiyyah.

Ali, D. S. N. (2020). Pengucapan Kosakata Bahasa Arab bagi Penutur Bahasa Sunda. Tarling: Journal of Language Education, 4(1), 95–122.

Amdi Rizal, M., Ahmad, I., Aftirah, N., & Lestari, W. (2022). Aplikasi Inventory Persediaan Barang Berbasis Web Menggunakan Metode Extreme Programming (Studi Kasus : Esha 2 Cell). Jl. ZA. Pagar Alam, 3(2), 2774–5384.

Anas, S., & Alkrienciehie, I. (2013). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa. Bandung: CV Pustaka Setia.

Ekman. Paul. (2003). Emotions Revealed: Recognizing faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life. Times Books.

Fauzan, M. (2020). Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Kemahiran Berbicara Yang Inovatif Dan Menarik. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020, 181–192.

Guntur, G. (2014). PENILAIAN BERBASIS KINERJA (PERFORMANCE-BASEDASSESSMENT) PADA PENDIDIKAN JASMANI. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 10(1).

Hanun, A., Mukminin, A., & Widad, S. (2021). Inovasi Media Penilaian Bahasa Arab Menggunakan Power Point. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 67–74. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i1.67-74

Haryanto. (2020). Evaluasi Pembelajaran (Konsep Dan Manajemen). UNY Press.

Iskandarwassid, D. S. dan. (2009). Dadang Sunendar dan Iskandarwassid. PT. Remaja Rosdakarya.

Knapp, M. L. (n.d.). Nonverbal Communication in Human Interaction. Holt, Rinehart and Winston.

Mansor, M., Norwani, N. M., & Yunus, J. (2011). Inventori pembelajaran profesional: Pembinaan inventori, analisis faktor, kesahan dan kebolehpercayaan. Seminar Majlis Dekan-Dekan Fakulti Pendidikan IPTA 2011, January, 718–731.

Mashurwati, Y. (2018). Penerapan inventory tes gaya belajar remaja dengan aplikasi google form, media sosial serta pengembangan program layanan bimbingan dan konseling terkait. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 1. https://doi.org/10.29210/120182131

Munip, A. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. FITK UIN Sunan Kalijaga.

Nurhayanto, B. (2008). Teori Pengkajian Fiksi. UGM, Press.

putri resty. (2020). Pengarahan Inventory. SCRIBD. https://www.scribd.com/presentation/501025869/15-Pengarahan-Inventory

Rizal, M., Syihabuddin, S., & Mad‘ali, M. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab dengan Memanfaatkan Aplikasi MiSK. Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 3(2), 199–213.

Royani, A., & Edidarmo, T. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Strategi elaborasi terhadap Kemamampuan Penguasaan Kosakata Siswa Kelas 8 di MTsN 01 Tangerang Selatan Tahun Pelajaran 2021-2022. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Sarudin, A., Janan, D., Osman, Z., & Mohd Noor, A. K. (2016). Penguasaan Bahasa Melayu Kanak-kanak Prasekolah Berdasarkan Inventori Penilaian Kemahiran Terancang. International Journal of Language Education and Applied Linguistics, 04, 93–106. https://doi.org/10.15282/ijleal.v4.488

Shodiq, M. J. (2012). Upaya Meningkatkan Kemahiran Berbicara Melalui Metode TPR (Total Physical Response) dalam Mata Pelajaran Bahasa Arab di Kelas IV A MI. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(1).

Suparman, A. (2001). Mengajar di Perguruan Tinggi(Konsep Dasar Pengembangan Kurikulum. Departemen Pendidikan Nasional.

Syaifudin. (2020). Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penilaian Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi Dan Hubungan Internasional, 3(2), 106–118.

Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Published

2024-12-20

How to Cite

[1]
Yusril Muhammad Nur, R. Umi Baroroh, and Islam Youssry Elhadky, “Inventory Assessment Innovation in Teaching Speaking Skills Islamic Junior High School”, JIz, vol. 7, no. 3, Dec. 2024.